Ekologia to ważna sprawa. 6 na 10 internautów przebadanych przez e-Izbę deklaruje, że kupując w danym sklepie online, sprawdza, czy działa on zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Z kolei z badań DHL Express wynika, że niemal co drugi Polak nadający i odbierający przesyłki zagraniczne zwraca uwagę na to, czy wybrana firma kurierska prowadzi działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Dane pokazują zatem, że konsumenci zaczynają przywiązywać sporą wagę do kwestii ekologicznych. Jak te oczekiwania adresują firmy kurierskie? Zobaczmy.

Ekologia w łańcuchach dostawy to złożona kwestia, która obejmuje wiele aspektów: od magazynów wykorzystywanych przez firmy kurierskie, poprzez flotę, rozwiązania technologiczne, rodzaje punktów odbioru, ale również inicjatywy związane z kompensacją emisji gazów cieplarnianych. I chociaż wydawałoby się, że branża logistyczna nie może być ekologiczna, to wszyscy główni gracze starają się zredukować negatywny wpływ swoich działań na środowisko. W jaki sposób to robią?

1. Elektryfikacja floty

Elektryczne lub hybrydowe pojazdy we flocie firmy kurierskiej to konkretny krok naprzód, który umożliwia zmniejszenie poziomu emisji gazów cieplarnianych. W 2022 roku już 30 milionów paczek nadanych za pośrednictwem InPost trafiło do odbiorców dzięki samochodowi elektrycznemu. Co więcej, przewoźnik rozbudowuje sieci ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych, a w pobliżu Paczkomatów® instaluje publicznie dostępne dla kierowców ładowarki DC. Z kolei DPD działa nad rozwojem floty elektrycznych rowerów cargo, których ma już 70 sztuk działających w 14 miastach Polski – a to obok ponad 350 elektrycznych busów kurierskich. Za granicą Amazon bada możliwości zeroemisyjnych statków.

2. Eko-opakowania

Ponad połowa internautów zwraca uwagę, czy opakowanie produktu jest ekologiczne, jak wynika z raportu „Odpowiedzialny e-Commerce” e-Izby. Chociaż za opakowanie zamówienia odpowiedzialne głównie sklepy, to również przewoźnicy mogą podejmować pewne inicjatywy w tym zakresie. Przykładem jest inicjatywa InPostu, który razem z platformą Modivo wdrożył produkcyjną wersję zamkniętego obiegu opakowań EkoBox. Klienci sklepów są zachęcani do zamawiania produktów zapakowanych w EkoBoxy, a po rozpakowaniu przesyłki mają je zwrócić do automatu paczkowego. Sklep, do którego wróci opakowanie zwrotne, może ponownie je wykorzystać, a klient uczestniczący w inicjatywie dostaje drobny podarunek: kupon rabatowy na kolejne zakupy. InPost nazwał to pierwszym w Polsce systemem wtórnego obiegu opakowań dla e-sklepów.

3. Zrównoważona dostawa

Ekologiczna flota to nie wszystko. Firmy kurierskie starają się jeszcze bardziej zrównoważyć dostawy, m.in. poprzez optymalizację tras w celu zminimalizowania zużycia paliwa oraz redukcji emisji. To oznacza m.in. inteligentne pakowanie produktów, tak aby zmaksymalizować wykorzystanie dostępnych samochodów – aby na ulice wyjechało tylko tyle pojazdów, ile jest konieczne. Stosuje się także inteligentne systemy zarządzania trasami, które umożliwiają zaplanowanie drogi przebytej przez kuriera danego dnia i modyfikację, np. w przypadku wyjątkowo dużego ruchu na danej ulicy. Spore znaczenie mają również aplikacje, które informują klienta o planowanym doręczeniu i dają mu możliwość zmiany adresu lub czasu dostawy, aby nie marnować czasu kuriera na kontakt z konsumentem, jeśli nie ma go w domu.

Coraz bardziej rośnie również popularność punktów odbioru, z których można odebrać zamówienie bez konieczności zamawiania kuriera w modelu door-to-door. Dzięki temu pracownicy firmy mają mniej punktów do odwiedzenia i zużywają mniej paliwa. Konsumenci chętnie korzystają z tej możliwości – Polacy należą do największych miłośników automatów paczkowych w Europie, a blisko 60% osób przebadanych przez DHL Express ma świadomość, że przekierowanie przesyłki do punktu odbioru umożliwia redukcję śladu węglowego danego zamówienia.

4. Kampanie prośrodowiskowe

Organizowanie kampanii edukacyjnych na temat wpływu dostaw na środowisko oraz promowanie ekologicznych praktyk w codziennym życiu ma istotny wpływ na podejście Polaków do tych kwestii. Jak wskazuje raport „Odpowiedzialny e-Commerce” e-Izby, mimo że wielu konsumentów deklaruje, że zależy im na zrównoważonych zakupach, to tylko 4 na 10 z nich dostrzega, że zwracanie zakupionego towaru do e-sklepu nie jest czynnością ekologiczną. Konieczne jest zatem nieustanne edukowanie Polaków w zakresie zrównoważonego rozwoju, ale również oferowanie im możliwości działania, a także dawanie konkretnego wsparcia organizacjom prośrodowiskowym, które tego potrzebują.

Przykładem może być wspólna kampania informacyjna operatora InPost i Fundacji Odzyskaj Środowisko, której partnerem została Apaczka. W ramach kampanii „Ekozwroty” klienci mogą oddać sprawne, ale nieużywane sprzęty elektryczne i elektroniczne, książki, artykuły dziecięce czy nienoszone ubrania i obuwie, które ponownie trafią do obiegu. Taka możliwość dostępna jest w każdym Paczkomacie®. Cyrkularność wspiera również kampania DPD x UDO, w ramach której można oddać niepotrzebne ubrania w dowolnym punkcie czy automacie paczkowym DPD Pickup. Z kolei DHL Parcel rozwija program ochrony pszczół Paczule, który zakłada tworzenie pasiek na terenie terminali DHL Parcel.

5. Ekologiczne budynki

Jednym z istotnych aspektów procesu logistycznego są budynki, w których pracują firmy kurierskie – centra logistyczne czy sortownie. Również tutaj kurierzy starają się stanąć na wysokości zadania, aby zoptymalizować ich działanie. Przykładowo, w zielonym parku logistycznym dla e-commerce w Gorzowie Wielkopolskim DHL Supply Chain zainstalowało szereg proekologicznych rozwiązań: systemy podliczników, świetliki, systemy kontrolujące i ograniczające zużycie wody czy zarządzające światłem, a także pompy ciepła i panele fotowoltaiczne. W Zgierzu pod Łodzią z kolei powstało nowe centrum DPD, które dysponuje siecią szybkich ładowarek na 20 pojazdów elektrycznych, instalacją fotowoltaiczną, a także łąkami kwietnymi wspierającymi bioróżnorodność.

To nie są jednak jedyne przykłady ekologicznych inicjatyw podejmowanych przez firmy kurierskie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wygląda troska o środowisko naturalne w branży KEP, zachęcamy do pobrania bezpłatnego e-booka: „Ekologia w branży kurierskiej”. Dowiesz się z niego m.in. o tym, jak kalkulowany jest ślad ekologiczny danej firmy, na co zwracać uwagę przy pakowaniu paczek, ale poznasz również wskazówki, jak być świadomym ekologicznie konsumentem.