Cyber Monday, czyli dzień wysokich rabatów w sklepach internetowych, funkcjonuje w Polsce od kilku lat. Cyfrowy Poniedziałek to dla wielu klientów doskonała okazja, by kupić prezenty świąteczne w atrakcyjnych cenach albo zdecydować się na zakup elektroniki lub sprzętu AGD. Z kolei dla e-sklepów, które już przygotowują się do świątecznego szczytu, może to być szansa na sprawdzenie, czy są gotowe na bożonarodzeniową gorączkę zakupów.

Spis treści

Skąd się wziął Cyber Monday?

Historia Cyber Monday nieodłącznie związana jest z Black Friday. Oba święta rozpowszechniły się na całym świecie, ale wywodzą się ze Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z tradycją, w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia sklepy oferowały atrakcyjne promocje, a Amerykanie masowo ruszali na zakupy. Black Friday obejmował ofertę przede wszystkim sklepów stacjonarnych. Na początku XXI w., kiedy popularność zaczęły zdobywać zakupy w Internecie, zaczęto obchodzić Cyber Monday, czyli odpowiednik Czarnego Piątku w sklepach online. Przypada on w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, zaraz po Black Friday. Twórcy akcji celowo wybrali właśnie poniedziałek – dzień roboczy, ponieważ wówczas nie każdy miał już w domu szybki Internet, natomiast prawie każdy mógł zrobić zakupy z biura, w przerwie od pracy.

Cyber Monday na polskim rynku obecny jest od 2016 r. Dla kupujących w sieci to okazja do skorzystania z promocji bez wychodzenia z domu – szczególnie, że wiele e-sklepów łączy obchody Black Friday i Cyber Monday w jedną, dłuższą akcję pod hasłem Black Weekend lub Black Week. Końcówka listopada to świetny moment na zakupy prezentów w sieci – do świąt pozostało jeszcze sporo czasu, zatem paczki na pewno dotrą na czas, a w razie potrzeby zdążymy także ze zwrotem. Cyfrowy Poniedziałek wykorzystują również łowcy okazji, którzy odkładają zakup np. nowego telewizora czy smartfona, licząc na wysokie obniżki w ramach Cyber Monday. W grudniu nie możemy już raczej liczyć na niższe ceny, szczególnie jeśli chodzi o nowości produktowe, dlatego często jest to ostatnia szansa, by skorzystać z interesujących promocji przed Bożym Narodzeniem.

Czy warto organizować promocje na Cyber Monday?

Podczas Cyber Monday najchętniej kupowane są: elektronika, odzież i obuwie, kosmetyki i perfumy, a także gry komputerowe i sprzęt AGD. To nic zaskakującego, ponieważ to właśnie produkty z tych kategorii zwykle wybierane są na prezenty gwiazdkowe. Jeśli zatem Twój sklep internetowy oferuje tego rodzaju towary, nie powinieneś lekceważyć święta internetowych wyprzedaży. Warto też pamiętać, że w czasie Cyber Monday klienci liczą nie tylko na wysokie rabaty. Zachętą do zakupu może być również bezpłatna dostawa, limitowana edycja popularnego artykułu czy atrakcyjny upominek dodawany gratis do zamówienia za określoną kwotę.

Argumentem za tym, by przygotować akcję rabatową w ramach Cyber Monday, mogą być też badania rynku. Polscy konsumenci przyznają, że oczekiwanie na obniżkę ceny wybranego już wcześniej artykułu jest ich stałą strategią zakupową. Aż 8 na 10 badanych potwierdza, że zdarza im się zwlekać z planowanymi zakupami do czasu startu promocji lub wyprzedaży, z czego 23% przyznało, że celowo odkłada zakupy do momentu, gdy ruszy wyprzedaż lub promocja. Dla 75% Polaków głównym czynnikiem motywującym do dokonania zakupów podczas promocji jest niska cena. Jednocześnie aż 51% badanych podkreśla, że kluczowym elementem, który buduje lojalność do sprzedawcy i wpływa na chęć realizacji zakupów w tym samym miejscu, jest wysoka jakość obsługi klienta.[1] Warto odpowiadać na te oczekiwania, planując akcje promocyjne zarówno pod hasłem Cyber Monday, jak i z innych okazji.

Jak się przygotować do święta e-zakupów?

Tegoroczny Cyber Monday przypada 28 listopada, pozostało więc jeszcze trochę czasu na to, by przygotować swój sklep na wzmożone zainteresowanie konsumentów. Planując dedykowane promocje, trzeba zadbać zarówno o odpowiednią komunikację marketingową – niezbędną, by przyciągnąć klientów do sklepu, jak i aspekty techniczne, takie jak sprawna obsługa zamówień, szybka dostawa czy łatwe zwroty – by zachęcić ich do ponownych odwiedzin.

Jak podaje KPMG, aż 59% zakupów zostało poprzedzonych wizytą na stronie internetowej sprzedawcy. Dlatego powinna być ona aktualna, czytelna i prosta w obsłudze. Zadbajmy o wyczerpujące opisy produktów, dobrej jakości zdjęcia i ciekawy, aktualny content, np. poradniki prezentowe na święta. Zaplanujmy szeroką akcję informacyjną na temat zbliżającej się promocji: w tym celu możemy wykorzystać newsletter, firmowe kanały w social mediach, reklamę Google Ads czy automatyczne powiadomienia mailowe rozsyłane do klientów, którzy już dokonali zakupu w Twoim sklepie. Warto zorganizować akcję rabatową wokół chwytliwego hasła, np. „Pomóż Rudolfowi, zamów prezenty już dziś!”, kierując komunikaty zarówno do obecnych użytkowników, jak i nowych klientów.

Każdy prowadzący sklep internetowy wie, jak duże znaczenie w sukcesie całego przedsięwzięcia ma logistyka. Nie inaczej jest w przypadku okresu wzmożonych zakupów, kiedy to kwestie związane z obsługą zamówień stają się jeszcze ważniejsze. Aby zapewnić swoim klientom najlepsze doświadczenia zakupowe, warto postawić na współpracę ze sprawdzonym partnerem logistycznym, takim jak Apaczka.pl. Na naszej platformie znajdziesz nie tylko ofertę wszystkich największych przewoźników działających na polskim rynku, ale także szeroki wybór usług dodatkowych, które skutecznie pomogą Ci w prowadzeniu biznesu w sieci.

Jeśli planujesz akcję promocyjną na Cyber Monday, może Cię zainteresować m.in. nasz pakiet PRO Brand, dzięki któremu wykorzystasz automatyczne powiadomienia mailowe o statusie zamówienia oraz stronę śledzenia przesyłki do przekazania klientom informacji o zbliżającej się promocji. Pomocna może być również usługa PRO Returns, ułatwiająca zarządzanie zwrotami zarówno po stronie sprzedającego, jak i kupującego. Dajemy Ci też możliwość przeniesienia do naszego serwisu wynegocjowanych wcześniej umów z kurierami na dotychczasowych warunkach. Dzięki temu możesz zarządzać wszystkimi wysyłkami z jednego, wygodnego panelu administracyjnego dostępnego z poziomu przeglądarki po zalogowaniu się na konto w serwisie Apaczka.pl.

Cyber Monday to święto internetowych zakupów, obchodzone szczególnie hucznie w branżach takich jak moda, obuwie, kosmetyki oraz RTV i AGD. Dla sprzedających taki asortyment Cyfrowy Poniedziałek będzie z pewnością momentem wzmożonego zainteresowania i okazją do zanotowaniu znacząco wyższej sprzedaży. Cyber Monday mogą jednak także wykorzystać e-sklepy oferujące inne kategorie produktów, traktując ten dzień jak test przed świątecznym pikiem sprzedażowym. Do Bożego Narodzenia pozostało już tylko kilka tygodni, jest to zatem świetny moment, by przygotować swój sklep na prezentową gorączkę.


[1] Zakupy Polaków na wyprzedażach, raport KPMG dostępny online: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2019/01/pl-Raport-KPMG-w-Polsce-pt-Zakupy-Polakow-na-wyprzedazach.pdf.