19 lipca 2024
Słowacja to kraj bliski Polsce nie tylko geograficznie, ale również kulturowo. Na początku 2024 roku już 91,4% Słowaków miało dostęp do Internetu, a 8 na 10 korzysta z niego do robienia zakupów. W efekcie co roku przybywa ok. 30% nowych sklepów a do końca 2024 roku roczne obroty handlu online mają przekroczyć wartość 1,15 mld EUR. A mówimy o kraju stosunkowo niewielkim, z populacją na poziomie 5.5 miliona. Potencjał rynku jest zatem spory. Jak go skutecznie wykorzystać? Podpowiadamy, jak zaplanować ekspansję Twojego sklepu online do sąsiadów.
Co roku w Słowacji przybywa ok. 30% nowych sklepów online. Nie każdy z nich jednak odnosi sukces. Ze statystyk wynikałoby, że średnia roczna sprzedaż jednego e-sklepu ulokowanego w Słowacji wynosi ok. 57 000 EUR. Połowa sprzedaży e-commerce jest jednak generowana przez ok. 20 gigantów, a druga połowa to efekt pracy 15 000 mniejszych detalistów.
Ta znaczna dysproporcja między największymi graczami a resztą rynku pokazuje, że chociaż Słowacy chętnie kupują w sieci, to przedsiębiorcy zza granicy muszą strategicznie podejść do planowania ekspansji w tym kraju. Szczególnie biorąc pod uwagę, że nawet 90% konsumentów kupujących w sieci regularnie robi sprawunki w słowackich sklepach.
W Europie Środkowo-Wschodniej to Słowacy są najbardziej otwartą nacją na kupowanie w sieci w innych krajach regionu – aż 87% z nich to robi, w porównaniu do np. 73% Polaków. Z kolei 4 na 10 Słowaków kupuje w europejskich sklepach, a 19% w tych spoza naszego kontynentu. Chodzi przeważnie o eBay, Amazon czy AliExpress.
Słowacy najchętniej w sieci kupują artykuły hobbystyczne i rekreacyjne – stanowią one nieco ponad jedną czwartą przychodu słowackiego e-commerce. Na dalszych miejscach plasują się kategorie takie jak elektronika (20,4%), moda (16,9%), meble i artykuły gospodarstwa domowego (11,7%), beauty (9,5%), produkty DIY (9,0%) i spożywcze (5,7%).
Warto zwrócić uwagę na to, że chociaż większość Europejczyków najchętniej w sieci kupuje produkty z kategorii moda, to Słowacja jest tutaj wyjątkiem. Może to wskazywać na konieczność przełamania ich obaw wobec sklepów online w zakresie kupowania produktów, które „na żywo” mogą leżeć inaczej niż na modelce czy modelu na stronie internetowej. A z drugiej strony to właśnie sklepów modowych jest najwięcej w słowackim handlu online – to aż jedna piąta lokalnego rynku. Sklepy z branży home & garden oraz beauty & fitness stanowią odpowiednio 15,56% i 10%.
Aż 85% z zakupowiczów deklaruje, że poszukuje korzystnej stawki i cena jest dla nich kluczowa. Dodatkowo warto wiedzieć, że preferują darmową dostawę. Istotny jest dla nich również czas wysyłki i możliwość zwrotu do magazynu na terenie ich kraju.
Jak Słowacy płacą? Przeważnie smartfonami – prawie połowa konsumentów w tym kraju płaci nimi. Na drugim miejscu plasują się karty pre-paid (33%), a co piąta płatność odbywa się za pomocą karty kredytowej. Cyfrowe portfele i przelewy bankowe stanowią zaledwie jednocyfrowy procent rynku.
Wybierając metody dostawy zamówienia, Słowacy zwracają uwagę przede wszystkim na cenę – aż 89% z nich podejmuje decyzję o wyborze kuriera na podstawie tego, ile zapłaci za jego usługi. Kolejne istotne czynniki obejmują adres dostawy (ważne dla 77% osób) oraz jej szybkość (75%).
Najpopularniejsi kurierzy na Słowacji to: Slovak posta, DPD, Geis Parcel, GLS czy DHL. Słowacy chętnie korzystają również z automatów paczkowych Zásilkovna czy Uloženka.
Najpopularniejsza porównywarka cen kurierów to Zaslat.sk by Alsendo – przedstawia najkorzystniejsze ceny danej przesyłki zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Działa podobnie jak plaftorma wysyłkowa Apaczka.pl.
Podobnie jak w Polsce, konsument ma prawo do odstąpienia od zawartej umowy w terminie 14 dni od daty otrzymania towaru lub podpisania danej umowy. W przypadku gdy sprzedawca nie poinformuje klienta o przysługującym mu z tego tytułu prawie, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy i 14 dni, liczonych od dnia dostarczenia zamówienia lub zawarcia umowy o świadczenie usług. Koszty odesłania towaru ponosi sprzedawca, ale klient musi wybrać najtańszą ofertę kurierską. Odstąpienie od umowy nie jest możliwe w przypadku niektórych produktów, np. szybko psującego się jedzenia, paliwa wlanego do zbiornika czy bielizny, która została założona.
Kwestie gwarancji na produkty są również podobne jak w Polsce. Słowacy mają 24 miesiące gwarancji handlowej (lub co najmniej 12 w przypadku rzeczy używanych), złożenie reklamacji jest bezpłatne, a konsument ma prawo do naprawy lub wymiany towaru lub – gdy nie jest to możliwe – do odstąpienia od umowy i uzyskania zwrotu pieniędzy. Dobrowolne gwarancje udzielane przez producenta nie są regulowane przepisami prawa.
Najpopularniejsze witryny e-commerce w Słowacji obejmują:
Zakładanie działalności gospodarczej w Słowacji nie jest trudne, jednak wymaga pamiętania o pewnych formalnościach.
Pamiętaj również o obowiązku podatkowym – standardowa stawka podatku wynosi 21%, a deklaracje podatkowe, podobnie jak w Polsce, należy składać co roku. VAT wynosi 20% i obowiązuje każdego, kto przekroczy próg obrotów 49 790 EUR – wtedy należy dokonać rejestracji do VAT-u. Podatek dochodowy od osób fizycznych z kolei wynosi odpowiednio 19% lub 25%. Nie zapomnij również o uiszczaniu podatku od ewentualnych posiadanych nieruchomości.
Obowiązki celne będą Cię dotyczyć w przypadku przywozu towarów z krajów spoza Unii lub produktów z terenu Unii powyżej określonych progów.
Źródła:
https://datareportal.com/reports/digital-2024-slovakia
https://liveprice.pl/e-commerce-na-slowacji-jak-odniesc-sukces-na-allegro-sk/
https://ekonomika.pravda.sk/firmy-a-trhy/clanok/711460-polovicu-trzieb-e-shopov-na-slovensku-tvoria-najvacsie-elektronicke-obchody
https://www.aftership.com/ecommerce/statistics/regions/sk
https://www.paymentwall.com/pl/payment-methods/slovakia
https://www.statista.com/statistics/1085022/cee-share-of-online-shoppers
https://poland.payu.com/blog/millions-of-consumers-at-your-fingertips-czechia-slovakia-hungary
https://www.statista.com/statistics/1404598/slovakia-package-delivery-criteria
Przesyłki zagraniczne
Jak sprzedawać za granicę i nie zostać w tyle konkurencji? Odkryj jak działa Inpost International – Twoi klienci już na to czekają
13 marca 2025
Porady
Jak skutecznie wdrożyć politykę zwrotów w swoim sklepie online? 6 kroków, które musisz poznać
3 marca 2025
Co to jest zlecenie transportowe? Jak poprawnie przygotować zlecenie przewozu?
28 lutego 2025
apaczka pro (5) logistyka (11) przesyłka (9) przesyłki niestandardowe (19) user experience (5) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)