Data publikacji: 28 października 2024
Data aktualizacji: 15 września 2025
Szacowany czas czytania: 7 minut
Kraj, w którym 8 na 10 mieszkańców kupuje w sieci, a średni roczny budżet na zakupy online to prawie 19 000 PLN – to właśnie Norwegia. Norweski rynek e-commerce rośnie w zawrotnym tempie 13% rok do roku. Tylko w tym roku jego całkowita wartość wyniesie 60 mld PLN, a do 2029 roku już prawie każdy mieszkaniec ma kupować w sieci. Jeśli zastanawiasz się, jak wykroić dla siebie kawałek tego lukratywnego tortu, dobrze trafiłeś. Zanurzmy się razem w świat norweskich e-zakupów i odkryjmy, jak podbić serca konsumentów z północy.
Norweski rynek e-commerce rośnie w imponującym tempie, jednak wciąż stanowi zaledwie 16% lokalnego rynku retailowego, co pokazuje, że wciąż drzemie w nim spory potencjał. Aż jedna czwarta handlu online w Norwegii obejmuje transakcje międzynarodowe, a prawie 7 na 10 Norwegów miało okazję coś kupić za granicą. Wynika to przede wszystkim z popularności robienia zakupów w sąsiednich krajach, które oferują korzystniejsze ceny w porównaniu do norweskich sklepów. Jednak Wikingowie przyzwyczajeni do kupowania za granicą z pewnością będą bardziej otwarci nawet na nieco dalsze destynacje, jak na przykład Polska – wszakże w sieci wystarczy kilkanaście kliknięć, aby przenieść się na stronę sprzedawcy znad Wisły. Jest o co walczyć, bowiem Norwegowie zostawiają w zagranicznych sklepach prawie 6 mld USD.
Norwegowie kupują przede wszystkim ubrania – 6 na 10 transakcji w sklepach online dotyczy właśnie odzieży. Nieco rzadziej sięgają po buty (40%), kosmetyki i produkty z kategorii uroda (35%), produkty związane ze zdrowiem i leki (33%), książki, filmy, muzykę i gry (25%) oraz elektronikę konsumencką (23%). Zaskakująco wysoką popularnością cieszy się kupowanie jedzenia i picia w sieci – i nie chodzi o dostawę z restauracji czy dark shopów. Jedna piąta transakcji w norweskim e-commerce to zamawiane na odległość trunki czy żywność – co zapewne wynika ze specyfiki kraju z relatywnie rozproszoną populacją, gdzie wiele osób mieszka z dala od większych centrów urbanistycznych i na co dzień może preferować dostawę pod drzwi.
Sprawdź: cross-border do Włoch
Norwegia to cyfrowy raj dla miłośników nowoczesnych płatności – 40% osób nigdy nie używa gotówki. Dominują tutaj przede wszystkim karty, z których korzysta 80% konsumentów – w szczególności lokalnego systemu BankAxept, który jest godnym konkurentem międzynarodowych firm takich jak Visa czy Mastercard. W siłę rosną również płatności mobilne w formie aplikacji Vipps, które są preferowane przez ponad 50% norweskich klientów. Inne metody płatności, z którymi spotkamy się na tym rynku, to Klarna, Trustly, AfterPay czy PayPal.
Aż 44% norweskich kupujących online preferuje dostawę zamówień do domu – do skrzynek pocztowych – to najpopularniejsza opcja. Tuż za nią plasuje się dostawa do domu pod drzwi, będąca drugim najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Co ciekawe, norwescy konsumenci wykazują się dużą elastycznością w kwestii czasu oczekiwania na przesyłki – średnio docierają one do nich w 2-3 dni robocze. Jest to efekt rozległości geograficznej kraju oraz mniej rozwiniętej sieci transportowej.
Sprawdź: cross-border do Danii
Już ustaliliśmy, że Norwegom nie zależy na szybkiej dostawie. Zatem co priorytetyzują? Przede wszystkim najtańszą cenę doręczenia czy bezpłatne dostawy – wszystko po to, aby dokonać zakupu w sieci jak najtaniej. Mimo tego, co trzeciemu Norwegowi zależy na tym, aby dostawa zamówienia odbyła się jak najniższym kosztem dla środowiska naturalnego.
Sprawdź: cross-border do Francji
Norwescy konsumenci najczęściej dostają przesyłki za pośrednictwem Posten Bring (dawniej Posten Norge) czy PostNord. Na rynku działają również innowacyjne rozwiązania z zakresu same-day delivery (np. Instabox) czy doręczania przesyłek wraz z… porannymi gazetami (Helthjem). Nie korzystają jednak jeszcze bardzo intensywnie z automatów paczkowych – zaledwie dla co dziesiątego konsumenta to ulubiona metoda dostawy.
Sprawdź również: przesyłki międzynarodowe i paczki do Norwegii
Zrównoważony rozwój staje się kluczowym czynnikiem kształtującym zachowania zakupowe konsumentów w krajach nordyckich – w tym w Norwegii. Najnowsze badania pokazują, że aż 66% mieszkańców tego regionu wyraża obawy dotyczące wpływu dostaw zakupów online na środowisko. To nie tylko puste deklaracje – 8 na 10 konsumentów aktywnie uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swoich decyzjach zakupowych. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród młodszych pokoleń, dla których aspekty ekologiczne stają się priorytetem przy wyborze produktów i usług. Co więcej, wiele osób jest otwartych na wybór ekologicznych metod dostawy zamówień. Jest jednak jeden haczyk – powinny być one oferowane w niskiej cenie lub najlepiej bezpłatnie.
Sprawdź: cross-border do Niemiec
Rosnąca świadomość ekologiczna przekłada się na konkretne zachowania konsumenckie. Obserwujemy znaczący wzrost zainteresowania zakupami produktów z drugiej ręki, zwłaszcza w kategorii odzieży i obuwia. Motywacje są tu dwojakie – z jednej strony chęć zaoszczędzenia pieniędzy, z drugiej troska o środowisko. Co więcej, około 40% respondentów deklaruje, że zrównoważony charakter produktu jest dla nich istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Ta tendencja jest jeszcze silniejsza w kategoriach produktowych takich jak podróże, elektronika konsumencka i AGD oraz zdrowie i uroda.
Co dziesiąty Norweg zwraca ponad połowę swoich zamówień internetowych, a 29% dokonało co najmniej jednego zwrotu w ostatnim kwartale. Szczególnie wysoki wskaźnik zwrotów obserwuje się w segmencie młodych konsumentów (18-29 lat), gdzie prawie połowa odesłała swoje zamówienie do sklepu.
Sprawdź: cross-border do Irlandii
Co jednak ciekawe, istnieje znacząca rozbieżność między preferencjami konsumentów w zakresie metod zwrotów a tym, co rzeczywiście robią. Mimo że 57% respondentów obecnie korzysta w tym celu z punktów obsługi, jedynie 36% preferuje tę metodę. Widoczny jest rosnący popyt na bardziej zaawansowane rozwiązania logistyczne, takie jak skrytki paczkowe czy odbiór zwrotu z domu. Co za tym idzie, firmy e-commerce, które zaimplementują elastyczne i zorientowane na klienta systemy zwrotów, mogą znacząco zwiększyć swoją konkurencyjność na norweskim rynku, potencjalnie przekładając wyższe wskaźniki zwrotów na wzrost lojalności klientów i długoterminową rentowność.
Źródła:
E-commerce in Norway
https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/norway
https://www.statista.com/statistics/678686/most-popular-webshops-in-norway
https://www.statista.com/forecasts/1330229/most-popular-categories-for-online-purchases-in-norway
https://insights.nets.eu/publication/nordic-payment-report-2023
https://www.statista.com/statistics/617714/delivery-methods-for-online-purchases-in-norway
Norway
https://www.postnord.com/insights/international-e-commerce-in-the-nordics-2024
https://web-assets.bcg.com/75/25/d8546e3246d08c1e71301cf57596/norway-consumer-sentiment-survey.pdf
The Rise of Sustainable Online Shopping in Scandinavia
https://www.toi.no/logistics-and-innovation/norwegian-online-shoppers-positive-to-environmentally-friendly-home-delivery
Porady
Oszczędzaj od pierwszej paczki i zwiększaj sprzedaż z pakietami startowymi od Apaczka.pl
1 października 2025
Jak skrócić czas dostawy bez zwiększania kosztów? 4 lekcje dla ecommerce
5 września 2025
Jak nadać nietypową przesyłkę w Apaczka.pl? Oto jak działa indywidualna wycena
27 października 2025
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Szwajcarii: jak skutecznie wejść z polskim e-commerce na rynek premium?
6 października 2025
Apaczka.pl x Packeta – wysyłaj szybciej, taniej i wygodniej za granicę!
16 września 2025
Pokolenie Alfa – nowy konsument na rynku e-commerce. Dowiedz się, kto płaci za jego zakupy
1 września 2025