Marketing szeptany, nazywany także marketingiem plotki, jest chętnie wykorzystywany w strategiach marketingowych firm na całym świecie. Czym jest marketing szeptany i jak “szeptać” na korzyść e-sklepu lub e-biznesu? Podpowiadamy.

Marketing szeptany – co to?

Marketing szeptany (in. buzz marketing lub marketing plotki) to gałąź marketingu internetowego, która polega na dotarciu do docelowego użytkownika. Głównym celem jest dotarcie z promowaną treścią przy pomocy internetowych dyskusji. W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych sposobów komunikacji o marce, marketing szeptany nie ma na celu nakłonienie do kupna produktu lub usługi, a przedstawienie jej zalet w swobodny, pasujący do toczonej dyskusji sposób.

Rodzaje marketingu szeptanego

Do najpopularniejszych form marketingu szeptanego należą:

  • marketing wirusowy – czyli taki, który tworzy treści viralowe, chętnie udostępniane przez użytkowników internetu;
  • evangelist marketing – w ramach którego marka samodzielnie tworzy grupę ludzi utożsamiających się z nią i chcących ją promować. Nazywa się ich potocznie “ewangelistami”, a do najpopularniejszych przedstawicieli ewangelistów należą tzw. harleyowcy, czyli motocykliści utożsamiani z firmą Harley Davidson;
  • cause marketing – dzięki któremu marka może wesprzeć swoim wizerunkiem ważne kwestie społeczne i przyczynić się nie tylko do ich naprawy, ale także uzyskać wiarygodny wizerunek wśród konsumentów;
  • product seeding – czyli po prostu influencerstwo, wykorzystanie liderów internetu do promowania produktów lub usług;
  • community marketing – który polega na angażowaniu się w dyskusje pod postami, na forach i w innych miejscach wymiany opinii w sieci;
  • trendsetting – czyli wykreowanie nowej mody, nowej potrzeby konsumenckiej lub trendu z wykorzystaniem marki. Wsparciem w kreowaniu trendów są osoby znane, wpływowe.

Przeczytaj także: Kiedy skorzystać z Influencer marketingu?

Komu uwierzysz bardziej?

Działania marketingu szeptanego prowadzone są zwykle na różnych forach, w komentarzach pod produktami lub w mediach społecznościowych. To tam przecież najczęściej szukamy opinii o potencjalnym zakupie i sprawdzamy, co do powiedzenia na jego temat mają inni użytkownicy. Dobrowolne, spontaniczne dyskusje o produkcie lub usłudze z innymi konsumentami nie kłują w oczy tak bardzo, jak typowe reklamy. Dodatkowo badania pokazują, że konsumenci (9 na 10 osób) o wiele częściej kupują produkty po wysłuchaniu opinii i rekomendacji innych użytkowników, aniżeli po obejrzeniu/wysłuchaniu/przeczytaniu typowej reklamy. Stąd powodzenie marketingu szeptanego i chętne włączanie go do strategii marketingowej firm. 

Jak powinny wyglądać działania w ramach marketingu szeptanego?

W praktyce działania w ramach marketingu szeptanego bardzo często balansują na granicy zwykłej rekomendacji i typowej reklamy. Dlatego chcąc wprowadzić działania buzz marketingowe do swojej firmy oraz prowadzić je samodzielnie, musisz pamiętać o kilku kwestiach:

  • ogranicz swoją “szeptaną działalność” na forum jedynie do pobudzenia dyskusji na konkretny temat. Jeśli będziesz zbyt natarczywie i dosadnie opowiadać o zaletach produktu lub usługi, zostaniesz uznany za niewiarygodnego; 
  • pamiętaj też, aby stworzyć sobie na konkretnym forum małą historię “normalnych” postów. W ten sposób administratorzy forum nie zakwalifikują cię jako spam i nie zabiorą możliwości komentowania wątków; 
  • jeśli chcesz być wiarygodny w oczach użytkowników forum, w swoich wpisach koniecznie trzymaj się tematyki dyskusji, unikaj dodawania linków w każdym wpisie i staraj się komentować istniejące już wątki, aniżeli zakładać nowe dyskusje; 
  • jeśli chcesz pomóc, a nie zaszkodzić swojej firmie, prowadząc marketing szeptany nigdy nie wprowadzaj użytkowników w błąd – jeśli naprawdę im pomożesz publikując wpis, zyskasz o wiele więcej, niż podczas faktycznej sprzedaży produktu lub usługi. 

Przeczytaj także: Podcasty w marketingu. Potęga słowa

Zalety i wady marketingu szeptanego

Działania buzz marketingowe prowadzone właściwie, wpływają na pozytywny wizerunek marki. “Ustne” polecenia “prawdziwych osób” sprawiają, że w oczach potencjalnych konsumentów firma i oferowane przez nią produkty lub usługi prezentują się wiarygodnie, a chętnych na nie przybywa. Pamiętaj, że w ten sposób pozytywnie wpływasz na zwiększenie ruchu na stronie firmy lub e-sklepu. Co więcej, za te działania nie zapłacisz wiele, ponieważ dostęp do różnych forów jest darmowy. 

Niestety, podczas praktykowania buzz marketingu w sposób nieprawidłowy można zaszkodzić promowanej firmie lub produktowi. Największą wadą marketingu szeptanego jest właśnie cienka granica między neutralnością “podszeptów”, a ich nachalnością. Dlatego jeśli nie czujesz się na siłach żeby zająć się szeptaniem w sieci osobiście, koniecznie oddaj tę kwestię działowi marketingu lub zatrudnij do tego odpowiednią agencję.