Węgry to nie tylko częsty kierunek wakacyjny dla Polaków, ale również rynek e-commerce ze sporym potencjałem, na którym firmy znad Wisły mogą prowadzić sprzedaż. Dzisiaj przyglądamy się węgierskiemu rynkowi i sprawdzamy, na co trzeba zwrócić uwagę, aby skutecznie podbić serca lokalnych konsumentów. 

Jeszcze kilka lat temu handel online stanowił mały procent węgierskiego rynku e-commerce w porównaniu z liczbą ludności zamieszkującą ten kraj. W ostatnich latach sytuacja jednak znacząco się zmieniła. Teraz już ponad 90% Węgrów ma dostęp do Internetu, a 7 na 10 robi zakupy w sieci. 

W efekcie e-commerce stanowi już jedną dziesiątą węgierskiego rynku handlu, a do 2028 roku ma się rozwijać o 10% rok do roku. Nie jest to sporo w porównaniu z innymi krajami Unii, ale to pokazuje, że nad Dunajem jest jeszcze dużo przestrzeni do rozwoju dla firm, które zechcą prowadzić sprzedaż online w tym państwie. W końcu zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo funkcjonujące na Węgrzech sprzedaje swoje towary lub usługi w sieci. 

Co kupuje przeciętny węgierski konsument i gdzie?

6 na 10 węgierskich konsumentów stawia na zakupy online za granicą, a ich wartość stanowi ok. 10% wszystkich sprawunków w sieci.  

Ogółem, Węgrzy najczęściej szukają w sieci produktów takich jak: 

  • Zabawki, akcesoria hobbystyczne i DIY (26%), 
  • Elektronika i media (20,5%). 
  • Moda (16,9%), 
  • Meble i wyposażenie domów (11,7%), 
  • Środki higieny osobistej (9,5%). 

Przeciętny Węgier wydaje w sieci ok. 110 000 HUF rocznie (ok. 1 200 PLN), chociaż w ciągu najbliższych 3 lat ta wartość ma wzrosnąć do ok. 150 000 HUF (ok. 1 600 PLN). 

Najpopularniejsze metody płatności na Węgrzech

Węgry wciąż są krajem „cash on delivery” – nawet jedna trzecia konsumentów płaci za pobraniem. Lokalsi coraz częściej jednak przekonują się do płatności kartą debetową lub kredytową (VISA lub Mastercard), portfelem elektronicznym (PayPal, Google Pay, Apple Pay, Barion, Simplepay) czy przelewem bankowym. 

Najpopularniejsze metody dostawy na Węgrzech

Węgierscy konsumenci z reguły wybierają trzy rodzaje metod dostawy: doręczenie kurierskie, odbiór w sklepie oraz odbiór w automacie paczkowym. Ciekawostką jest to, że każdy sklep internetowy ma obowiązek zaoferować klientom możliwość otrzymania przesyłki za pośrednictwem Magyar Posta lub Magyar Posta Logisztika (MPL). Zaletą korzystania z usług tego drugiego podmiotu jest szeroki zasięg jego sieci logistycznej oraz sposób funkcjonowania. Po drugiej nieudanej próbie doręczenia, MPL nie zwróci zamówienia do nadawcy. Zamiast tego ponowi całą procedurę dostawy do adresata. 

Najpopularniejsi kurierzy działający na Węgrzech to jednak nie tylko Magyar Posta, ale również GLS, FOXPOST, DPD, Sprinter czy Express One. W punktach odbioru najczęściej zobaczymy pracowników GLS, FOXPOST, MPL czy Pick Pack Point. 

Dominacja płatności za pobraniem na Węgrzech oznacza, że klienci e-sklepów wybierają metodę dostawy pod kątem tego, jak proste jest uiszczenie opłaty kurierowi i jaką za to prowizję pobierze. Przykładowo, Sprinter czy DPD mają w tym zakresie korzystny cennik. 

Czy Węgrzy zwracają uwagę na ekologię?

Prawie połowa węgierskich konsumentów oczekuje, że firmy będą zwracały uwagę na zrównoważony rozwój. W odpowiedzi na te oczekiwania 4/5 małych i średnich przedsiębiorstw uznaje działanie w ten sposób za priorytetowe. 

Najpopularniejsze kanały sprzedaży na Węgrzech

Najpopularniejsze marketplaces na Węgrzech to: 

  • Emag.hu – jeden z największych graczy na węgierskim rynku, oferujący szeroką gamę produktów w konkurencyjnych cenach przy szybkiej dostawie do domu. 
  • Alza.hu – popularny sklep internetowy specjalizujący się w elektronice, sprzęcie komputerowym i AGD, a także częstych promocjach. 
  • Aboutyou.hu – platforma modowa oferująca szeroki wybór odzieży, obuwia i akcesoriów oraz regularne wyprzedaże. 
  • Aliexpress.com – globalna platforma zakupowa z chińskim rodowodem, znana z niskich cen. 
  • Ebay.com – międzynarodowa platforma aukcyjna, na której można zakupić zarówno nowe, jak i używane produkty. 

Popularnością wśród węgierskich konsumentów cieszą się również porównywarki cen, które umożliwiają wypatrzenie najlepszych promocji na dany produkt, co ma znaczenie w kontekście wysokiego poziomu inflacji w tym kraju – przeciętna wartość koszyka zakupowego w ostatnich latach wzrosła nawet o 50%. 

  • Aruksereso.hu 
  • Argep.hu 
  • Olcsobbat.hu 

Prawo do zwrotu na Węgrzech 

Konsumenci na Węgrzech mają prawo do odesłania zakupionego produktu w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania – podobnie jak w innych krajach Unii. Jeśli sklep nie poinformował klienta należycie o prawie przysługującym mu w tym względzie, czas na dokonanie zwrotu ulega wydłużeniu aż do 12 miesięcy. 

W przypadku rezygnacji z transakcji i zwrotu towaru, sprzedawca ma obowiązek oddać kupującemu pieniądze, czyli zarówno to, co wydał na zakup, jak również na dostawę produktu. Zwrot powinien objąć również ewentualne koszty związane z transakcją, np. prowizję za przelew czy płatność kartą.  

Źródła: 

https://cross-border.pl/country/wegry/  

https://www.statista.com/topics/6365/e-commerce-in-hungary/#topicOverview

https://dteurope.com/sustainability/hungarian-consumers-open-to-sustainability-innovation/  

https://www.agroberichtenbuitenland.nl/actueel/nieuws/2022/12/16/hungary-news

https://www.ppro.com/countries/hungary/  

https://ecommercedb.com/markets/hu/all