29 października 2021
Czy można sprawdzić paczkę przy kurierze, zwłaszcza wtedy, gdy przesyłka jest uszkodzona lub zamówiliśmy coś, o co stan się obawiamy? Podpowiadamy! Branża kurierska od kilku lat przeżywa wzmożony rozkwit, w dużej mierze spowodowany rosnącym światem e-handlu i zakupów w sieci. Zamawianie paczek stało się więc dla nas czymś normalnym, codziennym. Zdarza się jednak, że kurier przywozi już uszkodzoną przesyłkę, albo w paczce znajduje się produkt, który mógłby ulec uszkodzeniu podczas transportu. Czy mamy prawo sprawdzić paczkę przy kurierze i jak wygląda taka procedura?
Do praw odbiorcy paczki należy między innymi sprawdzenie jej zawartości w obecności kuriera. Jednak aby tak się stało, najpierw należy podpisać odbiór przesyłki – tak wynika z przepisów prawa przewozowego, gdzie można znaleźć wzmiankę o odpowiedzialności osoby, w której posiadaniu jest przesyłka. Sprawdzenia zawartości przesyłki trzeba dokonać w obecności kuriera.
Kurier ma prawo odmówić swojej obecności podczas sprawdzania zawartości przesyłki, jeśli ze względu na sposób jej zapakowania zajęłoby to zbyt wiele czasu. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, należy uzyskać od kuriera oświadczenie odmowy uczestniczenia w weryfikacji stanu przesyłki, w postaci adnotacji na protokole odbioru paczki, albo w postaci oddzielnego oświadczenia, podpisanego przez kuriera.
Obawy o zawartość przesyłki powinien wzbudzić już wygląd przesyłki, dlatego jeśli odbierając paczkę od kuriera zauważysz, że jest ona uszkodzona, pomięta, ma pozaginane rogi, jest rozerwana lub w jakikolwiek inny sposób uszkodzona, powinieneś sprawdzić jej zawartość przy kurierze.
Są jednak jeszcze co najmniej dwa powody, dla których warto upewnić się co do stanu zawartości paczki w obecności kuriera. Pierwszym z nich jest taśma firmowa z logiem Przewoźnika, którą została oklejona przesyłka. W większości przypadków oznacza to, że paczka z jakichś powodów była przepakowywana lub dodatkowo zabezpieczana w trakcie swojej podróży do odbiorcy. Drugim powodem jest sam przedmiot przesyłki – jeśli zamawiasz paczkę z delikatną lub podatną na uszkodzenia zawartością, masz prawo upewnić się co do jej stanu w obecności kuriera.
Przesyłka dotarła do ciebie uszkodzona, lub jej zawartość nie jest kompletna? Zgłoś ten fakt kurierowi podczas odbioru przesyłki i poproś o spisanie protokołu szkody. Protokół powinien być podpisany zarówno przez ciebie, jak i przez kuriera doręczającego przesyłkę.
Pamiętaj też, że możesz odmówić przyjęcia przesyłki, po wcześniejszym sporządzeniu wraz z kurierem protokołu szkody. Wtedy zarówno w dokumentach oddawczych, jak i na sporządzonym protokole, umieść informację o odmowie przyjęcia przesyłki.
Protokół szkody to klucz do późniejszej reklamacji usługi u Przewoźnika, dlatego powinien być sporządzony w odpowiedni sposób i zawierać niezbędne informacje. Jakie? Podpowiadamy poniżej.
Informacje w protokole szkody:
Klienci Apaczka.pl mogą zgłosić protokół szkody za pośrednictwem naszej platformy. W tym celu należy zalogować się na swoje konto w Apaczka.pl i kliknąć w zakładkę “Reklamacje”, a następnie “Złóż reklamację”. Rozwijana lista z najczęstszymi powodami reklamacji pomoże nam sklasyfikować problem – wybierz z niej “uszkodzenie/ubytek” i kliknij “Dalej”.
Uzupełnij formularz o informację, czy został spisany protokół szkody. Jeśli nie sprawdziłeś przesyłki w obecności kuriera, a potem okazało się, że jest ona uszkodzona, zaznacz to w formularzu i kliknij “Zgłoś”. W ciągu kilku dni pod adresem doręczenia przesyłki pojawi się kurier w celu spisania protokołu szkody, dlatego zachowaj przesyłkę oraz jej opakowanie. Po otrzymaniu protokołu szkody od kuriera zgłoś reklamację uszkodzenia przesyłki jeszcze raz, w panelu klienta na Apaczka.pl.
Chcesz wysłać paczkę, ale nie wiesz jak przygotować ją do wysyłki? Darmowy e-book “Jak pakować? Poradnik pakowania przesyłek kurierskich” jest już dostępny! Kompletne kompendium wiedzy możesz pobrać, klikając poniżej w okładkę e-booka.
E-commerce
Polska i Czechy liderami punktów typu OOH. Skąd to wynika?
10 października 2024
Jak prowadzić dochodowy i globalny e-commerce?
Ekspansja zagraniczna do Austrii. Co warto wiedzieć o lokalnym rynku e-commerce?
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)