O śladzie węglowym słyszał już prawdopodobnie każdy z nas, jednak w związanym z nim szumie informacyjnym coraz trudniej wyłuskać fakty i oddzielić je od mitów czy prywatnych opinii. Czym więc jest ślad węglowy i jak jego wytwarzanie wpływa na nasze życie?

Spis treści

Ślad węglowy – definicja

Ślad węglowy to suma emisji wszystkich gazów cieplarnianych wytwarzanych przez daną firmę, organizację czy zjawisko, ale także przez daną osobę, pojazd czy produkt. Ślad węglowy wytwarza więc zarówno jedna osoba, jak i wszystkie samochody razem wzięte – choć oczywiście będą one miały różne wielkości.

Warto zwrócić uwagę na to, że – biorąc za przykład samochód osobowy – ślad węglowy jest wytwarzany nie tylko z faktu spalenia paliwa przez auto. To także ślad węglowy powstały w wyniku produkcji poszczególnych komponentów tego samochodu, ich transportu do miejsca, w którym zostaną skompletowane w działający egzemplarz, transport wyprodukowanego pojazdu do miejsca sprzedaży czy nawet działanie salonu samochodowego, który go sprzedaje. Ale także wyprodukowanie i transport paliwa, którym go napędzamy. 

Jak możesz wpłynąć na wytwarzanie śladu węglowego?

Co również ważne, na ilość śladu węglowego (wytwarzanego przez ten sam samochód) wpływ ma również to, w jaki sposób auto jest używane. Dbanie o dobry stan techniczny z pewnością obniży ślad węglowy – ale nie tak bardzo, jak całkowite zrezygnowanie z podróży samochodem na rzecz pociągu, transportu publicznego czy roweru. Znaczenie ma również to, czy umiemy nim jeździć ekologicznie oraz to, czy robimy tzw. puste przebiegi, czyli podróże w samotności, gdy większość miejsc w samochodzie jest wolna. Jeśli cztery osoby pojadą jednym samochodem zamiast w czterech osobnych, to ślad węglowy będzie znacznie obniżony.

Stąd też społeczne i unijne starania o to, aby rezygnować z transportu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej lub żeby przynajmniej zabierać ze sobą więcej osób do samochodu, np. jadąc do pracy. Z pewnością mogliśmy usłyszeć o dofinansowaniach z UE na rozwój ekologicznej komunikacji publicznej – wynikają one z wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, mającego na celu osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku i zmniejszenie o 50% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu do 2030 roku. 

Ślad węglowy w skali mikro i makro

Choć powyższy wywód mówi o tak szczegółowych czynnikach, jak produkcja części samochodowych i działanie salonu sprzedającego gotowy pojazd, to tak naprawdę, mówiąc o tym jednym samochodzie, cały czas pozostajemy w skali mikro. Jeśli mieszkamy w mieście, możemy teraz pomyśleć, ile codziennie widzimy samochodów – nawet jeśli będzie to bardzo dużo, to w skali całego miasta, a tym bardziej w skali całego regionu czy kraju nadal widzimy tylko promil wszystkich jeżdżących aut. A cały czas mówimy tylko o samochodach; ślad węglowy wytwarzają również inne pojazdy (np. samoloty wytwarzają gigantyczne ilości w porównaniu do samochodów), ale także inni ludzie, sklepy, nasze smartfony, komputery, a nawet wytwarzanie i konsumpcja żywności…

Mamy nadzieję, że powyższy tekst obrazuje to, jak ważne jest dbanie o ograniczanie śladu węglowego, który być może wydaje się mały i nieznaczący, gdy mówimy o jednej osobie, urządzeniu czy samochodzie. Jednak wraz z ilością ludzi, urządzeń i pojazdów, ilość wytwarzanego śladu węglowego dramatycznie rośnie i negatywnie wpływa na nasz klimat. Mocno wpływa na nią również to, czy wybieramy ekologiczny transport przesyłek – do czego oczywiście bardzo mocno zachęcamy.