Data publikacji: 3 października 2024
Data aktualizacji: 15 kwietnia 2025
Mimo relatywnie niskich temperatur, Szwedzi są czwartym najszczęśliwszym na Ziemi narodem. Być może wynika to m.in. z siły lokalnej gospodarki, która jest geograficznym centrum Skandynawii bogatej zarówno w złoża, jak i pieniądze. Firmy, które planują ekspansję do Szwecji, mogą trafić na żyzny grunt – pod warunkiem, że poznają przyzwyczajenia lokalnych klientów i się do nich dostosują.
Ok. 8 milionów Szwedów regularnie kupuje w sieci – to stanowi ok. 89% całej populacji kraju. W efekcie wartość lokalnego rynku w 2023 roku szacowano na ok. 13,31 mld USD, a w najbliższych latach ma ona rosnąć o kolejne 10% co roku. Za tymi suchymi liczbami stoi ogromny potencjał dla polskich firm, które planują zagraniczną ekspansję do tego kraju.
Aktualnie jedynie jedna trzecia Szwedów kupuje w sklepach zagranicznych ulokowanych poza Szwecją, co pokazuje, że istnieje spore pole do pokazania lokalnym konsumentom korzyści z handlu transgranicznego.
Najczęściej zakupy online są robione przez kobiety w wieku 25-34 oraz mężczyzn w wieku 35-44. Z sieci zamawia się przede wszystkim odzież i buty, ale – co jest specyfiką Szwecji – również leki i produkty medyczne.
Na dalszych miejscach pod względem popularności plasują się kosmetyki oraz produkty pielęgnacyjne, jak również torby i akcesoria. Standardowo Szwedzi sięgają również po elektronikę, artykuły wyposażenia domu czy zabawki.
W czerwcu 2024 roku najpopularniejszymi produktami były te z kategorii moda, takie jak ubrania czy buty – a trzeba wiedzieć, że jedna trzecia Szwedów regularnie co miesiąc kupuje te towary online. Na drugim miejscu w tym miesiącu uplasowały się właśnie leki i inne produkty związane ze zdrowiem.
Szwedzi, podobnie jak inni Skandynawowie, są bardzo blisko natury. Być może z tego względu są na nią szczególnie wrażliwi. W 2024 roku Szwecja uplasowała się jako trzeci najbardziej ekologiczny kraj w indeksie zrównoważonego rozwoju – prześcignęły ją tylko Finlandia i Dania. Zaangażowanie kraju w te kwestie przekłada się również na podejście konsumentów do różnorodnych aspektów zrównoważonego rozwoju.
Coraz częściej domagają się oni realizowania dostaw produktów w sposób bezemisyjny lub bez użycia paliw kopalnych. Rośnie również popularność modeli gospodarki cyrkularnej i handlu rzeczami „z drugiej ręki” – szczególnie w branży modowej. Co za tym idzie, planując ekspansję do tego kraju, warto mieć na uwadze kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Aż 37% Szwedów jest w stanie zapłacić więcej za doręczenie zamówienia zrealizowane w sposób przyjazny środowisku.
Szwedzi najchętniej płacą portfelami mobilnymi (jak np. PayPal), kartami debetowymi oraz metodami BNPL (Buy Now, Pay Later) takimi jak Klarna, która narodziła się właśnie w Szwecji. Nie brakuje również fanów aplikacji Swish, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Sklepy z kolei najczęściej oferują płatność kartą VISA, Mastercard lub American Express, a także Klarną (w wersji ratalnej lub fakturowanej).
Dominująca pozycja PostNord nie przeszkadza w rozwoju innych kurierów na terenie Szwecji. Usługi tutaj świadczą m.in. DHL, Budbee Home Delivery, DB Schenker czy UPS.
Z danych PostNord wynika, że 4 na 10 konsumentów w Szwecji preferuje dostawę do punktu dystrybucji, a 18% do skrzynki pocztowej. 12% Szwedów woli, gdy kurier może zostawić paczkę pod ich drzwiami, co jest zrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę geografię kraju i to, jak odległe od głównych dróg mogą być niektóre posiadłości.
W ostatnich latach widać jednak systematyczny wzrost popularności automatów paczkowych oraz innych punktów odbioru typu OOH – jeszcze 5 lat temu zaledwie 1% populacji odbierało z nich przesyłki, teraz to już 16%.
Sprzedawcy rozważający ekspansję do Szwecji muszą jednak mieć na uwadze to, że aż 56% Szwedom zdarzyło się anulować zakup na etapie check-outu, najczęściej z powodu wysokich kosztów dostawy produktu. Najchętniej z zakupów w momencie finalizacji transakcji rezygnują młodsze pokolenia (18-29 lat).
Największe sklepy w Szwecji, generujące 10% przychodów lokalnego e-commerce to:
Podstawowe prawo konsumenta do odstąpienia od umowy daje mu 14 dni na zwrot produktu bez przyczyny – tak samo jak na terenie całej Unii Europejskiej. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w Szwecji okres rękojmi wynosi nie 2, a 3 lata od dnia dostarczenia towaru do odbiorcy. To dla konsumenta kolejne 12 miesięcy na złożenie reklamacji wynikającej z usterki towaru. W ciągu pierwszych 6 miesięcy po kupnie istnieje domniemanie, że wada towaru istniała już w momencie dostawy, a w trakcie kolejnych 6 miesięcy konsument wciąż może liczyć na ochronę, ale musi przedstawić dowód, że usterka zaistniałą przed rozpoczęciem użytkowania towaru.
Kolejną istotną różnicą w porównaniu z przepisami obowiązującymi na terenie UE jest to, że w Szwecji sprzedawcy nie są jednak prawnie zobowiązani do wymiany towaru – to zależy od dobrej woli danego przedsiębiorcy.
Prawie jedna trzecia Szwedów dokonała niedawno zwrotu produktu zakupionego w sieci. Częściej robią to młodzi ludzie (18-29-latkowie) i w tym celu najchętniej korzystają z punktów obsługi, chociaż już 14% Szwedów spróbowało odsyłania produktów za pośrednictwem automatów pocztowych.
6 na 10 zwrotów jest dokonywanych w pełni cyfrowo, czyli m.in. poprzez formularze zapewniane przez sprzedawcę czy zamawianie kuriera prosto do domu lub częściowo cyfrowo (np. generowanie etykiety przewozowej online i zanoszenie paczki do punktu nadania).
Źródła:
Ecommerce in Sweden
European ecommerce overview: Sweden
Szwecja
https://www.statista.com/statistics/546444/sweden-most-bought-goods-online
https://www.statista.com/forecasts/826596/most-popular-categories-for-online-purchases-in-sweden
https://www.unsdsn-ne.org/en/news/sustainable-development-report-2024
https://www.trade.gov/country-commercial-guides/sweden-ecommerce
https://ecommercedb.com/markets/se/all
https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-barometern-2023/e-barometern-annual-2023.pdf
https://www.postnord.no/siteassets/pdfs/pn-e-commerce-in-the-nordics-2024.pdf
E-commerce
Bułgaria – niedoceniany rynek z ogromnym potencjałem. Jak sprzedawać tu skutecznie?
17 czerwca 2025
Bez kategorii
Jak wysłać dokumenty kurierem? To musisz wiedzieć!
11 czerwca 2025
Porady
Scroll, klik, zapłacone. Zobacz jak pokolenie “Z” kupuje online i dlaczego to ważne dla Twojego e-commerce
28 maja 2025