Szybka i bezproblemowa dostawa zamówienia z e-sklepu to jeden z kluczowych czynników, wpływających na satysfakcję klienta. Jednocześnie jest też jednym z najbardziej zawodnych elementów całym procesie sprzedaży. Dlatego tak ważne jest, by – prowadząc e-commerce – zarządzać procesem wysyłki i dostawy paczek w optymalny sposób. Z pomocą przychodzą nowoczesne narzędzia, takie jak delivery automation.

Spis treści

Jak czytamy w raporcie „Co (u)gryzie e-commerce?”, przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, dostawy – nieterminowość, niewygodny wybór, wysokie ceny – są w oczach e-kupujących jednym z gorzej ocenianych obszarów funkcjonowania sklepów online. Konsumenci skarżą się m.in. na niedotrzymywanie terminów, a za tę sytuację obwiniają e-sklepy, a nie firmy logistyczne[1]. Ulepszenie procesu dostawy przesyłek w taki sposób, by zadowolić wymagających klientów, staje się więc jednym z priorytetów sprzedających, na niezwykle konkurencyjnym dziś rynku e-commerce.

Obecnie mamy dostęp do szeregu rozwiązań, które pozwalają na automatyzację wysyłki paczek i – co ważne – nie wiążą się z wysokimi kosztami. Oczywiście samo pakowanie przesyłek nadal pozostaje w gestii sprzedawcy, ale już dopasowanie odpowiedniego przewoźnika do zamówienia, przygotowanie listów przewozowych czy powiadomienie klienta o statusie przesyłki z powodzeniem może przejąć system delivery automation. Na czym dokładnie polega jego działanie i jak go wdrożyć w swoim sklepie internetowym? – te kwestie przybliżamy w artykule.

Dobrze mieć wybór

Rzadko zdarza się, by e-sklep wysyłał do klientów tylko jeden rodzaj paczek. Zazwyczaj są to przesyłki o różnych wymiarach i wadze, a często także o niestandardowych cechach. Do każdej z nich należałoby dopasować przewoźnika, którego oferta będzie najkorzystniejsza – tylko kto ma czas na ciągłe porównywanie ofert? Tutaj pomocna może być współpraca z operatorem logistycznym, za pośrednictwem którego możemy skorzystać z usług wielu różnych firm kurierskich, w dodatku po bardzo atrakcyjnych cenach.

W takim modelu funkcjonuje nasza platforma logistyczna Apaczka.pl – jesteśmy jednym z najpopularniejszych serwisów tego typu w Polsce. Zakładając konto na naszej stronie, zyskujesz dostęp do usług 16 firm kurierskich, oferujących transport krajowy i zagraniczny przesyłek w każdym rozmiarze: od kopert i paczek, przez palety i półpalety, aż po przesyłki niestandardowe. Co istotne, konto jest bezterminowe i bezpłatne; nie ma też określonego minimum logistycznego – można rozpocząć wysyłki już od jednej paczki.

Niewątpliwie największą zaletą korzystania z usług platformy logistycznej jest właśnie automatyzacja procesu wyboru kuriera – po wprowadzeniu (lub zaimportowaniu z systemu zamówień) danych dotyczących przesyłki, system sam przedstawi dostępne opcje wraz z ich kosztami. Dopasowanie paczki do odpowiedniego przewoźnika obejmuje również usługi dodatkowe, takie jak: ubezpieczenie, zwrot pobrania, dostawę w określonych godzinach czy opcję „ostrożnie”. W kolejnym kroku – dzięki integracji platformy z systemami firm kurierskich – możliwe jest m.in. automatyczne generowanie dokumentów przewozowych, zamawianie kurierów czy obsługa zwrotów.

Sprzedajesz wielokanałowo? Pomyśl o integracji!

Prezentacja oferty i sprzedaż w wielu kanałach to silny trend w e-commerce. Możliwość wystawienia swoich produktów nie tylko we własnym sklepie internetowym, ale także na portalach aukcyjnych, w marketplace’ach czy social mediach znacząco zwiększa szanse na dotarcie do klienta i na pewno nie warto z tej opcji rezygnować. Jednak obsługa zamówień pochodzących z różnych źródeł może przyprawić o zawrót głowy – szczególnie, gdy ich ilość wzrasta. Tutaj również z pomocą przychodzi automatyzacja, dająca możliwość importu zamówień do jednego systemu logistycznego. Z poziomu jednego panelu wysyłkowego możesz wówczas zarządzać całym procesem dostawy, kontrolując jednocześnie realizację zamówień oraz stany magazynowe.

Aby zaimportować zamówienia z wielu kanałów do jednego systemu logistycznego, niezbędna jest ich integracja. Wybierając współpracę z doświadczonym partnerem, takim jak Apaczka.pl, otrzymujesz gotowe oprogramowanie, które umożliwia integrację naszego panelu wysyłkowego nie tylko z Twoim sklepem internetowym, ale także serwisami takimi jak Allegro, Pakamera czy innymi platformami, umożliwiającymi sprzedaż produktów np. w systemie abonamentowym.

Po przeprowadzeniu integracji możesz zbiorczo nadawać przesyłki dotyczące zamówień pochodzących z różnych źródeł. Dokumenty przewozowe przygotowywane są automatycznie, co minimalizuje ryzyko błędu, istniejące podczas ręcznego wypełniania formularza. Przed nadaniem otrzymujesz wycenę przesyłki, a po jej akceptacji masz możliwość monitoringu procesu dostawy. System może też automatycznie wysłać do klienta maila z powiadomieniem o wysyłce paczki i linkiem do śledzenia jej statusu.

Dzięki naszemu nowemu pakietowi Apaczka PRO BRAND, możesz spersonalizować stronę śledzenia, która otworzy się w witrynie Twojego e-sklepu, oraz powiadomienia o zmianie statusu przesyłki. W ten sposób pozytywnie wpłyniesz na postrzeganie, przez klienta, swojej marki oraz zwiększysz jej rozpoznawalność! A przy okazji, klient nie opuści Twojej strony, dzięki czemu wzrosną szanse na szersze zapoznanie z ofertą i ponowny zakup.

Automatyzacja dostaw – wygodnie i szybko

Głównym celem delivery automation jest oszczędność czasu sprzedającego i uproszczenie procesu wysyłki produktów. Dlatego system do obsługi logistycznej powinien być jak najbardziej intuicyjny i prosty w obsłudze, a przy tym oferować szerokie możliwości wyboru w zakresie dostępnych przewoźników czy typów przesyłek. Warto także sprawdzić, czy wybrany serwis jest na tyle elastyczny, by dało się go łatwo dostosować do naszych potrzeb, np. wprowadzając więcej niż jeden adres nadawczy czy ustawiając parametry najczęściej nadawanych przesyłek jako domyślne. Działanie konkretnej platformy najlepiej przetestować samodzielnie – masz wówczas pewność, że system spełni Twoje oczekiwania.

Automatyzacja procesu wysyłkowego to zdecydowany krok w kierunku przyspieszenia i usprawnienia dostaw w e-commerce. Korzystając z oferowanych przez nas usług, nie tylko dajesz klientom większy wybór metod dostawy, ale także oszczędzasz swój czas i ograniczasz koszty. Sprawna obsługa to również szybciej realizowane zamówienia, a co za tym idzie – bardziej zadowoleni klienci. W sytuacji, w której o decyzji zakupowej coraz częściej decydują detale, wygodna i szybka dostawa, a także towarzyszące temu doświadczenie i związane z nimi emocje, sprawna obsługa może okazać się kluczowa. Dlatego warto już dziś zainteresować się narzędziami dedykowanymi dla branży e-commerce, takimi jak delivery automation i, szeroko rozumiana, personalizacja, które znajdziesz w pakiecie Apaczka PRO BRAND.

[1] Raport Co (u)gryzie e-commerce? 2021, dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/03/Co_ugryzie_ecommerce_2021_Raport-1.pdf.