19 lipca 2024
Słowacja to kraj bliski Polsce nie tylko geograficznie, ale również kulturowo. Na początku 2024 roku już 91,4% Słowaków miało dostęp do Internetu, a 8 na 10 korzysta z niego do robienia zakupów. W efekcie co roku przybywa ok. 30% nowych sklepów a do końca 2024 roku roczne obroty handlu online mają przekroczyć wartość 1,15 mld EUR. A mówimy o kraju stosunkowo niewielkim, z populacją na poziomie 5.5 miliona. Potencjał rynku jest zatem spory. Jak go skutecznie wykorzystać? Podpowiadamy, jak zaplanować ekspansję Twojego sklepu online do sąsiadów.
Co roku w Słowacji przybywa ok. 30% nowych sklepów online. Nie każdy z nich jednak odnosi sukces. Ze statystyk wynikałoby, że średnia roczna sprzedaż jednego e-sklepu ulokowanego w Słowacji wynosi ok. 57 000 EUR. Połowa sprzedaży e-commerce jest jednak generowana przez ok. 20 gigantów, a druga połowa to efekt pracy 15 000 mniejszych detalistów.
Ta znaczna dysproporcja między największymi graczami a resztą rynku pokazuje, że chociaż Słowacy chętnie kupują w sieci, to przedsiębiorcy zza granicy muszą strategicznie podejść do planowania ekspansji w tym kraju. Szczególnie biorąc pod uwagę, że nawet 90% konsumentów kupujących w sieci regularnie robi sprawunki w słowackich sklepach.
W Europie Środkowo-Wschodniej to Słowacy są najbardziej otwartą nacją na kupowanie w sieci w innych krajach regionu – aż 87% z nich to robi, w porównaniu do np. 73% Polaków. Z kolei 4 na 10 Słowaków kupuje w europejskich sklepach, a 19% w tych spoza naszego kontynentu. Chodzi przeważnie o eBay, Amazon czy AliExpress.
Słowacy najchętniej w sieci kupują artykuły hobbystyczne i rekreacyjne – stanowią one nieco ponad jedną czwartą przychodu słowackiego e-commerce. Na dalszych miejscach plasują się kategorie takie jak elektronika (20,4%), moda (16,9%), meble i artykuły gospodarstwa domowego (11,7%), beauty (9,5%), produkty DIY (9,0%) i spożywcze (5,7%).
Warto zwrócić uwagę na to, że chociaż większość Europejczyków najchętniej w sieci kupuje produkty z kategorii moda, to Słowacja jest tutaj wyjątkiem. Może to wskazywać na konieczność przełamania ich obaw wobec sklepów online w zakresie kupowania produktów, które „na żywo” mogą leżeć inaczej niż na modelce czy modelu na stronie internetowej. A z drugiej strony to właśnie sklepów modowych jest najwięcej w słowackim handlu online – to aż jedna piąta lokalnego rynku. Sklepy z branży home & garden oraz beauty & fitness stanowią odpowiednio 15,56% i 10%.
Aż 85% z zakupowiczów deklaruje, że poszukuje korzystnej stawki i cena jest dla nich kluczowa. Dodatkowo warto wiedzieć, że preferują darmową dostawę. Istotny jest dla nich również czas wysyłki i możliwość zwrotu do magazynu na terenie ich kraju.
Jak Słowacy płacą? Przeważnie smartfonami – prawie połowa konsumentów w tym kraju płaci nimi. Na drugim miejscu plasują się karty pre-paid (33%), a co piąta płatność odbywa się za pomocą karty kredytowej. Cyfrowe portfele i przelewy bankowe stanowią zaledwie jednocyfrowy procent rynku.
Wybierając metody dostawy zamówienia, Słowacy zwracają uwagę przede wszystkim na cenę – aż 89% z nich podejmuje decyzję o wyborze kuriera na podstawie tego, ile zapłaci za jego usługi. Kolejne istotne czynniki obejmują adres dostawy (ważne dla 77% osób) oraz jej szybkość (75%).
Najpopularniejsi kurierzy na Słowacji to: Slovak posta, DPD, Geis Parcel, GLS czy DHL. Słowacy chętnie korzystają również z automatów paczkowych Zásilkovna czy Uloženka.
Najpopularniejsza porównywarka cen kurierów to Zaslat.sk by Alsendo – przedstawia najkorzystniejsze ceny danej przesyłki zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Działa podobnie jak plaftorma wysyłkowa Apaczka.pl.
Podobnie jak w Polsce, konsument ma prawo do odstąpienia od zawartej umowy w terminie 14 dni od daty otrzymania towaru lub podpisania danej umowy. W przypadku gdy sprzedawca nie poinformuje klienta o przysługującym mu z tego tytułu prawie, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy i 14 dni, liczonych od dnia dostarczenia zamówienia lub zawarcia umowy o świadczenie usług. Koszty odesłania towaru ponosi sprzedawca, ale klient musi wybrać najtańszą ofertę kurierską. Odstąpienie od umowy nie jest możliwe w przypadku niektórych produktów, np. szybko psującego się jedzenia, paliwa wlanego do zbiornika czy bielizny, która została założona.
Kwestie gwarancji na produkty są również podobne jak w Polsce. Słowacy mają 24 miesiące gwarancji handlowej (lub co najmniej 12 w przypadku rzeczy używanych), złożenie reklamacji jest bezpłatne, a konsument ma prawo do naprawy lub wymiany towaru lub – gdy nie jest to możliwe – do odstąpienia od umowy i uzyskania zwrotu pieniędzy. Dobrowolne gwarancje udzielane przez producenta nie są regulowane przepisami prawa.
Najpopularniejsze witryny e-commerce w Słowacji obejmują:
Zakładanie działalności gospodarczej w Słowacji nie jest trudne, jednak wymaga pamiętania o pewnych formalnościach.
Pamiętaj również o obowiązku podatkowym – standardowa stawka podatku wynosi 21%, a deklaracje podatkowe, podobnie jak w Polsce, należy składać co roku. VAT wynosi 20% i obowiązuje każdego, kto przekroczy próg obrotów 49 790 EUR – wtedy należy dokonać rejestracji do VAT-u. Podatek dochodowy od osób fizycznych z kolei wynosi odpowiednio 19% lub 25%. Nie zapomnij również o uiszczaniu podatku od ewentualnych posiadanych nieruchomości.
Obowiązki celne będą Cię dotyczyć w przypadku przywozu towarów z krajów spoza Unii lub produktów z terenu Unii powyżej określonych progów.
Źródła:
https://datareportal.com/reports/digital-2024-slovakia
https://liveprice.pl/e-commerce-na-slowacji-jak-odniesc-sukces-na-allegro-sk/
https://ekonomika.pravda.sk/firmy-a-trhy/clanok/711460-polovicu-trzieb-e-shopov-na-slovensku-tvoria-najvacsie-elektronicke-obchody
https://www.aftership.com/ecommerce/statistics/regions/sk
https://www.paymentwall.com/pl/payment-methods/slovakia
https://www.statista.com/statistics/1085022/cee-share-of-online-shoppers
https://poland.payu.com/blog/millions-of-consumers-at-your-fingertips-czechia-slovakia-hungary
https://www.statista.com/statistics/1404598/slovakia-package-delivery-criteria
Porady
Świąteczne akcje wysyłkowe. Jak skutecznie zaplanować i wysłać kurierem prezenty świąteczne do swoich pracowników i kontrahentów?
3 grudnia 2024
E-commerce
Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace z integracją z Apaczka.pl?
25 listopada 2024
Przesyłki zagraniczne
Technologia, logistyka, know-how, customer experience. Główne obszary rozwoju w sprzedaży międzynarodowej
19 listopada 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)