20 stycznia 2022
Wzrost świadomości na temat stanu środowiska naturalnego oraz troska o jego dobro od kilku lat przybiera na sile. Ekologia nie jest więc chwilowym trendem, ale coraz częściej sposobem na życie. Czy dla haseł “zero waste” i “eco friendly” jest miejsce także w branży kurierskiej i e-commerce? Jak ekologicznie pakować przesyłki kurierskie, żeby były one przyjazne dla środowiska naturalnego i zgodne z wytycznymi firm kurierskich?
Reklamówki, foliowe opakowania, rurki do napojów czy inne produkty folio i plastikopochodne to najczęściej występujące zanieczyszczenia na terenach zaludnionych. Proces rozkładu tych produktów jest długotrwały, trwający nawet kilkaset lat. Na szczęście wzrost świadomości społeczeństwa w tym temacie niesie za sobą chęć zmian na lepsze. Wiele sklepów i supermarketów na całym świecie zrezygnowało już z opakowań foliowych na rzecz papierowych, wiele wprowadziło też reklamówki z materiałów biodegradowalnych. Niestety, nadal borykamy się z problemem “foliowego” zanieczyszczenia środowiska, dlatego każde promowanie inicjatyw proekologicznych i nagłaśnianie ich w środkach masowego przekazu jest na wagę… zdrowia naszej planety i nas samych.
Hasło “e-commerce rośnie w siłę” to już nie prognoza przyszłości, ale stwierdzenie rzeczywistości. Pokochaliśmy zakupy online choćby ze względu na atrakcyjne ceny, dostęp do większej oferty produktowej niż w sklepach stacjonarnych, brak kolejek, oszczędność czasu i energii na dojazdach, a także wygodę – dziś żeby zrobić zakupy np. odzieżowe lub spożywcze, nie trzeba ruszać się z własnego mieszkania. Popularność internetowych zakupów w dużej mierze przekłada się także na stan środowiska naturalnego: nie dojeżdżamy do sklepu fizycznie, a więc zmniejszamy ruch na ulicach, dzięki czemu ograniczamy emisję spalin. Jednak czy to wystarczy, aby móc nazwać e-commerce przyjaznym środowisku? Nie do końca. Problematyczna pozostaje kwestia tzw. ostatniej mili, a więc dostawy zakupów internetowych do Odbiorcy końcowego.
Z raportu Green Generation “Wspólnie na rzecz Ziemi 2021” wynika, że aż 85 proc. ankietowanych zauważa nieekologiczne praktyki firm działających w e-commerce – w tym 36 proc. zwraca uwagę na używanie folii do pakowania przesyłek. Na szczęście coraz więcej sklepów internetowych idąc z duchem czasu i odpowiadając na rosnące zainteresowanie społeczeństwa zdrowiem naszej planety, dba o ekologiczne pakowanie przesyłek. Zamawiając zakupy do domu otrzymujemy estetyczne pakunki, na których producenci zapewniają, że zostały one wyprodukowane w X procentach z materiałów pochodzących z recyklingu. Bardzo często również foliowe wypełnienie paczek z zakupami zostaje zastąpione ekologicznymi zamiennikami – znajdujemy w nich pociętą tekturę lub gazety. E-sklepy rezygnują także z folii stretch i foliopaków. Wygląda więc na to, że w świecie handlu internetowego świadomość proekologiczna i wiążąca się z nią odpowiedzialność jest obecna wśród właścicieli e-sklepów. Czy tak samo można powiedzieć o osobach fizycznych, nadających przecież miliony paczek rocznie?
Niezależnie od tego, jak często wysyłasz paczki, ty również możesz przy tej okazji zadbać o stan zdrowia naszej planety. W jaki sposób? Pakując przesyłki w sposób ekologiczny, w duchu “zero waste”.
W pierwszej kolejności skup się na opakowaniu transportowym. Wysyłając paczkę korzystaj z pudeł i pudełek, które zalegają w twoim domu. Świetnie sprawdzą się tu na przykład pudełka po butach, albo po urządzeniach małego AGD. Jeśli nie masz takowych pod ręką, możesz wybrać się do najbliższego sklepu i przy okazji zakupów spożywczych zabrać ze sobą także pudła i pudełka, które zalegają w magazynie sklepu. Większość sklepów i marketów nie ma problemu z takimi prośbami od klientów i chętnie, zupełnie za darmo, przekazuje niepotrzebne opakowania tekturowe.
Jeśli często zamawiasz przesyłki z e-sklepów, odkładaj wypełnienie paczek, którym Nadawca zabezpiecza twoje zakupy. W ten sposób będziesz w posiadaniu gotowego wypełniacza paczki wtedy, gdy będziesz nadawać swoją przesyłkę. Gromadź szczególnie wypełnienia wykonane z folii bąbelkowej lub foliowe poduszki powietrzne do paczek. Zwłaszcza folia, jeśli odpowiednio się ją zwinie, nie zajmuje wiele miejsca i może być wielokrotnie wykorzystywana do zabezpieczania zawartości paczek. Jeśli nie jesteś w posiadaniu folii bąbelkowej, wykorzystaj pociętą tekturę lub pomięte gazety. W przypadku gdy często nadajesz przesyłki, możesz zaopatrzyć się w ekologiczne wypełnienia typu chrupki (skropak), które w 100 proc. ulegają biodegradacji. Alternatywą dla skropaku jest wypełniacz papierowy w pudełku, z którego w wygodny sposób pobierasz dokładnie tyle papieru, ile akurat potrzebujesz.
Na koniec – taśma klejąca do zamknięcia kartonu. Zamiast tradycyjnej taśmy możesz wykorzystać papierową taśmę klejącą, papier pakowy lub sznurek jutowy. Ekologiczne materiały do pakowania przesyłek są więc ogólnodostępne, dzięki czemu możesz przygotować paczkę w poszanowaniu środowiska naturalnego.
Raport “Wspólnie na rzecz Ziemi 2021” pokazuje, że aż 79 proc. naszego społeczeństwa podejmuje jakiekolwiek działania proekologiczne na co dzień, a 26 proc. ma większą skłonność do zakupów produktów firmy, która podejmuje działania proekologiczne. Konsekwentnie dbajmy więc o dobro naszej planety niezależnie od tego, czy prowadzimy e-biznes, czy wysyłamy paczki do najbliższych.
E-commerce
Polska i Czechy liderami punktów typu OOH. Skąd to wynika?
10 października 2024
Jak prowadzić dochodowy i globalny e-commerce?
Ekspansja zagraniczna do Austrii. Co warto wiedzieć o lokalnym rynku e-commerce?
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)