Gdzie kurier zostawia paczkę, jeśli nie zastanie nas w domu podczas odbioru przesyłki? To zależy od wielu czynników – m.in. od kuriera, regulaminu firmy kurierskiej oraz… nas samych. Czy w takiej sytuacji kurier zostawia awizo? Gdzie szukać nieodebranej przesyłki? Podpowiadamy.

Zakupy przez internet są obecnie tak popularne i ogólnodostępne, że kupowanie produktów nawet z drugiego końca świata stało się normą. Wraz z popularnością e-zakupów sukcesywnie rośnie także popularność dostaw kurierskich. I choć na każdym kroku w polskich miastach możemy natknąć się na paczkomaty InPost, dostawa zamówień internetowych kurierem nadal jest popularna.

Czasem zdarza się jednak, że mimo oczekiwania na kuriera musimy na chwilę wyjść z domu, albo zostać dłużej w pracy. Gdzie wtedy kurier zostawi paczkę, skoro nie możemy jej odebrać osobiście?

Czy kurier zadzwoni, gdy przyjedzie z paczką?

Dość często spotykaną praktyką wśród kurierów jest telefon do odbiorcy, poprzedzający dostawę przesyłki. W ten sposób kurier upewnia się, że zastanie odbiorcę pod wskazanym adresem, a odbiorca wie kiedy nastąpi próba doręczenia. Trzeba pamiętać jednak o tym, że ta praktyka nie jest obowiązkiem kurierów, ani nie jest zapisana w żadnym regulaminie firm kurierskich. O tym, czy kurier pojawił się w miejscu doręczenia przesyłki pod twoją nieobecność, możesz dowiedzieć się z historii statusów transportu paczki.

Ile prób doręczenia przesyłki podejmuje kurier?

To zależy od tego, z usług jakiej firmy kurierskiej korzystasz. Najczęściej jednak są to dwie próby doręczenia przesyłki, a po tym czasie odbiorca paczki musi udać się po nią we wskazane przez firmę kurierską miejsce. 

Jak ta sytuacja wygląda u poszczególnych Przewoźników?

  • nieodebrana paczka DPD – po drugiej próbie doręczenia przesyłki kurier zawiezie ją do najbliższego oddziału DPD. Z oddziału DPD można odebrać przesyłkę osobiście przez następne 3 dni robocze. Jeśli także wtedy paczka nie zostanie odebrana, wraca do nadawcy na jego koszt;
  • nieodebrana paczka UPS – po pierwszej nieudanej próbie doręczenia przesyłki możesz jako odbiorca skorzystać z trzech opcji: skierować przesyłkę do najbliższej lokalizacji UPS Access Point lub Centrum Obsługi Klienta UPS, skierować przesyłkę pod inny adres, albo skorzystać z opcji doręczenia paczki innego dnia. W UPS są trzy próby doręczenia przesyłki, a po trzech niepowodzeniach przesyłka zostanie zwrócona nadawcy;
  • nieodebrana paczka InPost – jeśli korzystasz z usługi Paczkomaty InPost, swoją paczkę odbierasz osobiście ze wskazanej w zamówieniu maszyny paczkowej i masz na to 48 godzin. Po tym czasie paczka trafi do najbliższego oddziału InPost, gdzie będzie czekać na odbiór przez 3 robocze dni, a potem wraca do nadawcy. Jeśli korzystasz z Kuriera InPost, po pierwszej nieudanej próbie doręczenia przesyłki Przewoźnik podejmie z tobą kontakt, aby uzgodnić drugą próbę doręczenia paczki jeszcze tego samego dnia, lub następnego dnia roboczego. W przypadku niepowodzenia otrzymasz taką informację w awizo albo w wiadomości SMS/e-mail/aplikacji mobilnej, a z nią adres najbliższego oddziału InPost, skąd możesz odebrać paczkę osobiście przez 3 dni robocze;
  • nieodebrana paczka Poczta Polska – w usługach Pocztex Kurier 48 oraz Ekspres 24 po pierwszej nieudanej próbie doręczenia paczki otrzymasz awizo lub powiadomienie SMS/e-mail z informacją o możliwości odbioru paczki w najbliższej placówce pocztowej. Tam przesyłka będzie na ciebie czekać przez 7 dni, a potem – wróci do nadawcy;
  • nieodebrana paczka FedEx – kurierzy FedEx podejmują dwie lub trzy próby doręczenia przesyłki. Zależy to od faktu czy adres dostawy znajduje się na obszarze mieszkalnym, czy poza jego granicami. Jeśli okażą się one nieskuteczne, otrzymasz awizo, w którym kurier wskaże najbliższy oddział FedEx oraz termin odbioru paczki. Na odbiór z oddziału masz 5 dni, a po tym czasie paczka wróci do nadawcy;
  • nieodebrana paczka DHL – kurier DHL podejmuje dwie próby doręczenia przesyłki, ale druga próba doręczenia może nastąpić innego dnia. Informację o tym znajdziesz na pozostawionym przez kuriera awizo. Po drugiej nieudanej próbie doręczenia paczki przez 7 dni będzie ona czekać na odbiór w najbliższym punkcie DHL, a po tym czasie – wróci do nadawcy.

Ciekawostka – gdzie trafiają listy adresowane do św. Mikołaja?

Na koniec mamy dla ciebie ciekawostkę. Poczta Polska w miejscowościach Lisi Ogon oraz w Koluszkach ma siedzibę dla tajemniczego Wydziału Przesyłek Niedoręczalnych. Jeśli zdarzy ci się nadać paczkę lub list z nieprawidłowym adresem, albo twoja paczka nie zostanie odebrana a ty nie będziesz chciał jej zwrotu, trafi właśnie tam, do Wydziału Przesyłek Niedoręczalnych. 

Mało tego – czy zdarzyło ci się wysyłać w dzieciństwie listy do św. Mikołaja? A czy poza wpisaniem na kopercie adresu w fińskim Rovaniemi, nakleiłeś na kopertę także znaczek pocztowy? Nie? Z całą pewnością twój list do św. Mikołaja trafił właśnie do Koluszek.