Czujesz że twój biznes e-commerce okazał się strzałem w dziesiątkę i szukasz dla niego kolejnych szans rozwoju? Branża handlu internetowego w Polsce powiększa się z roku na rok, ale do podziału tego tortu ustawia się kolejka silnych graczy. Jeśli chcesz kuć żelazo, póki gorące, nie koncentruj się wyłącznie na osiągnięciu większego udziału w lokalnym rynku. Być może warto rozważyć ekspansję zagraniczną? Wbrew pozorom, przynajmniej na początku, nie musi się to wiązać z dużymi nakładami finansowymi.

Spis treści

Jak rozwinąć swój biznes globalnie? Od czego zacząć planując ekspansję na rynki międzynarodowe? Jak przygotować do tego swój sklep internetowy? Jak zadbać o sprawną logistykę wysyłając towar za granicę? Wyjaśniamy!

Cross-border commerce szansą na rozwój biznesu

W 2020 roku wartość rodzimego rynku e-commerce w ujęciu brutto przekroczyła 100 miliardów złotych.[1] W ubiegłym roku tempo wzrostu wyhamowało, jednak zdaniem analityków PWC wciąż czekają nas dynamiczne wzrosty. Już w roku 2027 wartość sprzedaży internetowej brutto powinna sięgnąć aż 187 mld złotych, a głównymi motorami napędowymi tego wzrostu będą branża modowa, elektronika oraz zdrowie i uroda.

Jednocześnie światowa branża e-commerce generuje przychody, które dawno przekroczyły 4 miliony dolarów brutto. Trudno się więc dziwić, że polscy przedsiębiorcy coraz chętniej myślą o ekspansji na rynki zagraniczne. Cross-border commerce, czyli model handlu internetowego, w którym sprzedawca i kupujący pochodzą z różnych krajów, stanowi jeden z najgorętszych współczesnych trendów w tej branży. Być może otwiera to szansę również przed Twoim biznesem?

Poszukaj atrakcyjnych rynków zbytu za granicą

Sprzedaż produktów za granicę ma sens, gdy tylko swoją jakością i ceną są one w stanie konkurować z ofertą tamtejszych sprzedawców. Nawet jako niewielki gracz możesz realnie konkurować z globalnymi platformami, jak również z lokalnymi sprzedawcami. Odległość, z którą teoretycznie wiążą się wydłużony termin dostawy i wyższa cena, w dobie współczesnych rozwiązań logistycznych traci na znaczeniu.

Cross-border commerce może okazać się dla twojego sklepu szansą, jeśli twoja oferta mocno wyróżni się na danym rynku, na przykład gdy:

  • dysponujesz w pełni unikalnymi produktami, ponieważ jesteś ich producentem albo wyłącznym dystrybutorem – dobrym tego przykładem jest rękodzieło;
  • Twoje produkty są innowacyjne i stały się hitem w Polsce, a na rynku zagranicznym również nie mają potencjalnych konkurentów;
  • posiadasz w ofercie produkty personalizowane, do których zagraniczni odbiorcy nie mają dostępu.

Jako stosunkowo nieduży gracz nie zawsze podbijesz rynki zagraniczne niższą ceną, ale masz szansę to osiągnąć przy pomocy unikalnej propozycji.

Przed wprowadzeniem produktów do sprzedaży przeprowadza się badania rynkowe, aby zweryfikować ich potencjał. Warto zainwestować w to narzędzie, a jeśli takie rozwiązanie na początku okaże się zbyt kosztowne, istnieją alternatywne metody researchu. Zwyczaje konsumenckie zagranicą możesz poznać posiłkując się ogólnodostępnymi badaniami. Warto także obserwować lokalne rynki e‑commerce, aby zweryfikować, jakie produkty dobrze się tam sprzedają i czy twoja oferta wpisze się w panujące trendy. Zidentyfikuj kraje lub kraj z najwyższym potencjałem.

Zacznij od platform marketplace

W jaki sposób możesz spróbować rozwinąć swój biznes globalny bez ryzyka? Z pomocą przychodzą platformy marketplace. Dzięki nim na początkowym etapie nie musisz przejmować się kosztami promocji swojej oferty. Twoje produkty i tak będą widoczne dla potencjalnych kupujących.

Platformy marketplace stanowią dobry sposób weryfikacji, czy Twoje produkty rzeczywiście są atrakcyjne dla zagranicznych odbiorców. Zbieraj opinie kupujących i udoskonalaj swoją ofertę, starając się coraz lepiej odpowiadać na ich potrzeby. Jeśli przypuszczenia okażą się trafne i w ten sposób osiągniesz zyski, możesz spróbować swoich sił w innych kanałach sprzedaży.

Dostosuj swój sklep do wymagań zagranicznych klientów

Twoim kolejnym krokiem będzie prawdopodobnie dostosowanie sklepu internetowego do potrzeb zagranicznych klientów lub stworzenie dla nich nowego sklepu. Planując takie działania nie możesz ograniczać się jedynie do przetłumaczenia strony na inną wersję językową, choć jest to bardzo ważne, łącznie z atrakcyjnymi, uwzględniającymi język korzyści opisami produktów i kategorii.

Dla klientów zagranicznych bardzo istotna będzie możliwość dokonywania bezpiecznych i wygodnych płatności we własnej walucie. Z tego względu musisz zadbać o odpowiedniego dostawcę.

Dodatkowo warto zatroszczyć się o obsługę klienta w rodzimym języku. Przy mniejszej skali biznesu powinno wystarczyć szybkie odpowiadanie na maile, jednak z czasem może się pojawić konieczność wprowadzenia obcojęzycznej infolinii.

Osobną kwestię stanowi promocja sklepu internetowego. Jeśli dysponujesz już odpowiednim budżetem, zainwestuj w pozycjonowanie strony internetowej. W pierwszej kolejności postaw na formy reklamy generujące ruch natychmiast – na przykład Google AdWords albo promocję w mediach społecznościowych. Na pewnym etapie możesz również rozważyć współpracę z lokalnymi influencerami.

Zadbaj o sprawną logistykę

W modelu cross-border commerce największym wyzwaniem, przed jakim staniesz będzie logistyka. Wymagania konsumentów rosną, a wysoka cena dostawy, podobnie jak długie oczekiwanie na towar, nierzadko stanowią barierę nie do przeskoczenia.

Na początkowym etapie twojego zagranicznego biznesu trudno mówić o organizacji rozbudowanego łańcucha dostaw. Potrzebujesz jedynie sprawnej i taniej realizacji wysyłek za granicę, a serwis Apaczka z pewnością Ci to umożliwi!
Realizujemy przesyłki do 150 krajów świata za pośrednictwem transportu drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego. Średni czas dostawy w Unii Europejskiej wynosi 3 dni robocze. Nasze narzędzie bardzo łatwo zintegrujesz ze swoim sklepem, dzięki czemu będziesz zarządzać wysyłkami z jednego miejsca. Zyskasz dostęp do wszystkich wiodących kurierów realizujących przesyłki międzynarodowe na polskim rynku. Proponujemy również nasze autorskie rozwiązanie – Apaczka Niemcy, które pomoże ci rozwinąć biznes na tym ogromnym rynku. Maksymalny czas dostawy przesyłki wynosi 4 dni robocze.

Gdy skala twojego biznesu się zwiększy lub rozpoczniesz działalność dystrybucyjną za granicą, za pośrednictwem serwisu Apaczka wygodnie skorzystasz również z usługi obejmującej wysyłkę palet w eksporcie. Oferta dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej objętych unią celną. W ramach standardowej usługi możesz liczyć na realizację odbiorów i dostaw samochodami z windą, zaawansowane śledzenie przesyłki, pełen serwis eksportowy i potwierdzenie dostaw online. Przesyłki o łącznej masie do 3000 kg, realizowane na więcej niż jednej palecie są ubezpieczone do kwoty 200 000 zł.

Zacznij od Europy

Planując ekspansję na rynki zagraniczne, zacznij od Unii Europejskiej. Dzięki temu nie będziesz przejmować się opłatami celnymi, ani lokalnymi ograniczeniami i przepisami. Ponadto pamiętaj, że konkurencja poza Europą jest znacznie większa.

Zagraniczny magazyn lub fulfilment

Kiedy Twój biznes osiągnie większą skalę, być może przyjdzie dobry moment na otwarcie zagranicznego magazynu. Dzięki temu znacząco skrócisz czas realizowanych dostaw do swoich międzynarodowych klientów. Początkowo opłacalnym rozwiązaniem jest fulfilment. Pełną obsługę magazynu i dostaw zapewni ci lokalny podmiot zewnętrzny, co ograniczy koszty i ryzyko.

Podsumowując, nowoczesne rozwiązania technologiczne znacząco ułatwiają ekspansję lokalnego biznesu na skalę międzynarodową i globalną. Dzięki nim, firmy są w stanie dostarczać swoje produkty w różne zakątki świata w krótkim czasie, zoptymalizować koszty i czas potrzebny na dostarczenie produktów, a także lepiej zarządzać magazynem i być w stałym kontakcie z klientami. To pozwala na zwiększenie konkurencyjności i zysków przedsiębiorstwa.

[1] https://www.cushmanwakefield.com/pl-pl/poland/insights/strona-dla-raportu-ecommerce