13 września 2022
Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, ograniczenie zużycia energii i wody, wdrożenie opakowań wykonanych z ekologicznych materiałów czy optymalizacja logistyki na etapie tzw. ostatniej mili – to tylko kilka przykładów działań podejmowanych przez e-sklepy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Większość tego typu zmian niewątpliwie wiąże się z pewnymi kosztami dla przedsiębiorców. Czy przekładają się one również na zyski e-biznesów?
W raporcie przygotowanym przez DNB Bank Polska i PwC „Kierunki 2020. Zielona odpowiedzialność biznesu. Czy biznes przyjazny środowisku się opłaca?” czytamy, że niemal 45% dużych polskich firm przyznaje, że inicjatywy ekologiczne mogą przynieść korzyści finansowe[1]. Z raportu wynika również, że już ponad połowa dużych polskich firm, kierując się troską o środowisko, wprowadziła zmiany w swojej ofercie. Czy w przypadku mniejszych biznesów, takich jak sklepy internetowe, jest podobnie? Sprawdźmy, czy ekodziałania w branży e-commerce mogą wiązać się z zyskami dla przedsiębiorcy.
Niemal każdy biznes wywiera wpływ na środowisko naturalne. Dynamicznie rozwijająca się w Polsce branża e-commerce nie jest tu wyjątkiem. Niekorzystne dla planety są w jej przypadku przede wszystkim dwa aspekty: transport (ogromna liczba drobnych przesyłek dostarczanych przez kurierów przyczynia się do wzrostu emisji CO2) oraz opakowania (foliowe wypełniacze czy jednorazowe plastikowe woreczki wpływają na wzrost ilości odpadów nienadających się do recyklingu). W pierwszej chwili działania mające na celu ograniczenie tego negatywnego wpływu mogą wydawać się kosztowne i czasochłonne. Każdy przedsiębiorca musi przecież odpowiednio skalkulować koszty swojej działalności. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej „zielonym” inwestycjom, okaże się, że mogą być one całkiem opłacalne.
Prowadzenie biznesu w sposób ekologiczny nie musi oznaczać rewolucji. Warto zacząć od małych kroków, takich jak segregacja odpadów w biurze i magazynie, wybieranie „zielonych” źródeł energii i sprzętów energooszczędnych, rezygnacja z dokumentów drukowanych czy zwiększanie świadomości ekologicznej wśród pracowników. Tego typu działania przełożą się bezpośrednio na oszczędności w postaci np. niższych rachunków za energię czy druk, a pośrednio – przyczynią się do poprawy wizerunku firmy na rynku. Ten z kolei ma znaczenie nie tylko dla klientów, ale także dla kontrahentów czy przyszłych pracowników, którzy coraz częściej zwracają uwagę na podejmowane przez przedsiębiorstwa prośrodowiskowe działania.
Warto w tym miejscu wspomnieć o jeszcze jednym istotnym aspekcie „zielonych” praktyk. Dla współczesnych e-konsumentów szczególnie ważna jest autentyczność marki. Stąd z bardzo negatywnym odbiorem spotyka się tzw. „greenwashing”, czyli pozorne działania proekologiczne, które mają odwrócić uwagę od faktycznej postawy marki, dalekiej od zrównoważonego rozwoju. Jeśli więc już decydujemy się na bycie eko w biznesie, postawmy na przemyślaną i wiarygodną strategię, a nie puste hasła.
Jak już wspominaliśmy, dla prowadzących e-commerce, którzy chcą być eko, kluczowe są dwa elementy: odpowiednia logistyka oraz opakowania. Polscy e-kupujący chętnie wybierają metody dostawy do paczkomatu lub punktu odbioru, które są nie tylko wygodne, ale i bardziej ekologiczne niż dostawy kurierskie pod drzwi. Część odbiorców jest też w stanie dłużej poczekać na przesyłkę, by otrzymać wszystkie zamówione produkty w jednej paczce. Warto wykorzystywać te trendy, dając swoim użytkownikom możliwość wyboru preferowanej formy i czasu dostawy. Pomocnym narzędziem może być platforma logistyczna Apaczka.pl, dzięki której zyskujesz dostęp do oferty wszystkich największych przewoźników działających w naszym kraju. Aby wypróbować usługę, nie musisz zgłaszać minimum logistycznego – realizujemy dostawy już od jednej paczki!
Jeśli chodzi natomiast o opakowania, badania pokazują, że już ponad 70% e-konsumentów zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka jest zapakowana w sposób ekologiczny[2]. Postaw więc na kartony wielokrotnego użytku i materiały, które można poddać recyklingowi lub zutylizować bez szkody dla środowiska. Coraz mniej e-sklepów korzysta z folii bąbelkowej czy folii stretch, do lamusa powoli odchodzą też taśmy klejące. Zamówione produkty pakujemy w kartony dopasowane do ich wymiarów i zachęcamy klientów do ich ponownego wykorzystania, np. w wypadku zgłaszania zwrotu lub reklamacji. Ograniczamy również materiały dodatkowe, takie jak ulotki czy próbki – chyba że odbiorca w formularzu zamówienia zaznaczył, że chce je otrzymać.
Nie bez znaczenia są także zmiany, które możesz wprowadzić w firmie na co dzień, tak by praca biura była bardziej przyjazna środowisku. Są wśród nich choćby: wymiana żarówek na energooszczędne światła LED, rezygnacja z wody w plastikowych butelkach na rzecz filtrowanej kranówki, zakup mebli z recyklingu, ograniczenie do minimum dokumentów drukowanych czy zachęcanie pracowników do korzystania z ekologicznych środków transportu. To drobne działania, które jednak w perspektywie długookresowej mogą przełożyć się na wymierne korzyści – zarówno dla Twojego biznesu, jak i dla środowiska.
[1] Kierunki 2020. Zielona odpowiedzialność biznesu. Czy biznes przyjazny środowisku się opłaca?, https://www.pwc.pl/pl/media/2020/2020-02-05-pwc-dnb-raport-zielona-odpowiedzialnosc-biznesu.html
[2] Odpowiedzialny e-commerce 2021, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Odpowiedzialny-E-commerce-2021.pdf
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)