Podcasty coraz częściej pojawiają się w naszym życiu, także tym biznesowym. Badanie Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowane wraz z Publicis Groupe dowodzi, że podcastów chętnie słucha nawet co 3 polski internauta. Czym one właściwie są i dlaczego warto nagrywać podcasty? Podpowiadamy, jak wykorzystać je w strategii marketingowej firmy.

Umiejętność ciekawego nakreślania historii podczas rozmowy i swobodnego, ale precyzyjnego wyjaśniania zagadnień jest cenna nie tylko podczas wieczornego opowiadania bajek dziecku. Jej wagę znają także specjaliści od marketingu, dlatego coraz częściej w strategiach marketingowych dla firm uwzględniają nagrywanie podcastów. Mało tego, według danych Edison Reaserch taki krok jest strzałem w dziesiątkę – aż 54 proc. konsumentów decyduje się na zakup produktów marki, o której usłyszało w podcastach. 

Praca z pasją, czyli co daje firmie nagrywanie podcastów?

Za pomocą firmowych podcastów można realizować naprawdę zróżnicowane cele. Przede wszystkim jednak ciekawy, dobrze nagrany podcast świadczy o pasji do wykonywanej pracy oraz o ludzkiej twarzy firmy, która go wyprodukowała. Nagrywając rozmowę pomiędzy specjalistami w danej dziedzinie możemy też budować wizerunek ekspercki nie tylko dla poszczególnych uczestników podcastu, ale i całej firmy. Budowanie wizerunku eksperta jest oczywiście działaniem długofalowym, jednak warto zdecydować się na ten krok choćby dlatego, że przecież leży nam na sercu rozwój i ekspansja firmy, a nie jej stagnacja. Podcasty mogą stać się także skutecznym narzędziem sprzedażowym (o ile nie są natrętnym lokowaniem produktu) oraz narzędziem do marketingu wewnętrznego, z którego twoi pracownicy będą mogli dowiadywać się o firmowych inicjatywach i nowinkach. 

O czym pamiętać, nagrywając podcast?

Wydaje się, że nie ma nic prostszego niż nagranie podcastu. Wystarczy usiąść i… zacząć mówić na określony temat. ALE! Żeby nagranie nie zginęło w gąszczu innych podcastów oraz miało wartość – zarówno marketingową, jak i wartość dla słuchacza, trzeba pamiętać o kilku rzeczach:

  • wysoka jakość dźwięku – to podstawa! Nagrywaj podcasty o wysokiej jakości dźwięku, inaczej zamiast zachęcać słuchacza do odsłuchu, skutecznie go zniechęcisz;
  • ciekawy temat – po co nagrywać podcasty na tematy, które nikogo nie interesują, prawda? Postaraj się, żeby każdy z twoich podcastów poruszał tematy ciekawe dla twojej grupy odbiorców. Pamiętaj jednak, że tematyka podcastów musi być powiązana z działalnością firmy;
  • regularność – regularne publikowanie nowych podcastów sprzyja przyciąganiu regularnych, wiernych słuchaczy. Startując z kanałem skorzystaj z triku, którym posługują się największe platformy streamingowe na świecie: w dniu premiery wypuść nie jeden, a kilka podcastów. W ten sposób zainteresujesz słuchaczy, “uzależnisz” ich od siebie i pokażesz, że twój kanał z podcastami to nie jest jednorazowa przygoda;
  • mierzenie efektów pracy – skąd dowiesz się, czy twoje podcasty cieszą się zainteresowaniem słuchaczy? Między innymi z całkowitej liczby pobrań, pobrań rozbitych na poszczególne odcinki, ewentualnych polubień czy komentarzy od słuchaczy. W ten sposób dowiesz się, czy wybrany kierunek działań jest słuszny.

Pamiętaj, żeby oprócz planu na podcasty przygotować także strategię ich dystrybucji i promocji. Nawet najlepszy podcast, jeśli nie jest odpowiednio promowany, nie będzie miał szansy na podbicie serc słuchaczy.