7 lipca 2022
Zadaniem tradycyjnie pojmowanej logistyki jest zadbanie o to, by procesy dostaw towarów przebiegały sprawnie i szybko, generując jak najniższe koszty. „Zielona logistyka” dodatkowo dba również o środowisko. Zgodnie z ideą green logistics, zarówno opakowanie, przechowywanie, jak i transport towarów powinny być nie tylko ekonomiczne, ale także – a może przede wszystkim –ekologiczne.
W ostatnich latach pojęcie „zielonej logistyki” mocno zyskuje na popularności. Wiele mówi się też o tzw. „zielonej transformacji” w logistyce, przede wszystkim w odniesieniu do sektora usług kurierskich, obsługujących m.in. bardzo dynamicznie rosnący rynek e-commerce. W myśl tej koncepcji, dostawcy, mimo że mają coraz więcej paczek do przewiezienia, powinni dążyć do tego, by dostarczyć je w sposób jak najbardziej neutralny dla otoczenia. „Zielona logistyka” zakłada bowiem zmniejszenie negatywnego wpływu transportu i usług z nim związanych na środowisko.
Aby to zrobić, zarówno operatorzy logistyczni, jak i przewoźnicy muszą postawić na bardziej zrównoważony rozwój, choćby poprzez większe wykorzystanie samochodów elektrycznych, zmniejszenie zużycia paliwa czy odejście od foliowych opakowań. Ze względu na wysokie wymagania klientów, którzy oczekują ekspresowej dostawy swoich zamówień, proekologiczne rozwiązania obejmują też najnowsze technologie, pozwalające na automatyzację procesów logistycznych.
Szczególnej uwagi wymaga końcowy etap każdego takiego procesu – tzw. ostatnia mila, czyli dostawa paczki z centrum dystrybucyjnego bezpośrednio do klienta. Na tym odcinku zużywa się bowiem najwięcej paliwa, a transport pozostawia znaczący ślad węglowy. Dlatego wielu przewoźników angażuje się w akcje mające na celu popularyzację dostaw do paczkomatów i punktów odbioru zamiast tradycyjnych dowozów pod drzwi.
Środowiskowa świadomość klientów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych – wciąż rośnie. Jak wynika z raportu Konfederacji Lewiatan „E-commerce na zielonej ścieżce”, wybierając dostawcę przesyłek kurierskich, już co trzecia firma (35%) i co trzeci klient (33%) zwraca uwagę na zaangażowanie w „zielone działania”[1]. Troska o środowisko i podejmowanie działań zmierzających w kierunku „zielonej transformacji” może więc dla firm kurierskich i pozostałych przewoźników stanowić jedną z przewag konkurencyjnych.
Jak dostawcy dbają o środowisko? „Zielony” wymiar logistyki obejmuje kilka obszarów: wykorzystanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, działania zmniejszające zużycie papieru i ograniczenie ilości dokumentów drukowanych, stosowanie ekologicznych opakowań oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i fotowoltaiki. Elektryfikacja floty to oczywiste korzyści związane z ograniczeniem emisji CO2 do atmosfery. Działania z zakresu „paperless” chronią drzewa, zaś wykorzystywanie w opakowaniach materiałów nadających się do recyklingu ogranicza zużycie nieekologicznego plastiku. Czerpanie energii niezbędnej m.in. do pracy centrów przeładunkowych czy magazynów z odnawialnych źródeł (panele fotowoltaiczne, farmy wiatrowe) również znacząco obniża emisję CO2 i innych gazów cieplarnianych. Wiele firm kurierskich podejmuje też inicjatywy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, np. organizując akcje sadzenia drzew, sprzątania lasów czy szkolenia zwiększające świadomość ekologiczną wśród pracowników.
W nurt „zielonej logistyki” wpisują się także wszystkie działania mające na celu optymalizację dostaw: zarówno, jeśli chodzi o planowanie tras, jak i maksymalne dopuszczalne wypełnienie samochodów przesyłkami. Takie rozwiązania są często korzystne dla zlecającego transport również pod względem finansowym. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, aby wygodnie i szybko porównać oferty różnych przewoźników i wybrać najkorzystniejszą, możesz skorzystać z pomocy brokera logistycznego, takiego jak Apaczka. Zyskasz dzięki nam dostęp do najlepszych firm kurierskich na rynku, w tym również tych, które realizują ideę „zielonej logistyki”.
Działania na rzecz ochrony środowiska podejmują także klienci e-sklepów, np. wybierając zakupy w tych z nich, które rezygnują z opakowań foliowych na rzecz opakowań zwrotnych i surowców nadających się do recyklingu. Jak czytamy w raporcie „Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi”, opracowanym przez Mobile Institute, 80% badanych zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów. Nieoptymalne opakowania to element, na który konsumenci zwracają szczególną uwagę: folia, zbyt duże kartony, ze zbyt dużą ilością wypełniaczy. Klienci e-commerce dostrzegają też miejsce na poprawę przy wyborze opcji dostawy do dedykowanego punktu odbioru, gdzie sami dotrą i odbiorą przesyłkę[2].
Odpowiedzialne zachowania e-konsumentów obejmują też dłuższe oczekiwanie na dostawę, zakupy zbiorcze wielu produktów w jednym sklepie, wybieranie faktur elektronicznych zamiast papierowych czy zamawianie paczek do paczkomatów i punktów odbioru. Warto też wiedzieć, że – mimo że zamówione w Internecie produkty docierają do nas za pośrednictwem kurierów – zakupy online i tak są bardziej przyjazne dla środowiska niż te w sklepach stacjonarnych. Dzieje się tak choćby dlatego, że nie zużywamy paliwa na dojazd do centrum handlowego. Kupując w sieci, mamy również więcej czasu na przemyślenie oferty i rzadziej kierujemy się emocjami, co skutkuje tym, że… po prostu kupujemy mniej.
[1] Raport E-commerce na zielonej ścieżce 2021, dostępny online: https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2022/04/E-commerce-na-zielonej-sciezce-raport-1_compressed.pdf
[2] Raport Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi 2020, dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/01/GreenGeneration_WspolnieNaRzeczZiemi.pdf
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)