Kolejny rok za nami. To było udane 12 miesięcy. Wzrost ilości paczek nadanych za pośrednictwem platformy logistycznej Apaczka był dwucyfrowy w porównaniu do 2022 roku, a liczba klientów korzystających z pakietów Apaczka PRO wzrosła o 44%. W ofercie serwisu pojawiło się 6 nowych integracji i 3 nowych przewoźników. Mimo inflacji, wzrostu kosztów usług kurierskich i ogólnej niepewności gospodarczej, Apaczka.pl wkracza w 2024 rok, oferując sprzedawcom dużym i małym integracje z 50 platformami e-commerce i 17 firmami kurierskimi, dzięki czemu mogą oni efektywnie zarządzać dostawami w Polsce i 150 krajach.

Cóż to był za rok! – można westchnąć. Poprzednie 12 miesięcy było przepełnione niepewnością związaną ze stanem globalnej gospodarki z uwagi na rosnącą inflację i wyzwania związane z wojną w Ukrainie. Te czynniki przełożyły się m.in. na wzrost kosztów paliw, energii, pracy, a tym samym na realizację usług kurierskich. W górę poszły stawki w cennikach przewoźników, co zwiększyło koszty zarządzania logistyką. Mimo niesprzyjającej sytuacji Apaczka.pl ponownie zanotowała dwucyfrowy wzrost wolumenu obsługiwanych przesyłek.

Sześć nowych integracji

Sprzedawcy coraz chętniej automatyzują procesy logistyczne. Już 4 na 10 przesyłek za pośrednictwem platformy Apaczka.pl jest nadawanych w sposób automatyczny, dzięki integracji API z platformami e-commerce takimi jak Shoper, WooCommerce czy IdoSell. W 2023 roku klienci mogli skorzystać także z 6 nowych lub zaktualizowanych integracji: 

  • WooCommerce (aktualizacja),
  • PrestaShop (nowy moduł i aktualizacja), 
  • Shoplik,
  • ERP Comarch (integracja z modułem Shipping),
  • _Stores,
  • Home.pl (import informacji o przesyłkach).

W sumie aktualnie sprzedawcy mogą integrować się z Apaczka.pl za pośrednictwem 50 platform e-commerce, ERP i WMS.

Nowi przewoźnicy w ofercie

Jedną z najważniejszych zalet korzystania z platformy Apaczka.pl jest dostęp do 17 firm kurierskich, które działają zarówno w kraju, jak i za granicą, to m.in. InPost, DPD, DHL, FedEx, Poczta Polska czy Orlen Paczka. 

W 2023 roku klienci otrzymali dostęp do nowych usług świadczonych przez:

  • Grupa Raben (palety międzynarodowe),
  • Geodis (usługi krajowe, palety międzynarodowe),
  • Poczta Polska (palety międzynarodowe, usługi pocztowe na Ukrainę).

Szczególnie ważne było udostępnienie możliwości wysyłania paczek do Ukrainy, dzięki której możliwe jest sprawne przekazywanie pomocy dla ludności walczącej lub przedmiotów czy materiałów potrzebnych lokalnym przedsiębiorstwom do utrzymania ciągłości działania. 

Rosnące zainteresowanie usługami SaaS spod szyldu PRO

Usługi Apaczka PRO, jak sama nazwa wskazuje, są ukierunkowane na profesjonalizację – czy to zarządzania procesami logistycznymi (np. Apaczka PRO Dashboard), czy maksymalizacji potencjału marketingowego (Apaczka PRO Brand). W 2023 roku zaobserwowaliśmy rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługi, które przejawiło się wzrostem liczby naszych klientów dla tej kategorii usług o 44%. 

Użytkownicy doceniają m.in. możliwość zareklamowania swojej oferty na stronie śledzenia przesyłki, czy w mailu z informacją o statusie przesyłki. To kolejny kanał komunikacji marketingowej mający wpływ na zwiększenie ruchu powracającego do e-sklepów naszych klientów. Także prosta usługa zwrotów (Apaczka PRO Returns) cieszy się sporym zainteresowaniem, zwłaszcza w kategoriach odzież, czy obuwie.

Punkty odbioru wciąż na fali

Polacy wciąż pozostają liderami w Europie, jeśli chodzi o popularność punktów odbioru, jak wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nad Wisłą znajduje się już prawie 30 tys. automatów paczkowych oraz tyle samo innych rodzajów punktów odbioru, co plasuje nas na trzecim miejscu na Starym Kontynencie pod względem liczby automatów paczkowych w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców. 

Także w Apaczka.pl dostrzegamy rosnącą popularność serwisów punktowych. W 2023 roku zaoferowaliśmy naszym klientom dostęp do kolejnych punktów OOH, dzięki czemu mogą oni skorzystać z prawie 190 tys. punktów w Polsce i za granicą, wliczając w to automaty paczkowe. Co istotne, nie są one zlokalizowane tylko w Polsce. Klienci mogą nadawać przesyłki pod adresy w całej Europie, m.in. do ponad 22 tys. punktów we Francji, ok. 10,5 tys. w Niemczech i nieco ponad 12 tys. we Włoszech.

Zrównoważony rozwój wciąż pozostaje w centrum działań

ESG w Apaczka.pl to nie jest przypadkowy zlepek liter, a przemyślane działania, którymi rzeczywiście chcemy wspierać budowę bardziej zrównoważonego świata. ­W 2023 roku działaliśmy tutaj na wszystkich możliwych obszarach:

  • Ekologia – jesteśmy partnerem w programie EKOzwroty realizowanym przez InPost oraz Fundację Odzyskaj Środowisko. Prowadzimy działania w zakresie edukacji z zakresu ekologii w branży kurierskiej (dedykowany e-book, mailingi edukacyjne na temat najbardziej ekologicznych form nadań i odbiorów).
  • Równość płciowa – wspieramy kobiety pracujące w Apaczka.pl w rozwoju zawodowym i nie jest to tylko pusta maksyma – panie stanowią 50% zarządu polskiej grupy Alsendo, w skład której wchodzi nasza firma.
  • Lokalna społeczność – wspólnie wsparliśmy rzeszowskie schronisko „Kundelek”, Fundacje Słonie na Balkonie oraz dom dziecka „Bajkowy dworek”, również wzięliśmy udział również w nieTYPOWYM Biegu Poczty Polskiej,
  • Kultura pracy – ważne jest nie tylko to, jakie działania realizujemy na zewnątrz, ale również to, jak się zachowujemy na co dzień w pracy i jak podchodzimy do współpracy z naszymi koleżankami oraz kolegami. Z tego względu wypracowaliśmy wewnętrzny Kodeks Etyki, który ustanawia ramy wspólnych działań w duchu wzajemnego szacunku.

Wymiana wiedzy i doświadczeń

W 2023 roku nie zabrakło nas na branżowych wydarzeniach, które są jedną z najcenniejszych okazji do pozyskiwania i wymiany wiedzy. Odwiedziliśmy m.in. 23 oraz 24 edycję Targów e-Handlu w Warszawie. Mieliśmy możliwość osobistego kontaktu z naszymi klientami oraz podzielić się wiedzą na przeprowadzonych warsztatach.

Chętnie dzieliliśmy się wiedzą również w mediach, m.in. z Polską Agencją Prasową, Rzeczpospolitą, Pulsem Biznesu czy Nowym Marketingiem (polecamy ostatnią wypowiedź ekspercką). Nasi eksperci wskazywali potencjalne kierunki rozwoju rynku KEP, diagnozowali stan międzynarodowego e-commerce i dzielili się wskazówkami, jak maksymalizować potencjał procesów post-checkout.

Kolejnym forum do wymiany wiedzy i pozyskiwania nowych technologii jest dla nas grupa Alsendo, której częścią jest serwis Apaczka.pl. Wymiana doświadczeń z kolegami z Czech, czy Rumunii pozwala nam nie tylko poznać specyfikę innych rynków europejskich, ale także umożliwia dalszy, innowacyjny rozwój naszej oferty. 

Co nas czeka w 2024 roku?

Przewidywania na kolejne 12 miesięcy są optymistyczne, mimo niepewności związanej z sytuacją geopolityczną, czy rosnącymi kosztami prowadzenia firm. Jednak stabilne tempo rozwoju branży e-commerce w Polsce oraz ekspansja polskich przedsiębiorców na rynki zagraniczne oznacza, że usługi kurierskie wciąż będą się dalej rozwijać. Dla przedsiębiorców istotne będzie redukowanie kosztów operacyjnych oraz automatyzowanie powtarzalnych zadań. Doskonale zatem sprawdzą się tutaj funkcjonalności oferowane przez platformę Apaczka.pl w połączeniu z dostępem do oferty różnorodnych przewoźników. 

Jedną z największych zalet Apaczka.pl niezmiennie pozostaje fakt, że klient otrzymuje dostęp do wielu firm kurierskich za pośrednictwem jednej platformy, posiada możliwość porównania cen (wynegocjowanych wcześniej przez nas), a także oferujemy wsparcie Indywidualnego Opiekuna Klienta, który dzieli się wiedzą w zakresie specyfiki usług kurierskich poszczególnych przewoźników. Automatyzacja nadawania przesyłek oraz generowania listów przewozowych z poziomu panelu e-sklepu, czy systemu ERP (np. Comarch Optima), ich analityka, szeroki wachlarz usług dodatkowych czy możliwość nadawania paczek bez etykiet to dodatkowe atuty naszych rozwiązań technologicznych. 

Wszystkie te funkcjonalności upraszczające zarządzanie dostawami oraz oferowanie nowych rozwiązań technologicznych czyni serwis Apaczka.pl głównym partnerem biznesowym dla firm na każdym etapie rozwoju. Cieszymy się, że możemy wspierać naszych klientów w rozwoju ich firm. Jednocześnie dziękujemy naszym klientom oraz partnerom biznesowym za zaufanie, jakim nas obdarzyli w ubiegłym roku.