Data publikacji: 17 maja 2021
Data aktualizacji: 28 października 2025
Szacowany czas czytania: 3 minuty
Czy wiesz, że możliwy jest zwrot towaru zakupionego przez Internet na firmę? Taki przepis obowiązuje od stycznia 2021 i dotyczy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Takie prawo jednoosobowe firmy otrzymały w ramach ustaw „covidowych” w styczniu tego roku. To duża zmiana, ponieważ w praktyce niemal zrównuje prawa jednoosobowych firm i konsumentów. Jednak nie do końca. Występują ograniczenia, które mają chronić e-handel przed zbyt pochopnym korzystaniem z prawa zwrotu.
Od ogólnej zasady prawa dla jednoosobowych firm do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, czyli poza siedzibą firmy, przez Internet lub telefon, są szczególne wyjątki.
Warto wiedzieć i pamiętać, że zakup nie może dotyczyć tej samej branży, w której się przedsiębiorca specjalizuje.
Co to oznacza w praktyce? Jeśli, przykładowo, prowadzisz warsztat naprawy rowerów i chcesz zwrócić dostawę opon zakupionych przez Internet, to nie masz takiego prawa bezwzględnego, wynikającego z nowych przepisów. Jeżeli kupisz odkurzacz do firmy, to wtedy nie jest to towar z branży Twojej specjalności i przysługuje Ci prawo zwrotu.
Nie przysługuje prawo zwrotu towarów:
Jak w przypadku zwrotów konsumenckich, zwrot towaru zakupionego przez Internet dla firm podlega podobnym warunkom:
Jeśli chcesz sprawdzić dokładnie prawa sprzedawcy, konsumenta i jednoosobowych firm, odwiedź stronę Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce
Jeśli masz konto na platformie logistycznej Apaczka.pl, możesz zorganizować obsługę zwrotów Twojego e-commerce. Dzięki szerokiej ofercie kurierskiej i integracjom z popularnymi platformami e-commerce dostajesz do dyspozycji wiele opcji transportu.
Sprawdź również: cross border do Włoch i cross border na Słowację; paczki międzynarodowe, paczki krajowe
Dołącz do Apaczki i rozwijaj z nami e-commerce. Rozwiązania logistyczne Apaczki wykraczają daleko poza możliwości brokerów kurierskich.
W Apaczce masz do dyspozycji:
Zamów kuriera po odbiór Twojej przesyłki!
Skorzystaj z oferty największych firm kurierskich
Porady
Jak nadać nietypową przesyłkę w Apaczka.pl? Oto jak działa indywidualna wycena
27 października 2025
Jak skrócić czas dostawy bez zwiększania kosztów? 4 lekcje dla ecommerce
5 września 2025
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Szwajcarii: jak skutecznie wejść z polskim e-commerce na rynek premium?
6 października 2025
Pokolenie Alfa – nowy konsument na rynku e-commerce. Dowiedz się, kto płaci za jego zakupy
1 września 2025
94% Polaków wybiera Paczkomat® InPost. Czy stała cena na wysyłki do 2027 roku to największa ulga dla e-commerce?
19 listopada 2025
11 września 2025