6 czerwca 2024
Francja to trzeci największy rynek e-commerce w Europie. Otwartość lokalnych konsumentów i ich zasobne portfele sprawiają, że polskie firmy coraz chętniej przyglądają się prowadzeniu biznesu nad Sekwaną. O czym warto wiedzieć, planując ekspansję do kraju win, serów i dóbr luksusowych? Zachęcamy do lektury kompleksowego poradnika, który obejmuje m.in. omówienie metod dostawy czy płatności, ale również podejście Francuzów do ekologii, kupowania na marketplace’ach czy patriotyzmu konsumenckiego.
Francuzi uwielbiają kupowanie w sieci, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Już ponad połowa konsumentów we Francji robi zakupy online za pomocą smartfonów. Laptopy czy komputery stacjonarne są rzadziej w użyciu i prawdopodobnie ten procent będzie konsekwentnie się zmniejszał przez następne lata. Z drugiej strony, dostępność sprawunków w sieci na wyciągnięcie ręki nie oznacza, że przeciętny konsument nad Sekwaną nie zwraca uwagi na to, skąd kupuje i w jaki sposób dotrze do niego zamówienie. Przyjrzyjmy się zatem preferencjom Francuzów i zobaczmy, co może mieć wpływ na ekspansję Twojego biznesu nad Sekwanę.
W 2023 roku wartość rynku e-commerce we Francji była szacowana na ok. 160 mld EUR, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z prawie 70 milionami obywateli to jedna z największych gospodarek w Unii Europejskiej. A biorąc pod uwagę, że dostęp do Internetu jest niezwykle powszechny – na poziomie 93% – naturalnie przekłada się to na rozwój handlu online. Już ok. 77% osób robi zakupy w sieci, z czego ok. jedna trzecia chętnie składa zamówienia w zagranicznych sklepach. Przeciętna wartość zamówienia w francuskim e-commerce wynosi ok. 65 EUR, przy czym jedna osoba średnio kupuje 4-5 razy w miesiącu.
W większości krajów europejskich najpopularniejszą kategorią produktową w handlu online jest moda. We Francji jest jednak nieco inaczej. Lokalni konsumenci najczęściej zamawiają towary związane z spędzaniem wolnego czasu i artykuły hobbystyczne, czyli np. sprzęt ogrodniczy czy sportowy, jedzenie dla zwierząt, a może artykuły potrzebne do wędkarstwa. W sumie ta kategoria jest odpowiedzialna za 23% wartości lokalnego rynku e-commerce. Na kolejnych miejscach plasują się produkty spożywcze (20%), moda (16%) czy elektronika (13%). To zdecydowanie nieco nietypowe preferencje zakupowe w porównaniu z innymi rynkami.
Francuz porzucił koszyk w Twoim sklepie? Prawdopodobnie zrobił to z powodu zbyt wysokich kosztów dostawy lub zbyt długiego czasu oczekiwania na doręczenie zamówienia. To pokazuje, jak istotne jest zaoferowanie odpowiedniego asortymentu metod dostawy nad Sekwaną.
Już 8 na 10 sprzedawców e-commerce we Francji oferuje dostawę OOH (Out of Home) do różnego rodzaju automatów paczkowych czy punktów odbioru. Z drugiej strony, dla konsumentów najbardziej preferowanym sposobem otrzymania produktu pozostaje dostawa do domu – aż 78% kupujących ją woli. Kolejne popularne metody obejmują dostawę OOH (71%) oraz usługi typu click-and-collect (26%) – te ostatnie są wykorzystywane przede wszystkim w kontekście zakupów spożywczych.
Francuzi najchętniej korzystają z usług firm takich jak: La Poste, Chronopost czy DPD. Sytuacja jednak nieco się zmienia w przypadku punktów dostawy, gdzie dominują Colissimo oraz UPS.
Kupowanie w sieci prędzej czy później kończy się uiszczeniem płatności za zamówione towary. Najczęściej następuje to w formie płatności kartą, chociaż Francuzi lubią również cyfrowe portfele (np. PayPal), płatności mobilne czy możliwość odroczenia całej transakcji za pośrednictwem karty lub produktów BNPL (np. Klarna).
Co do zasady prawa konsumenta w Polsce i we Francji są dość podobne z uwagi na to, że oba kraje są państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a co za tym idzie, muszą przestrzegać tych samych przepisów. Istnieją jednak dwie drobne różnice, na które warto zwrócić uwagę.
Po pierwsze, we Francji sprzedawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Jeśli wada produktu nie jest istotna i nie zaburza korzystania z niego, nie ma obowiązku uznawania reklamacji. Tymczasem w Polsce konsument powinien otrzymać odpowiedź na reklamację w ciągu maksymalnie 14 dni, a w przypadku, gdy stan towaru w jakimkolwiek zakresie nie odpowiada opisowi sprzedawcy, reklamacja powinna być uznana.
Po drugie, w przypadku zwrotów we Francji koszty przesyłki zazwyczaj są pokrywane przez klienta, chyba że sprzedawca zaproponuje inaczej. W Polsce sklep ma obowiązek zwrotu kosztów doręczenia produktu, liczonych na bazie najtańszego oferowanego sposobu dostawy.
Czy Francuzi zwracają uwagę na kwestie ekologiczne? Jak najbardziej. 6 na 10 Francuzów chce być bardziej świadomymi konsumentami, a 77% jest w stanie zrezygnować z produktów, które przyczyniają się do niszczenia środowiska lub które są wytwarzane w sposób nieprzyjazny środowisku. Co za tym idzie, są w stanie zapłacić więcej za ekologiczne przedmioty.
Ekologiczne zakupy to dla Francuzów nie tylko kwestia środowiskowa. Proekologiczne wybory są dyktowane też chęcią otrzymania produktu wysokiej jakości (ponad połowa Francuzów deklaruje, że długotrwałość produktu jest dla nich ważnym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowej) oraz wspierania lokalnych biznesów. Patriotyzm konsumencki odgrywa we Francji szczególnie silną rolę – konsumenci chętniej kupują rzeczy „made in France”.
Sklepy również zwracają uwagę na te trendy. Aktualnie ponad połowa przesyłek z zamówieniami we Francji jest wysyłana w opakowaniach, które można zrecyklingować, a co dziesiąty w opakowaniach zwrotnych lub przeznaczonych do wielokrotnego użytku.
Marketplaces we Francji cieszą się dość silną pozycją – stanowią 15% całkowitego obrotu w handlu online nad Sekwaną. Jedna trzecia sklepów online prowadzi sprzedaż nie tylko na platformach własnych, ale również na marketplace’ach, a co piąty prowadzi tam również działania promocyjne.
Jeśli zdarzy Ci się konieczność spotkania z partnerami biznesowymi nad Sekwaną, warto mieć świadomość, że francuska kultura biznesowa bardzo mocno bazuje na bezpośrednich relacjach. Ważne jest przedstawienie przez zaufanego partnera, pogłębianie relacji z kontrahentem, a także możliwość poprowadzenia rozmowy po francusku. Spotkania biznesowe powinny uwzględniać specyfikę francuskiego rytmu życia oraz adekwatny dress code. Przykładowo, obiad je się w godz. 12:30-13:30, a kolacje zazwyczaj po godz. 19:00.
Źródła:
https://www.trade.gov.pl/wiedza/sektor-e-commerce-we-francji/
https://www.statista.com/statistics/383007/leading-e-commerce-delivery-methods-used-in-france/
https://taxology.co/blog/french-ecommerce-market/
https://www.statista.com/statistics/382906/e-commerce-revenue-in-france/
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-_households_and_individuals
https://www.gaasly.com/blog/online-shopping-trends-in-france
https://www.statista.com/statistics/749604/value-average-online-transaction-france/
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/rynek-e-commerce-francja.pdf
E-commerce
Szwedów wieczory przy komputerze. Co warto wiedzieć o rynku e-commerce w Szwecji w kontekście ekspansji międzynarodowej?
3 października 2024
Ekologia
Czy ekologia ma znaczenie przy wyborze usług kurierskich?
30 września 2024
Cross-border do Irlandii. Co warto wiedzieć przed zaplanowaniem ekspansji na Zieloną Wyspę?
24 września 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)