SXO, czyli Search Experience Optimization jest połączeniem dwóch, sztandarowych nurtów digital marketingu: SEO oraz UX. Co to oznacza w praktyce i jak stosować SXO na stronie internetowej firmy?

Zadaniem SXO, łączącego w sobie pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce (SEO) oraz doświadczenia użytkowników sieci (UX) jest poprawa konwersji strony www oraz zadowolenia użytkowników ją odwiedzających. Świadome stosowanie SXO w działaniach marketingu internetowego pozwoli także poprawić widoczność strony www w wynikach wyszukiwania i spowoduje wzrost zarówno zainteresowania witryną, jak i wzrost liczby odwiedzających ją użytkowników. Mówiąc w skrócie – SXO to przemyślana strategia, mająca przyciągnąć użytkownika dzięki SEO i utrzymać go na stronie dzięki UX.

W działaniach pod szyldem SXO znajdziemy także wszelkie działania content marketingowe, działania CRO (optymalizacja ścieżki konwersji), web developmentowe, a także analityczne.

Cele SXO

Co ciekawe i z pewnością dla wielu marketingowców starszej daty zaskakujące, w działaniach SXO priorytetem jest nie pozycja strony w wyszukiwarce, a pozyskanie konwertującego ruchu. Celem SXO jest więc umożliwienie użytkownikowi strony znalezienia pożądanych informacji, produktów oraz proste przejście przez wszystkie następne etapy, tj. wypełnienie formularza, dokonanie zakupu czy znalezienie właściwej podstrony.

Sprawdź także: Marketing szeptany w strategii firmy

SXO – korzyści dla biznesu

Wprowadzenie działań SXO w strategię marketingową firmy przyniesie jej szereg korzyści.

Należą do nich przede wszystkim:

  • wyższy wskaźnik konwersji strony – a więc pożądane działania ze strony użytkownika, które są reakcją na kompleksowe działania marketingowe. Mogą to być np. dokonanie zakupu, rejestracja konta, wypełnienie formularza czy pobranie pliku. Konwersja jest zależna od celów, jakie poprzez konkretne działania chce osiągnąć dana firma;
  • budowanie grona lojalnych klientów – jak wiadomo: klient lojalny to klient stały. Stali klienci wydają w e-sklepach o wiele więcej, niż klienci jednorazowi, nowi;
  • wzrost zadowolenia użytkowników strony – czyli ogromna szansa zwłaszcza dla sklepów internetowych, że przy następnej okazji zadowolony klient wybierze konkretny sklep, a nie konkurencję. Zadowolony użytkownik strony internetowej będzie także polecać ją innym użytkownikom, zdejmując poniekąd działania marketingu szeptanego z barków firmy;
  • jakość ruchu organicznego – czyli nieprzypadkowe zwiększenie ruchu użytkowników na konkretną stronę internetową.
Sprawdź także: Sklep online UX Friendly – co to znaczy i jak zacząć?

Jak wygląda wdrożenie działań SXO na stronie internetowej?

Plan wdrożenia działań SXO na stronie internetowej jest tak naprawdę kluczem do sukcesu całego przedsięwzięcia. Dlatego szczególnie istotne jest właściwe przygotowanie się do tych działań. Zanim zaplanuje się konkretne działania, warto zlecić audyt SXO specjaliście, który kompleksowo przeanalizuje istniejącą stronę internetową i wystawi konkretne zalecenia oraz rekomendacje, dotyczące m.in. jakości treści, nawigacji na stronie, połączeń między podstronami czy elementów tzw. mobile-friendly i SEO-friendly.

Na podstawie badań nad stroną oraz wyciągniętych wniosków, rekomendowany plan wdrożenia działań SXO obejmuje zwykle:

  • działania optymalizacyjne strony, czyli uproszczenie i dostępnych na niej formularzy, uzupełnienie danych kontaktowych lub usprawnienie procesów zakupowych;
  • działania w obszarze pozycjonowania strony, czyli weryfikacja, czy strona wyświetla się w wyszukiwarce na właściwe frazy i meta dane;
  • weryfikację dostępnego na stronie contentu, czyli sprawdzenie czy rzeczywiście jest on wartościowy dla użytkownika, czy przyciąga jego uwagę;
  • działania pozycjonujące stronę, a więc ściąganie ruchu organicznego o najwyższej jakości za pomocą link buildingu, SEO, kluczowych dla biznesu fraz branżowych;
  • optymalizację ścieżki zakupowej oraz skutecznych CTA, czyli wezwań do podjęcia konkretnych działań, które ma wykonać użytkownik strony. Dobre CTA pozwoli zwiększyć liczbę konwersji, a jasny i prosty proces zakupowy prowadzi do finalizacji zakupu;
  • remarketing, czyli nakłanianie użytkownika do powrotu na stronę i dokonania kolejnego zakupu, na przykład dzięki odpowiednio targetowanym reklamom w wyszukiwarce lub w mediach społecznościowych.

Szansa na zaistnienie firmy w e-commerce

Rynek e-commerce rozwija się w szybkim tempie, a oczekiwania i potrzeby konsumentów rosną każdego dnia. Właściwa strategia działań pod szyldem SXO pozwoli sklepom internetowym już na samym początku istnienia skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i co najważniejsze – utrzymać przy sobie wartościowych, wiernych klientów. I choć skoordynowanie wszystkich działań może zająć trochę czasu, na efekty wcale nie będzie trzeba długo czekać.

Sprawdź także: Porzucone koszyki zakupowe – jak ratować?