27 kwietnia 2023
Sprzedaż produktów przez sklep internetowy to popularna forma działalności – w Polsce funkcjonuje już ponad 55 tys. sklepów, a liczba ta nieustannie rośnie . Nic w tym dziwnego – współcześnie mamy w tym zakresie bardzo dużo możliwości. Jednak aby sklep osiągnął sukces (a więc był rentowny), należy zwrócić uwagę na wiele obszarów wpływających nie tylko na przychody, ale również na koszty. Jeśli prowadzimy sprzedaż wysyłkową fizycznych produktów, ważnym elementem są przesyłki. W jaki sposób analizować dane na ich temat i jak wykorzystać wyniki do optymalizacji kosztów?
Koszty przesyłek w sklepie internetowym mają niebagatelne znaczenie z dwóch głównych powodów:
Warto zwięc optymalizować koszty przesyłek, aby zwiększyć liczbę konwersji, a tym samym – przychody z działalności.
Aby zaoferować klientowi przesyłkę jakiej oczekuje, nie tracąc na tym fortuny, należy zebrać wszelkie dane o kosztach wysyłek. Znajomość rzeczywistych kosztów to jedyny skuteczny sposób, aby je zredukować. Poza tym, jest to pomocne, aby:
Istnieje wiele sposobów na obliczenie rzeczywistych kosztów przesyłek oferowanych przez firmy kurierskie. Należą do nich koszty stałe i zmienne, które sumuje się, odnosząc do liczby przesyłek, jakie realizowane są w danym czasie. Każda firma spedycyjna ma swoje kalkulatory kosztów, dzięki którym można poznać ich stawki. Te z kolei zależne są m.in. od kosztów stałych, kosztów zmiennych, wagi i cech produktów czy długości trasy, którą przesyłka ma pokonać.
Warto tutaj podkreślić, że wielkość sklepu internetowego ma niebagatelne znaczenie. Duże firmy, wysyłające ogromne liczby paczek z reguły mają podpisane umowy z przewoźnikami i są w stanie wynegocjować dla siebie lepsze ceny dostaw niż przedsiębiorcy detaliczni. Co ciekawe duże e-sklepy, mimo bezpośrednich umów z firmami kurerskimi, nadal mogą korzystać z usług platformy Apaczka.pl, która akceptują umowy własne klientów, a dodatkowo oferuje kilkunastu innych przewoźników kurierskich.
Oto najważniejsze czynniki:
Z pewnością zastanawiasz się czy istnieje łatwy i szybki sposób optymalizacji kosztów? Niestety na koszt przesyłek ma wpływ wiele czynników – od kosztu fullfillmentu, typu opakowań używanych w Twoim e-sklepie, kosztów usług kurierskich, aż po analizę procesu zwrotów i terminowości dostaw. Analiza tych czynników zazwyczaj wymaga poświęcenia dłuższego czasu. Warto jednak dodać, że na rynku istnieją narzędzia przydatne w tym obszarze. Jednym z nich jest usługa PRO Dashboard dostępna w serwisie Apaczka.pl, która automatycznie pomaga w analizie efektywności poszczególnych firm kurierskich.
Apaczka PRO Dashboard to panel, który zawiera dane analityczne dotyczące wydajności usług kurierskich. Korzystanie z niego znacznie ułatwia firmom podejmowanie decyzji, które są bezpośrednio związane z procesem wysyłkowym w e-sklepie. Pozwala także na łatwą i szybką optymalizację kosztów.
Optymalizacja kosztów przesyłek w sklepie internetowym to jedna z najważniejszych czynności, które realnie wpływają na powodzenie biznesu. Aby móc dokonać tego w prawidłowy sposób, należy posiadać komplet dokładnych informacji na ten temat. To pozwala łatwo obliczyć koszty i optymalizację w oparciu o różne czynniki. Istnieje jednak możliwość ułatwienia sobie tego zadania poprzez korzystanie z produktów udostępnianych przez operatorów logistycznych, agregujących wielu przewoźników. Pozwala to znacznie zaoszczędzić czas i zyskać pewność, że optymalizacja została dokonana w należyty sposób.
[1] PorzuconyE-koszyk_DlaczegoKlienciPorzucająZakupyWInternecie (eizba.pl)
Porady
Masowe wysyłki paczek kurierskich – jak to zrobić?
8 listopada 2024
Jak przygotować firmę na szczyt sprzedażowy? 5 wskazówek
31 października 2024
E-commerce
Norweski e-commerce w pigułce. Ekspansja międzynarodowa do Norwegii
28 października 2024
apaczka pro (11) logistyka (16) przesyłka (10) przesyłki niestandardowe (20) user experience (13) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)