26 lipca 2022
Cyfryzacja, automatyzacja, rozwój handlu elektronicznego, a także ekologia i zrównoważony rozwój – to najważniejsze trendy na rynku usług logistycznych w ostatnich latach. Zauważalne zmiany klimatyczne i presja klientów na bycie eko sprawiają, że firmy kurierskie coraz chętniej inwestują w proekologiczne rozwiązania. Czy będą to zmiany na lata?
O ile cyfryzacja procesów logistycznych czy automatyzacja pracy magazynów nie są już dla nikogo zaskoczeniem, idea tzw. „zielonej logistyki” jest – szczególnie w naszym kraju – stosunkowo nowa. Choć zyskuje na popularności, wciąż jednak trudno ją pogodzić z rosnącym nieustannie zapotrzebowaniem na transport oraz zgłaszanym przez klientów e-commerce oczekiwaniem ekspresowych dostaw. Zrównoważony rozwój to ogromne wyzwanie dla współczesnej logistyki, obejmujące wiele obszarów: od wykorzystania odnawialnych źródeł energii, przez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, aż po biodegradowalne opakowania i zmiany w dostawach na etapie tzw. ostatniej mili.
Co „zielona transformacja” oznacza dla e-commerce? To przede wszystkim działania przewoźników skupione na ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery. W tym celu podejmują oni takie aktywności, jak: odejście od „ciężkich” paliw na rzecz energii elektrycznej, programy kompensacji emisji gazów cieplarnianych (np. sadzenie drzew), oferowanie wolniejszych dostaw (niższa prędkość samochodów dostawczych to mniejsze zużycie paliwa) czy inwestowanie w aplikacje pozwalające w czasie rzeczywistym dostosowywać trasę przejazdu kuriera do natężenia ruchu. Z kolei producenci i właściciele e-sklepów przywiązują coraz większą wagę do ekoopakowań, promując zarówno te powstałe z materiałów nadających się do recyklingu, jak i tzw. opakowania cyrkularne, czyli takie, które – po odebraniu przesyłki przez klienta – mogą być zwrócone firmie kurierskiej i ponownie wykorzystane.
Zdaniem twórców raportu „E-commerce na zielonej ścieżce”, „zielona logistyka” obecnie jest już nie tyle nowinką, co wyznacznikiem pewnego standardu[1]. „Zielona transformacja” w logistyce określana jest w raporcie jako megatrend, któremu podlegają nie tylko firmy świadczące usługi kurierskie, ale również inne biznesy, m.in. z branży e-commerce. Zmiany podejmowane przez przewoźników i operatorów logistycznych obejmują szereg działań mających zmniejszyć negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko. Wśród nich wymienić można większy udział samochodów elektrycznych w całości floty kurierskiej, innowacje w magazynowaniu, wykorzystywanie opakowań pochodzących z recyklingu czy przejście z papierowych dokumentów przewozowych na elektroniczne.
Źródłem tych zmian są często coraz bardziej świadomi klienci, którzy zwracają uwagę na prośrodowiskowe działania firm i doceniają je, powracając z kolejnymi zamówieniami. „Zielona transformacja” w logistyce opłaca się zatem wszystkim: korzysta na niej zarówno środowisko, jak i właściciele oraz klienci e-commerce. Co więcej, stawianie na bardziej zrównoważony rozwój to strategia długoterminowa, a jej efekty będziemy mogli obserwować w kolejnych latach, a nawet dziesięcioleciach.
[1] Raport E-commerce na zielonej ścieżce 2021, dostępny online: https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2022/04/E-commerce-na-zielonej-sciezce-raport-1_compressed.pdf.
Jeśli jesteś właścicielem e-commerce, pewnie zastanawiasz się, jak trend na bycie bardziej eko wpłynie na Twój biznes. Popularność e-zakupów cały czas rośnie, proporcjonalnie wzrastają jednak również oczekiwania klientów. O sukcesie na rynku e-commerce decyduje wiele czynników, a często jednym z najistotniejszych jest szybka i sprawna dostawa oraz proste zasady zwrotów. Dlatego z punktu widzenia sprzedającego tak ważna jest właśnie logistyka. Warto zadbać o to, by była ona również jak najbardziej „zielona”, ponieważ zrównoważony rozwój to nie tylko trend, ale kierunek, w jakim podąża cały sektor TSL.
Warto też wiedzieć, że charakterystyczna dla polskiego rynku e-commerce jest popularność paczkomatów i punktów odbioru paczek, które zlokalizowane są m.in. w sklepach czy na stacjach paliw. Klienci cenią ten sposób dostawy, ponieważ pozwala im on na odbiór przesyłki o dowolnie wybranej porze, bez potrzeby oczekiwania w domu na kuriera. Ten trend jest obecnie wspierany również przez firmy kurierskie, które inwestują w rozwój sieci punktów odbioru ze względu na to, że jest to forma dostawy bardziej przyjazna dla środowiska niż standardowa opcja pod drzwi. Z punktu widzenia klienta dostępność lub brak ulubionej formy dostawy może zadecydować o wyborze konkretnego e-sklepu. Współpracując z Apaczką, możesz dać swoim użytkownikom wybór spośród wielu dostępnych metod odbioru przesyłki, budując w ten sposób swoją przewagę konkurencyjną.
Zarówno badania, jak i projekty aktów prawnych, nad którymi pracuje m.in. Komisja Europejska, pokazują, że zrównoważony rozwój transportu drogowego i logistyki to nie tyle chwilowy trend, ile długoterminowa zmiana. Nie warto jej zatem lekceważyć – lepiej już dziś pomyśleć o wprowadzeniu do swojej strategii biznesowej działań prośrodowiskowych i pozyskaniu partnerów, którzy pomogą nam w dostosowaniu oferty naszego sklepu do oczekiwań coraz bardziej świadomych ekologicznie klientów.
E-commerce
Polska i Czechy liderami punktów typu OOH. Skąd to wynika?
10 października 2024
Jak prowadzić dochodowy i globalny e-commerce?
Ekspansja zagraniczna do Austrii. Co warto wiedzieć o lokalnym rynku e-commerce?
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)