Data publikacji: 17 października 2025
Data aktualizacji: 17 października 2025
Szacowany czas czytania: 8 minut
Według raportu DHL E-Commerce Trends 2025, globalny rynek dostaw wchodzi w kolejny rekordowy sezon. Rosnący wolumen zamówień online i presja na elastyczne modele dostawy sprawiają, że Q4 2025 może być najbardziej intensywnym okresem w historii branży. Z kolei w raporcie Fail-Proof Peak Season wskazano, że około 41% całkowitych wydatków w łańcuchu dostaw przypada dziś na last mile, co podkreśla strategiczne znaczenie efektywności tego etapu dla rentowności e-commerce.
W praktyce oznacza to, że każda nieefektywność w logistyce ostatniego kilometra, nawet pozornie niewielka, może przełożyć się na utratę marży. Firmy, które w poprzednich latach polegały na „ręcznym gaszeniu pożarów” w Q4, w tym roku mogą nie utrzymać tempa. Prognozowanie, automatyzacja i elastyczność staną się kluczowymi warunkami utrzymania jakości i skali operacji w szczycie sezonu.
Jeszcze kilka sezonów temu zarządzanie dostawami w szczycie Q4 polegało głównie na reagowaniu — zwiększaniu liczby kurierów, wydłużaniu godzin pracy i przesuwaniu terminów doręczeń. W 2025 roku to już przeszłość. Nowoczesne firmy logistyczne i duzi gracze e-commerce jak Amazon wdrożyli systemy AI-driven route optimization, które w czasie rzeczywistym analizują dziesiątki czynników: od ruchu ulicznego i pogody, po dane historyczne i zachowania klientów.
Według raportu Bringg „State of Last Mile Logistics 2025”, automatyzacja planowania tras oparta na sztucznej inteligencji pozwala:
Tym samym AI przesuwa nacisk z „gaszenia opóźnień” na prewencję i ciągłą optymalizację.
W dobie rekordowych wolumenów zamówień w Q4 kluczowa staje się zdolność reagowania szybciej niż klient zdąży złożyć reklamację. Systemy oparte o real-time visibility dają operatorom logistycznym i sklepom pełny wgląd w to, gdzie znajduje się każda przesyłka i kiedy dokładnie dotrze do odbiorcy.
Dane z raportu Kenco Peak Season Insights 2025 pokazują, że firmy, które korzystają z analityki w czasie rzeczywistym:
W Polsce przykładem wdrożenia tej technologii jest InPost, który testuje predykcyjne sortowanie paczek i dynamiczne przypisywanie ich do kurierów w zależności od warunków drogowych i natężenia ruchu w rejonie.
Automatyzacja last mile nie kończy się na trasach. Dzięki integracji danych z systemami CRM i platformami e-commerce sklepy mogą personalizować komunikację z klientem. AI automatycznie generuje precyzyjne prognozy dostawy (ETA), a systemy powiadomień SMS lub push aktualizują status w czasie rzeczywistym. To przekłada się na niższy wskaźnik porzuconych dostaw i większe zaufanie klientów, którzy czują, że mają pełną kontrolę nad procesem zakupowym.
Rynek dostaw w 2025 roku wchodzi w fazę redefinicji wygody. Z raportu DHL wynika, że dostawy do punktów OOH wzrosły globalnie o 25%, a 35% Europejczyków korzysta już z tej formy doręczeń. W Polsce InPost raportuje, że liczba ich punktów OOH wzrosła o do 56% rok do roku, a całkowita sieć punktów OOH zwiększyła się z 69 379 do 83 172 punktów.
OOH przestało być alternatywą — stało się strategicznym elementem logistyki last mile, który równocześnie obniża koszty, skraca czas dostawy i poprawia satysfakcję klientów.
Dodatkowo, z badań wynika, że:
Według raportu Bringg “State of the Last Mile 2025”, operatorzy inwestujący w cyfryzację i technologie zarządzania dostawami – w tym w rozwiązania OOH – zwiększają efektywność operacyjną, redukują koszty oraz poprawiają terminowość doręczeń. Automatyzacja planowania tras i lepsza widoczność danych w czasie rzeczywistym pozwalają ograniczyć liczbę nieefektywnych przejazdów i podnieść produktywność floty, co przekłada się na realne oszczędności w procesie last mile.
Połączenie out-of-home delivery i sieci micro-hubów tworzy nowy standard elastycznej logistyki miejskiej. W szczycie wysyłkowym Q4, gdy sieci kurierskie są przeciążone, to właśnie firmy z rozwiniętą infrastrukturą OOH mogą utrzymać ciągłość operacji bez pogorszenia jakości dostawy.
Dzięki temu:
To nie tylko kwestia wygody, to realna przewaga operacyjna, która utrzymuje płynność przy maksymalnym obciążeniu systemu.
Porównanie efektywności operacyjnej tradycyjnego modelu door-to-door i modelu hybrydowego (OOH + micro-fulfillment centers) na podstawie danych z raportów Capgemini, Burq i World Economic Forum.
Jeszcze kilka lat temu komunikaty o ekologicznej dostawie pojawiały się głównie w kampaniach CSR. W 2025 roku sytuacja zmieniła się diametralnie, ponieważ zrównoważona logistyka stała się elementem strategii operacyjnej, wpływającym zarówno na marżę, jak i lojalność klientów. Według DHL, aż 57% konsumentów deklaruje, że przy wyborze sklepu internetowego bierze pod uwagę możliwość wyboru „green delivery”.
Z kolei raport FedEx 2025 Global E-commerce Insights podkreśla, że kupujący postrzegają takie rozwiązania jako element odpowiedzialności marki, co realnie wpływa na ich decyzje zakupowe i lojalność.
Wbrew obawom wielu firm, transformacja w kierunku „zielonej logistyki” nie zawsze oznacza wzrost kosztów. Coraz więcej analiz pokazuje, że inwestycje w elektryfikację floty, automatyczne planowanie tras i dostawy out-of-home (OOH) przynoszą wymierne efekty finansowe.
Największe oszczędności wynikają z redukcji pustych przebiegów i lepszego wykorzystania zasobów. AI wspomaga teraz planowanie „zielonych tras”, łącząc paczki z różnych sklepów i minimalizując liczbę kursów kurierskich w tym samym rejonie.
Zrównoważona last mile nie jest już kwestią wizerunku, lecz odpowiedzią na presję regulacyjną i społeczną. Do końca 2025 roku ponad 80 miast w Europie (w tym Warszawa, Berlin i Amsterdam) wprowadziło lub zapowiedziało strefy niskoemisyjne (LEZ), ograniczające wjazd pojazdów spalinowych do centrów.
To wymusza nowy model logistyki:
W praktyce oznacza to, że firmy nie tylko redukują emisje, ale zyskują lepszy dostęp do stref o najwyższej gęstości klientów – czyli tam, gdzie realizują się największe wolumeny Q4.
Sukces w szczycie wysyłkowym Q4 2025 nie będzie wynikiem większego budżetu, lecz zdolności do szybkiego skalowania, inteligentnego zarządzania danymi i budowania odpornej sieci dostaw. Firmy, które połączą automatyzację, logistykę miejską opartą na OOH oraz realne działania proekologiczne, zyskają przewagę zarówno kosztową, jak i wizerunkową. Wchodzimy w epokę, w której efektywność, elastyczność i zrównoważony rozwój stają się trzema filarami trwałej konkurencyjności w e-commerce.
Chcesz zautomatyzować dostawy w swoim e-sklepie jeszcze w tym roku? Sprawdź szeroką ofertę Apaczka.pl dla firm, takich jak Twoja:
https://go.bringg.com/last-mile-report
https://www.dhl.com/content/dam/dhl/local/global/dhl-ecommerce/documents/pdf/g0-dhl-e-commerce-trends-report-2025.pdf
2025 Report: Peak Season Insights
https://inpost.pl/pomoc-co-jest-dynamiczne-przekierowanie-paczek-kurierskich
https://www.businessinsider.com/ai-transforms-last-mile-delivery-predictive-analytics-route-optimization-2025-7
https://www.burqup.com/blogs/is-micro-fulfillment-the-key-to-faster-cost-effective-last-mile-delivery-in-2025
https://reports.weforum.org/docs/WEF_Transforming_Urban_Logistics_2024.pdf
https://www.capgemini.com/wp-content/uploads/2019/01/Report-Digital-%E2%80%93-Last-Mile-Delivery-Challenge1.pdf
https://www.pwc.com/m1/en/publications/documents/2024/electrification-of-fleet-operations..pdf
The last-mile delivery challenge
Zamów kuriera po odbiór Twojej przesyłki!
Skorzystaj z oferty największych firm kurierskich
Przesyłki zagraniczne
Cross-border do Szwajcarii: jak skutecznie wejść z polskim e-commerce na rynek premium?
6 października 2025
Porady
Oszczędzaj od pierwszej paczki i zwiększaj sprzedaż z pakietami startowymi od Apaczka.pl
1 października 2025
Jak będą wyglądać przesyłki do USA po 1 września 2025 roku?
26 sierpnia 2025
Pokolenie Alfa – nowy konsument na rynku e-commerce. Dowiedz się, kto płaci za jego zakupy
1 września 2025
Jak skrócić czas dostawy bez zwiększania kosztów? 4 lekcje dla ecommerce
11 września 2025
Jak nadać nietypową przesyłkę w Apaczka.pl? Oto jak działa indywidualna wycena
27 października 2025