17 października 2024
W 2023 roku hiszpański e-commerce odnotował rekordowe tempo rozwoju – wzrósł aż o 20%, co sprawia, że jest 15-tym najsilniejszym rynkiem na świecie. Jednak wciąż istnieje spory potencjał do jego rozwoju, ponieważ zaledwie nieco ponad dziesiąta transakcja w hiszpańskim sektorze handlu jest finalizowana w sieci. Polscy przedsiębiorcy mają zatem szerokie pole do działania w Hiszpanii – o ile dostosują się do preferencji i zwyczajów lokalnych konsumentów, które mogą się różnić od tego, co obserwujemy na co dzień w Europie Środkowo-Wschodniej. Z drugiej strony, jeśli uda Ci się zdobyć hiszpański rynek e-commerce, otwierasz sobie furtkę do działań w całej Ameryce Łacińskiej.
Zakupy w sieci w Hiszpanii są najczęściej dokonywane przez osoby w wieku 25-49 lat, dobrze wyedukowane, mieszkające w miastach i pracujące na pełen etat. Wygoda i komfort kupowania w Internecie, połączone z faktem, że praktycznie każdy konsument posiada smartfona, sprawiają, że Hiszpanie coraz chętniej zamawiają online różnorodne produkty.
Hiszpanie najchętniej w sieci kupują ubrania i buty. Jeśli jesteś wytrawnym przedsiębiorcą, zapewne nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem – w końcu e-commerce w całej Europie sto przede wszystkim modą. Inne popularne kategorie produktów kupowanych w sieci obejmują akcesoria rekreacyjne czy towary związane z podróżami, a także elektronikę, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego czy meble.
Warto również przyjrzeć się kategoriom, które może jeszcze nie są tak popularne, ale rosną w bardzo szybkim tempie. W ubiegłym roku odnotowano spore wzrosty w obszarach takich jak jedzenie (17%), napoje (16%), monety i metale szlachetne (13%), artykuły dla zwierząt (10%), a nawet akcesoria sportowe (8%). Śmiało zatem można powiedzieć, że to perspektywiczne obszary rynku, które mogą w najbliższych latach generować jeszcze większe obroty.
Hiszpanie lubią kupować w weekendy – szczególnie pod koniec roku. Chociaż wiele osób robi zakupy w sieci 2-3 razy w tygodniu, to ok. połowa sprzedaży ma miejsce w weekendy.
Hiszpańskie sklepy online generują największe obroty w grudniu – w 2023 roku ten miesiąc był odpowiedzialny za 10% przychodów lokalnego rynku e-commerce.
Jeszcze do niedawna mówiono, że Hiszpanie wolą kupować przede wszystkim w lokalnych sklepach, po części z uwagi na wysokie oczekiwania dotyczące szybkiej dostawy zamówień, ale również ze względu na patriotyzm konsumencki. Hiszpańska jakość, hiszpański wygląd, hiszpańska specyfika – produkty „made in Spain” cieszą się ogromną popularnością wśród Hiszpanów, szczególnie tych starszych, którzy wolą sięgać po znane marki, którym ufają.
Obecnie obserwuje się rosnącą otwartość na zakupy w zagranicznych sklepach, zwłaszcza tych, które w swoich kampaniach marketingowych uwzględniają hiszpańską specyfikę, np. używając lokalnego języka czy odwołując się do miejscowych świąt.
Lojalność wobec rodzimych sklepów jest jednak silnie uzależniona od cen. Aż trzy czwarte iberyjskich konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej aktywnie poszukuje promocji. Co więcej, jedna czwarta jest gotowa zrezygnować z zakupów u regularnie odwiedzanych sprzedawców, jeśli tylko znajdzie niższą cenę w konkurencyjnym sklepie.
W hiszpańskich sklepach najczęściej oferuje się możliwość płatności kartą VISA lub Mastercard, nieco rzadziej zobaczymy możliwość zapłaty American Expressem. Inne często używane metody płatności obejmują PayPal (83%) czy przelew bankowy (53%) – jednak są one zdecydowanie rzadziej dostępne niż płatności kartą.
Hiszpanie płacą zarówno kartami, jak i portfelami elektronicznymi – z obu metod płatności korzystają równie chętnie.
Większość sklepów online w Hiszpanii oferuje dostawę z pomocą Correos, jednak na rynku działa również kilku innych przewoźników: SEUR, GLS, DHL czy UPS.
Hiszpanie wybierają przede wszystkim dostawę prosto do domu (77% klientów preferuje otrzymywać zamówienia właśnie w ten sposób), chociaż w kraju rośnie popularność dostawy typu OOH. Już ok. 62% hiszpańskich konsumentów zdecydowałoby się na odbiór zamówienia z punktu odbioru.
Tym, czym wyróżnia ten rynek spośród innych, jest fakt, że ok. jedna czwarta dostaw jest ekspresowych lub następuje nawet w tym samym dniu (tzw. same day delivery). Wynika to bezpośrednio z oczekiwań klientów – 6 na 10 hiszpańskich konsumentów oczekuje, że ich zamówienia dotrą do nich w 3 dni lub mniej. Kolejne 25% jest z kolei gotowych dopłacić, aby dostawa nastąpiła tego samego dnia – najlepiej wieczorem. Możliwość dokładnego wyboru daty czy godziny doręczenia jest bardzo istotna dla Hiszpanów.
A z drugiej strony, warto pamiętać o tym, że gdybyśmy dali Hiszpanowi wybór między bezpłatną a szybką dostawą, 90% osób wybrałoby tę pierwszą możliwość. A już 4 na 10 hiszpańskich konsumentów mówi wprost, że wysokie ceny dostawy mają bardzo negatywny wpływ na ich doświadczenie zakupowe. Nawet połowa osób kupujących w sieci wierzy, że nie powinna nic płacić za standardową dostawę.
Ważny jest zatem balans i specyfika sprzedawanych produktów – szczególnie, że oczekiwania hiszpańskich klientów w zakresie tempa dostawy wcale nie są najwyższe w Europie, chociażby ze względu na świadomość dotyczącą zróżnicowanej geografii Hiszpanii i związanych z nią wyzwań logistycznych. Aby sprostać zapotrzebowaniu, hiszpańskie firmy koncentrują się na tworzeniu lokalnych centrów realizacji zamówień. Nacisk kładziony jest również na bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie dostaw ostatniej mili, takie jak korzystanie z pojazdów elektrycznych.
Ponad 90% konsumentów w Hiszpanii chce zmienić swoje zwyczaje w celu zwalczania zmian klimatycznych – dotyczy to szczególnie młodych ludzi, którzy są w stanie sporo dopłacić za zrównoważone produkty. Troska o środowisko naturalne wpływa na co najmniej 60% decyzji zakupowych podejmowanych przez Hiszpanów przy zakupie produktów lub usług. To oznacza, że klienci zwracają uwagę na źródło danego produktu, to czy został wytworzony w zrównoważony sposób, lokalnie, ale również na to, w jaki sposób jest zapakowany (jedna trzecia klientów unika towarów, które są za bardzo „przepakowane”).
Ponad połowa hiszpańskich konsumentów jest skłonna zapłacić więcej za zrównoważoną żywność, napoje i odzież, a 58% klientów jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli jest ona bardziej „zielona”.
Dowodem rosnącej otwartości Hiszpanów na handel międzynarodowy jest popularność serwisu Amazon, na którym aktualnie miejsce ma 4 na 10 transakcji w hiszpańskim e-commerce.
Zakładając działalność gospodarczą w Hiszpanii, musisz przede wszystkim zadbać o odpowiednie formalności prawne i dokumentację. Kluczowym krokiem jest wybór formy prawnej firmy, na przykład spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (S.L.), która wymaga minimalnego kapitału w wysokości 3000 euro. Niezbędne będzie uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej (NIF) dla firmy, a osoby spoza Hiszpanii muszą dodatkowo postarać się o numer identyfikacyjny cudzoziemca (NIE). Pamiętaj o rejestracji nazwy firmy w Rejestrze Handlowym i otworzeniu firmowego konta bankowego. Osoby spoza UE muszą również zadbać o uzyskanie ważnego pozwolenia na pracę.
Kolejnym istotnym aspektem są zobowiązania podatkowe i możliwości finansowania rozwoju biznesu. Warto zwrócić uwagę na obniżoną stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% dla startupów w ciągu pierwszych czterech dochodowych lat działalności. Jeśli chodzi o finansowanie, dostępne są różne opcje, takie jak kredyty bankowe, venture capital, dotacje rządowe (np. programy NEOTEC, ENISA), crowdfunding czy wsparcie od aniołów biznesu.
Przygotowanie szczegółowego biznesplanu będzie kluczowe, jeśli planujesz ubiegać się o zewnętrzne finansowanie. Pamiętaj również o wyborze odpowiedniej lokalizacji dla swojej firmy i zapoznaniu się z lokalnymi przepisami oraz wymaganymi licencjami. W przypadku zatrudniania pracowników, konieczna będzie rejestracja w systemie ubezpieczeń społecznych. Warto też skorzystać z pomocy lokalnych prawników lub doradców biznesowych, którzy pomogą ci sprawnie poruszać się w gąszczu hiszpańskich przepisów i procedur.
Perspektywa problemów ze zwrotem produktu jest drugą największą barierą, która powstrzymuje Hiszpanów przed kupowaniem w sieci (pierwszą jest bezpieczeństwo płatności). Proste zasady zwrotów są kluczowe dla osób w tym kraju.
W Hiszpanii, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, konsumenci cieszą się szerokimi prawami w zakresie zwrotów zakupionych towarów. Kluczowym elementem jest 14-dniowy okres na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online, podczas którego klient może zwrócić produkt bez podania przyczyny. Standardem są bezpłatne zwroty w ciągu 14 dni, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i poprzez odesłanie przesyłki na podany adres.
Hiszpania idzie nawet o krok dalej niż minimalne wymogi unijne, bowiem od 1 stycznia 2022 roku oferuje 3-letnią gwarancję na produkty, co przewyższa standardowy 2-letni okres obowiązujący w UE. W przypadku zwrotu towaru w okresie odstąpienia od umowy, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu nie tylko ceny produktu, ale również pierwotnych kosztów jego wysyłki poniesionych przez klienta. Warto pamiętać, że prawo to nie obejmuje zakupów stacjonarnych, a także niektórych produktów kupowanych w sieci, np. personalizowanych czy łatwo ulegających zepsuciu.
Źródła:
https://www.statista.com/forecasts/1001434/most-popular-categories-for-online-purchases-in-spain
https://www.statista.com/statistics/760466/distribution-of-products-purchased-online-in-spain-by-category
https://ecommercedb.com/markets/es/all
Online shopping trends in Spain (Guide 2024)
https://ecommercedb.com/insights/the-top-categories-for-online-shopping-in-spain-fashion-and-electronics-on-top/4183
https://www.wordbank.com/blog/market-insights/what-spanish-consumer-behaviour-means-for-your-brand
https://www.statista.com/statistics/417079/preferred-delivery-option-among-online-consumers-in-spain
https://www.ie.edu/school-architecture-design/news/study-spanish-consumers-attitude-knowledge-face-climate-change
Los consumidores, cada vez más exigentes ante los mensajes de sostenibilidad empresarial
Spain Sustainable Consumer Expectations
https://www.euromonitor.com/sustainability-in-spain/report
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
Jak przygotować firmę na szczyt sprzedażowy? 5 wskazówek
31 października 2024
E-commerce
Norweski e-commerce w pigułce. Ekspansja międzynarodowa do Norwegii
28 października 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)