75 proc. internautów kupuje w polskich e-sklepach. Badając spontaniczną znajomość serwisów w e-handlu 84 proc. ankietowanych wskazuje Allegro, 43 proc. platformę sprzedażową OLX, a 20 proc. – chińskie AliExpress (dane: Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2021). To potwierdza, że marketplace w Polsce mają się wyśmienicie i cieszą się ogromną popularnością wśród konsumentów. Czym są marketplace i na czym polega ich fenomen? Jaką rolę w ekosystemie handlu online pełnią platformy wysyłkowe, takie jak Apaczka?

Rynek e-commerce w Polsce kształtują nie pojedyncze e-sklepy, ale przede wszystkim ogromne platformy zakupowe. Dzieje się tak, ponieważ wielu konsumentów traktuje marketplace nie tylko jako miejsca zakupów, w których można znaleźć praktycznie wszystko, ale także jako źródło pozyskania informacji o produktach, które planują zakupić. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że zakupy w dzisiejszych platformach sprzedażowych przypominają nieco zakupy na miejskich targowiskach, na których wciąż klienci pojawiają się dość tłumnie. Czy pozytywne skojarzenie z miejskimi targowiskami i różnorodność ofertowa to przyczyny popularności marketplaców w Polsce? A może za fenomenem platform sprzedażowych kryje się coś jeszcze?

Na początek – czym właściwie jest marketplace?

Marketplace, nazywany również elektroniczną platformą sprzedażową, to dedykowana strona internetowa, za pośrednictwem której wielu sprzedawców może prezentować i sprzedawać swoje produkty. Marketplace może specjalizować się w jednej branży produktowej, albo oferować produkty wielu branż i kategorii.

Jak działa marketplace?

Marketplace działają w niezwykle prosty sposób – na stronie platformy sprzedażowej prezentowane są produkty sklepów internetowych lub “prywatnych” sprzedawców, często pogrupowane w tematyczne kategorie. Ogromna ilość produktów oraz szeroki przekrój cen ułatwiają klientom marketplace dokonywanie wyboru i zrealizowanie zakupu – czy to przez stronę marketplace, czy po przekierowaniu na stronę wybranego sprzedawcy.

Marketplace vs. e-sklep – co wybrać?

Co jest lepsze: marketplace czy własny sklep internetowy? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ oba rozwiązania mają zarówno zalety, jak i wady. Wybór miejsca, z którego będziesz sprzedawać swoje produkty, powinien być uzależniony przede wszystkim od potrzeb zarówno twoich – jako właściciela e-commerce, warunków finansowych twojego biznesu, jak i potrzeb sprzedażowych. 

Prosty start tu i teraz lub od początku na swoim

Zastanawiając się nad wyborem pomiędzy marketplace a własnym e-sklepem, na pewno weź pod uwagę łatwość uruchomienia sprzedaży. W tej kategorii wygrywa sprzedaż przez marketplace, gdzie wystarczy zarejestrować się na danej platformie sprzedażowej, wypełnić niezbędne formularze, dodać produkty i voile. Płatności oraz kwestię wysyłki sprzedanych produktów platformy sprzedażowe mają z reguły mocno zautomatyzowane, dzięki czemu są one proste i intuicyjne w obsłudze. 

Rozpoczęcie sprzedaży przez własny e-sklep wymaga nieco więcej pracy i niestety – nakładów finansowych. Najpierw trzeba przecież stworzyć stronę sklepu online, czy to od zera, czy korzystając z gotowych szablonów. W gestii właściciela sklepu internetowego leży również zorganizowanie płatności w e-sklepie, mechanizmu zwrotów i reklamacji, a także sprawnej wysyłki zakupów – w tym może liczyć na pomoc platform logistycznych, takich jak na przykład Apaczka.

Bliskość lub dystans w relacji z klientem

Kolejnym punktem, który trzeba brać pod uwagę planując długofalową sprzedaż w internecie, jest personalizacja – czy to strony z produktami, czy komunikacji z klientami, czy każdego innego aspektu e-sprzedaży. Ogromną zaletą sklepu internetowego jest możliwość personalizacji i ułożenia wszystkiego “po swojemu”, na co nie pozwala marketplace, przypominający po prostu wynajęty lokal z ustawionymi już regałami, na których wykładasz swój towar. Dodatkowo prowadząc własny sklep internetowy możesz korzystać z rozwiązań technologicznych, które odpowiadają tobie, a nie są narzucone z góry przez właściciela marketplace. 

Personalizacja komunikacji z klientem jest o tyle ważna, że pozwala budować jego lojalność wobec sklepu, buduje rozpoznawalność twojej marki, a treści i oferty dopasowane do klientów wpływają na większą ilość zamówień. O personalizacji komunikacji z klientem pisaliśmy w artykule: “Jak zdobyć (i utrzymać) lojalnego klienta?”.

Zerowe nakłady finansowe lub “Zosia-samosia”

Sprzedaż przez marketplace jest tańsza niż we własnym e-sklepie. Aby rozpocząć sprzedaż produktów w wybranym marketplace potrzebujesz… być w posiadaniu tych produktów – tylko tyle. Postawienie własnego sklepu internetowego i doprowadzenie go do momentu, w którym można rozpocząć sprzedaż, wymaga nakładów finansowych – czasem mniejszych (gotowe szablony), czasem większych (start od zera). 

To, ile ostatecznie będzie kosztować postawienie sklepu na www, zależy od wielu czynników, a koszty mogą wynieść od kilkuset, do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego postawienie własnego sklepu online będzie opłacało się najbardziej tym, którzy już funkcjonują w internetowej sprzedaży (np. na marketplace), radzą sobie w niej całkiem nieźle i chcą uniezależnić się od sprzedaży “u kogoś” – na przykład stawiając na personalizację sklepu i promocję własnej marki.

“Ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?”

Jeśli często robisz zakupy przez internet, z pewnością zauważasz, że ten sam produkt ma różne ceny, w zależności od miejsca, w którym jest prezentowany. Często zdarza się, że możesz kupić go taniej właśnie na marketplace, aniżeli w prywatnym sklepie internetowym. Dlaczego ceny produktów tak bardzo się różnią i jaki wpływ ma na to miejsce, w którym są wystawione? 

Wystawiając swoje towary w marketplace, w ich cenie musisz uwzględnić kilka aspektów. Jednym z nich jest marża dla platformy. Marża od sprzedaży różni się w zależności od konkretnego marketplace i od kategorii produktu. Całościowo jednak, cena za produkt musi być na tyle atrakcyjna, aby wyróżnić się na tle licznej konkurencji i przyciągnąć konsumenta, podobnie jak na miejskim targowisku, wśród wielu podobnych stoisk. Klienci kupując w marketplace nie patrzą na to, jaka firma jest sprzedawcą, ale na cenę produktu i koszty jego dostawy. Dlatego trudno jest wyróżnić się w inny sposób, niż cena. 

Właściciel sklepu internetowego ma większe pole do popisu. Co prawda nie opłaca marży dla marketplace za sprzedaż produktu, ale ma do poniesienia wiele innych kosztów, związanych z prowadzeniem działalności w sieci. To sprawia, że produkty w e-sklepie mogą być droższe, niż te same sprzedawane w marketplace. Oczywiście, prowadząc sklep internetowy również trzeba brać pod uwagę konkurencję, ale właściciel sklepu ma znacznie więcej możliwości wyróżnienia się na jej tle, niż w przypadku sprzedaży w marketplace. Jeśli je wykorzysta, nie tylko finalnie sprzeda produkt, ale również zyska lojalnego klienta i zbuduje mocną markę e-sklepu, z czasem poszerzając jego zasięgi i zainteresowanie produktami.

Klient na tacy vs. zawalcz o mnie!

“Dostęp” do klienta to kolejny, ważny punkt na ścieżce wyboru między marketplace a własnym e-sklepem. Platformy sprzedażowe cieszą się ogromną popularnością wśród klientów, dlatego sprzedając produkty w takich miejscach z marszu zyskujesz dostęp do ogromnej bazy klientów marketplace. Nie masz jednak zbyt wielkiej możliwości wyróżnienia się na tle marketplace’owej konkurencji.

Na popularność e-sklepu, a więc na stałą obecność w nim klientów trzeba solidnie zapracować. Jednak właściciel e-sklepu ma znacznie więcej możliwości promocji swojego biznesu, niż sprzedawca w marketplace – należą do nich m.in. sprawnie prowadzony marketing, działania SEO i SEM, atrakcyjny content na stronie, e-mail marketing, działania promocyjne czy możliwość zorganizowania atrakcyjnych warunków dostawy zakupów do klientów. To sprawia, że mimo konieczności walki o uwagę i obecność klienta, prowadząc e-sklep masz znacznie więcej możliwości budowania rozpoznawalności marki, niż sprzedając w marketplace.

Sprzedajesz produkt? Nie zapomnij wysłać go do klienta

Wspomnieliśmy już o tym, że dużą rolę w prowadzeniu sprzedaży przez internet – czy to we własnym e-sklepie, czy w marketplace – pełni wysyłka zakupów do klienta. W przypadku platform sprzedażowych rzadko kiedy masz wpływ na to, jak będzie ona wyglądać.

Sprzedając produkty we własnym e-sklepie możesz od podstaw zbudować tę część swojego biznesu. Jednym ze sposobów jest podpisanie umowy z wybraną firmą kurierską i włączenie jej usług do łańcucha sprzedaży w e-sklepie. Jednak dzisiejszy konsument lubi mieć wybór, a świadomy sprzedawca doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Im więcej opcji wyboru sposobu dostawy zamówienia, ceny za dostawę czy opcji dodatkowych (ubezpieczenie, pobranie, śledzenie przesyłki, dostawa do południa, palety, itd.), tym więcej klientów zdecyduje się na finalizację zakupu w konkretnym e-sklepie.

Aby dać konsumentom wiele możliwości dostawy zamówienia, nie trzeba podpisywać wielu umów z wieloma firmami kurierskimi. W tym przypadku atrakcyjnym dla klienta i mocno opłacalnym dla właściciela e-sklepu wyborem jest współpraca z platformą logistyczną, która zapewnia dostęp do usług wielu Przewoźników. Integracja e-sklepu z platformą logistyczną jest prosta, a mnogość wyboru sposobu dostawy zamówienia to nie jedyny atut – również ceny są często znacznie niższe, niż bezpośrednio w firmie kurierskiej. Dodatkowo platformy logistyczne oferują dodatkowe usługi dla właścicieli e-commerce, takie jak choćby pakiet PRO w Apaczka: wszystkie zamówienia w jednym, wygodnym miejscu; możliwość załatwienia formalności online; personalizacja komunikacji z klientami (nowość – Apaczka PRO Brand); budowanie satysfakcji klientów w procesach posprzedażowych czy oszczędność czasu związanego z obsługą klienta.

Marketplace czy e-sklep? Wybierz zgodnie z oczekiwaniami

Fenomen marketplace w Polsce jest całkowicie zrozumiały – dzięki możliwościom, jakie oferują platformy sprzedażowe, można bez przeszkód wejść do świata e-commerce i spróbować swoich sił w internetowej sprzedaży. Dodatkowo w tych wirtualnych targowiskach często można trafić na prawdziwe okazje, czy to produktowe, czy cenowe. Jeśli jednak e-sprzedawca chce mocniej zaakcentować swoją obecność w e-commerce i postawić na rozwój marki, powinien zastanowić się nad założeniem własnego sklepu online. Ogrom pracy i wysiłku włożony w rozbujanie takiej działalności przyniesie tyle samo satysfakcji, co korzyści z prowadzenia własnego biznesu i pracy na “własny rachunek”.