Data publikacji: 14 lipca 2022
Data aktualizacji: 25 sierpnia 2025
Szacowany czas czytania: 5 minut
Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, pandemia znacząco przyspieszyła wzrost rynku sprzedaży internetowej – z dotychczasowych 20% rocznie w 2019 r. aż do 40% w 2020 r.[1] Większa sprzedaż oznacza jednak więcej przesyłek kurierskich, zużytych opakowań, a także więcej zwrotów. Rozwój branży e-commerce wywiera więc duży wpływ na środowisko. Jak go ograniczyć i sprawić, by zakupy w Internecie były bardziej ekologiczne?
Mianem śladu węglowego określa się sumę emisji wszystkich gazów cieplarnianych do atmosfery (m.in. dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu) związaną z działalnością człowieka, firmy czy państwa. Ślad węglowy pozostawiamy, wybierając się na wakacje samolotem, dojeżdżając do pracy czy właśnie – robiąc zakupy w sklepach internetowych. Warto wiedzieć, że transport drogowy jest drugim (zaraz po sektorze energetycznym) źródłem emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej.
Ślad węglowy konkretnej przesyłki zależy od kilku czynników, m.in. jej wagi i wymiarów, czasu dostawy, rodzaju pojazdu czy wybranej przez przewoźnika trasy. Z danych Eurostatu wynika, że wiele przejazdów – w Polsce aż 33% w ruchu krajowym – odbywa się bez ładunku, co przyczynia się do niepotrzebnej emisji CO2. Puste przebiegi lub niewypełnione całkowicie samochody dostawcze to automatycznie wyższy ślad węglowy przesyłek. Aby poznać przybliżony ślad węglowy swojej paczki, można skorzystać z dostępnych w sieci kalkulatorów. Dla przykładu, przesyłka kurierska o standardowych wymiarach na trasie z Warszawy do Wrocławia pozostawia po sobie 3 kg CO2; w przypadku paczki zawierającej np. sprzęt AGD będzie to już 6 kg CO2.
Jako e-konsumenci nie mamy pełnego wpływu na to, jakiego przewoźnika wybierze właściciel sklepu internetowego, w którym postanowiliśmy zrobić zakupy. Możemy jednak podjąć pewne działania, które sprawią, że nasze zakupy będą bardziej przyjazne dla środowiska.
Jednym z nich jest zamawianie produktów od lokalnych dostawców – sprowadzanie przesyłek z zagranicy, m.in. z Azji, to dużo większy koszt dla środowiska. Warto również, jeśli nie ma takiej konieczności, nie wybierać dostaw ekspresowych, ponieważ bardzo często są one realizowane nie w pełni załadowanymi samochodami. Oszczędności – zarówno jeśli chodzi o emisję CO2, jak i opłatę za dostawę – oznacza także wybór paczkomatu lub punktu odbioru zamiast dostawy pod drzwi. Znaczna część dwutlenku węgla jest bowiem emitowana na ostatnim etapie podróży paczki – podczas tzw. ostatniej mili, czyli dostarczania przesyłki z centrum przeładunkowego do domu klienta.
Świadome zakupy to również ekologiczne opakowania, które wprowadza coraz więcej sklepów internetowych. Wybierając produkty zapakowane w materiały nadające się do recyklingu, jak papier czy szkło, zmniejszamy produkcję śmieci i nie zanieczyszczamy planety plastikiem. Istotna jest także kwestia ewentualnych zwrotów. Zamiast samodzielnie nadawać paczkę, lepiej wybrać taki sklep internetowy, który oferuje kompleksową obsługę zwrotów. Dzięki optymalizacji tras i przewoźników, zwroty obsługiwane są wówczas szybciej i z mniejszą szkodą dla środowiska. Oznacza to oszczędności zarówno dla klientów, jak i właścicieli e-commerce. Nadając zwrot, pamiętajmy też, by do zapakowania zwracanych produktów użyć tych samych materiałów, w których je otrzymaliśmy.
Prowadząc własny e-commerce, również możesz dbać o środowisko i przyczyniać się do redukcji śladu węglowego. Jak to zrobić? Przede wszystkim wybierając rzetelnego i nowoczesnego operatora logistycznego, który zadba o obniżenie kosztów dostaw, optymalizację tras i bezproblemowe zwroty. Korzystając z naszych usług, zyskujesz dostęp do oferty wielu przewoźników, a system sam podpowiada Ci, która opcja będzie najkorzystniejsza. Dzięki temu nie tylko obniżasz koszty transportu, ale także zapewniasz klientom obsługę na poziomie, jakiego oczekują.
Apaczka to nie tylko możliwość porównania ofert różnych firm kurierskich, ale także wiele dodatkowych usług, np. nasz pakiet PRO Returns, usprawniający obsługę zwrotów. Daje on sprzedającym możliwość zarządzania wszystkimi zwrotami z poziomu panelu administracyjnego Apaczki oraz wyboru spośród najpopularniejszych przewoźników firmy, która zrealizuje zwrot w najlepszej cenie. Dzięki Apaczka PRO Returns klient sklepu – bez konieczności zakładania konta na naszej stronie – może wypełnić online formularz zwrotu i nadać przesyłkę, a w kolejnych etapach otrzymuje automatyczne powiadomienia mailowe o jej statusie. Proces zwrotu staje się prosty i intuicyjny, co przekłada się na pozytywne doświadczenie kupującego i skłania go do powrotu z kolejnym zamówieniem.
Ograniczanie śladu węglowego przesyłek kurierskich to jeden kluczowych elementów tzw. „zielonej transformacji” w logistyce. Obejmuje ona również stopniowe zwiększanie udziału samochodów elektrycznych w całości floty kurierskiej, wykorzystywanie ekologicznych opakowań czy zastępowanie papierowych dokumentów przewozowych ich wersjami elektronicznymi. Co ważne z punktu widzenia prowadzącego e-commerce, coraz więcej konsumentów jest świadomych ekologicznie i wybiera sklepy, które również troszczą się o środowisko. Warto zatem korzystać z „zielonych” rozwiązań, szczególnie że często oznaczają one oszczędności również dla e-przedsiębiorców.
[1]Co (u)gryzie e-commerce? 2021. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/03/Co_ugryzie_ecommerce_2021_Raport-1.pdf
Zamów kuriera po odbiór Twojej przesyłki!
Skorzystaj z oferty największych firm kurierskich
Porady
Oszczędzaj od pierwszej paczki i zwiększaj sprzedaż z pakietami startowymi od Apaczka.pl
1 października 2025
Jak nadać nietypową przesyłkę w Apaczka.pl? Oto jak działa indywidualna wycena
27 października 2025
94% Polaków wybiera Paczkomat® InPost. Czy stała cena na wysyłki do 2027 roku to największa ulga dla e-commerce?
19 listopada 2025
Jak skrócić czas dostawy bez zwiększania kosztów? 4 lekcje dla ecommerce
11 września 2025
Przesyłki zagraniczne
Jak przesyłki międzynarodowe stają się lokalne z DHL Parcel Connect i co to znaczy dla Twojego e-commerce?
29 października 2025
Apaczka.pl x Packeta – wysyłaj szybciej, taniej i wygodniej za granicę!
16 września 2025