Dystrybucja zamówień internetowych to nieodłączna część świata e-commerce. Jeśli jest właściwie zaopiekowana, a dotarcie do końcowych użytkowników produktu przebiega sprawnie i zadowalająco dla obu stron, możemy mówić o sukcesie na etapie ostatniej mili. Kiedy dystrybuować zamówienia internetowe osobiście, a kiedy zlecić kolportaż firmie kurierskiej?

Siłą e-commerce jest ostatnia mila

Ostatnia mila to końcowy etap łańcucha dostawy, w którym e-zamówienie trafia do rąk Odbiorcy. To, w jaki sposób się ona odbędzie, ma wpływ nie tylko na wizerunek całego procesu dostawy, ale także na opinię Klienta o e-sklepie. Dlatego, jeśli prowadzisz sprzedaż w sieci, właściwe zorganizowanie etapu ostatniej mili powinno być dla ciebie priorytetem. Jeśli zależy ci na zadowoleniu Klientów i na tym, by powrócili do ciebie w przyszłości. 

Jak zorganizować dystrybucję zamówień internetowych, aby zadowolić Klientów?

Na wizerunek ostatniej mili w oczach Klienta ma wpływ kilka czynników. Pierwszym z nich jest koszyk zakupowy w twoim e-sklepie i to on daje początek ostatniej mili. Zastanów się, czy działa on w sposób prosty, intuicyjny i bez zbędnych rozpraszaczy. Przeanalizuj ewentualne ułatwienia proklienckie, które możesz do niego wprowadzić. Może kilka sposobów płatności i kilka rodzajów dostawy zamówienia? To, jak koszyk sklepowy zostanie zorganizowany, często rzuca się cieniem na dalsze procesy logistyczne, zachodzące w łańcuchu dostawy.

Drugim, niezwykle ważnym etapem z punktu widzenia i Klienta, i właściciela e-sklepu jest dystrybucja zamówień internetowych do Odbiorcy. Dziś coraz więcej internetowych działalności sprzedażowych korzysta z udogodnień fulfillmentu, czyli zorganizowania procesu realizacji zamówienia z pomocą zewnętrznych firm. Zajmują się one kompletowaniem, pakowaniem, wysyłką, dostarczeniem zamówienia do Klienta. Fulfillmenty magazynują twoje towary, dzięki czemu możesz prowadzić sklep internetowy wprost z… kanapy we własnym salonie. Wiele e-sklepów prowadzi jednak biznes “tradycyjnie”, samemu zajmując się dystrybucją towarów do Klientów. To, jak zostanie ona zorganizowana, jak długo będzie trwać, ile kosztuje i czy przebiega bezproblemowo, to kolejne podpunkty na liście dobrze zorganizowanej ostatniej mili, na które musisz zwrócić uwagę.

Organizując ostatnią milę i dbając o zadowolenie swoich Klientów nie zapomnij też o mechanizmie zwrotów i reklamacji. Mądrze zorganizowany przekuje się w dodatkową korzyść dla e-sklepu.

Osobiście czy z pośrednikiem? Kanały dystrybucji zamówień internetowych zależą od zasięgów

Wracając do meritum, dystrybucja zamówień internetowych jest ważną częścią składową prowadzonego biznesu choćby ze względu na holistycznie pojmowaną ostatnią milę. Kanał dystrybucji, czyli sposób w jaki zamówienie trafi do Odbiorcy, powinien być więc maksymalnie dopasowany do Klientów. Kanały dystrybucji dobierz proporcjonalnie do zasięgów sklepu

Jeśli prowadzisz sprzedaż na obszarze lokalnym i nie planujesz w najbliższym czasie ekspansji na skalę kraju, możesz dystrybuować zamówienia osobiście . To rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Do pozytywnych aspektów możemy zaliczyć z pewnością to, że dostarczając zamówienia osobiście masz też osobistą kontrolę nad przebiegiem ostatniej mili. Drugą ważną zaletą jest osobisty kontakt z Klientami, szalenie istotny dla utrzymania pozytywnych relacji z Odbiorcami. Czy osobista dystrybucja zamówień jest opłacalna finansowo? I tak i nie – wszystko zależy od skali przedsięwzięcia, zasięgu działania oraz tego, czy zdecydujesz się pobierać za to dodatkową opłatę. Minusem osobistej dystrybucji zamówień jest z pewnością czas, jaki musisz poświęcić na dostarczenie Klientom ich zakupów oraz to, że angażujesz się w to osobiście.

Alternatywą dla osobistej dystrybucji zamówień jest wprowadzenie do e-sklepu dostaw kurierskich, na przykład za pośrednictwem brokera kurierskiego. W ten sposób można zaopiekować dystrybucję produktów nie tylko na obszarze lokalnym, ale także na cały kraj, a nawet – za granicę. Wśród zalet tego rozwiązania trzeba na pewno wymienić konkurencyjność cen za przesyłki. Brokerzy kurierscy bardzo często oferują niższe ceny paczek, w porównaniu do cen oferowanych przez firmy kurierskie. Co więcej, posiłkując się wsparciem brokerskim w e-sklepie jesteś także w stanie zaoferować Klientom coś, czego każdy z nich oczekuje: wybór formy dostawy zamówienia. Dlatego wybierając brokera kurierskiego koniecznie sprawdź, czy w swojej ofercie ma on firmy kurierskie dostarczające paczki za pośrednictwem kuriera oraz firmy kurierskie, które oferują dostawę do popularnych maszyn paczkowych. 

Szukasz integratora logistycznego, który zaoferuje ci nie tylko niskie ceny na przesyłki i dostęp do wszystkich największych Przewoźników w kraju, ale też wesprze twój biznes? Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę dla biznesu – Apaczka PRO. Dzięki niej zyskasz wszystkie zamówienia w jednym panelu, brak długoterminowych umów i zbędnych zobowiązań.