Branża e-commerce w Polsce osiągnęła wartość ponad 100 miliardów złotych i jest niezwykle konkurencyjna. Jednak sklepy internetowe powinny przyciągać konsumentów nie tylko wartościową i korzystną ofertą cenową. Bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu sklepu odgrywa branding. Dlaczego budowanie wizerunku e-sklepu jest tak istotne? W jaki sposób można go tworzyć?

Dlaczego branding jest tak istotny w e-commerce?

Budowanie silnej marki w branży e-commerce pomaga w skutecznej sprzedaży. Oto kilka dowodów.

Rozpoznawalna konkurencja

Każda część branży e-commerce posiada wyrazistych liderów, a konsumenci naturalnie zwracają się ku markom, które już znają. Według badania „E-commerce w Polsce 2022”[1] aż 85% kupujących w sieci wykazuje spontaniczną znajomość serwisu Allegro – giganta wśród platform marketplace, które są bezpośrednią konkurencją dla sklepów internetowych.

Wśród serwisów odzieżowych aż 34% badanych spontanicznie wymienia Zalando, a wielu potencjalnych klientów wskazuje także Vinted (15%), H&M (14%), Reserved (10%) oraz Sinsay (9%). W branży kosmetycznej Rossmann może pochwalić się rozpoznawalnością na poziomie 43%, natomiast w kategorii sprzętu RTV i AGD dominują Media Expert (48%) oraz RTVEuroAGD. Mniejszym sklepom trudno osiągnąć porównywalną rozpoznawalność, ale za to mogą stawać się liderami w mniejszych niszach rynkowych.

Zaufanie do marki

Na decyzje zakupowe klientów wpływa zaufanie do konkretnej marki. W ten sposób konsumenci ograniczają ryzyko, że towar nie będzie zgodny z opisem, dostawa nie zostanie przeprowadzona w terminie lub wystąpią problemy ze zwrotem lub gwarancją.

Rekomendacje

Branding pomaga w zdobywaniu nowych klientów poprzez rekomendacje. Jeśli nazwa sklepu zostanie zapamiętana przez zadowolonego klienta, istnieje większa szansa, że podzieli się on swoją opinią ze znajomymi lub rodziną. Wskaże wówczas nie tylko konkretny produkt, ale także miejsce, w którym go zakupił. Gra jest warta świeczki, ponieważ zadowolony klient zarekomenduje ofertę konkretnego sklepu aż 3 osobom[2], co jest praktycznie darmową reklamą.

Jak dbać o wizerunek sklepu internetowego?

Branding sklepu internetowego opiera się na unikalnych praktykach znanych w każdej branży, jak również działaniach specyficznych dla e-commerce. Jak budować wizerunek sklepu?

Spójna tożsamość marki

Prowadząc sklep internetowy, zdecydowanie warto dobrze poznać swoich klientów, a następnie stworzyć branding, który będzie spójny dla Twojej grupy odbiorców.

Kluczowe elementy tożsamości marki to:

  • Nazwa – łatwa do zapamiętania dla przedstawicieli grupy docelowej.
  • Identyfikacja wizualna – spójna z oczekiwaniami i gustem kupujących, w tym charakterystyczne logo i kolorystyka.
  • Styl komunikacji – język, którym posługują się klienci e-sklepu.

Content marketing

Wyrazista marka powinna dążyć do zapadania w pamięci konsumentów oraz budowania pozytywnych skojarzeń jako doradca zakupowy. W tym nieprzecenioną rolę odgrywa content marketing. Zdaniem aż 72% marketerów to narzędzie zwiększa zaangażowanie odbiorców, a taki sam odsetek zauważa wzrost liczby klientów odwiedzających stronę po wdrożeniu marketingu treści[3].

Strategię content marketingową marki można tworzyć między innymi poprzez:

  • firmowego bloga,
  • materiały wideo, 
  • infografiki, 
  • e-booki, 
  • audiobooki, 
  • posty w mediach społecznościowych.

Media społecznościowe

Budowanie wizerunku sklepu internetowego warto prowadzić w mediach społecznościowych, zwłaszcza, że informacje na temat konkrencji również tam trafiają. Nad tymi procesami można zachować kontrolę, angażując użytkowników poprzez atrakcyjne dla nich treści. Spora część z nich ma szansę rozchodzić się po sieci wiralowo, przynosząc sklepowi darmową reklamę. Połączenie social media i content marketingu jest naprawdę efektywne!

Przyjazna ścieżka zakupowa

Na opinie klientów wpływają doświadczenia zakupowe. Niedogodności bardzo często sprawiają, że klient już nie wraca do sklepu. Jak poprawić ścieżkę zakupową?

  • Responsywność – już 75% klientów, jak wynika z badania „E-commerce w Polsce 2022”, korzysta ze smartfonów, robiąc zakupy w sieci. Strona internetowa sklepu musi być dostosowana do tych urządzeń.
  • Czytelność – rzetelne opisy i dobre zdjęcia produktów.
  • Przejrzystość – łatwe wyszukiwanie interesujących konsumenta produktów.
  • Prosty checkout – składa się na niego brak konieczności logowania, tylko najważniejsze kroki do finalizacji transakcji, brak rozpraszaczy w postaci banerów oraz płatność jednym kliknięciem.

Obsługa klienta

Potężną rolę w budowaniu wizerunku sklepu internetowego odgrywa obsługa klienta. Nawet 68% klientów nigdy nie wraca do konkretnego sklepu, jeśli obsługa nie była zadowalająca[4]. Na pytania konsumentów należy odpowiadać jak najszybciej, rozwiązywać ich problemy i umożliwiać komunikację w wielu kanałach, takich jak telefon, email, chatbot i media społecznościowe.

Nie bez znaczenia pozostaje obsługa posprzedażowa. Warto informować klientów o zmianach statusu zamówienia, a dodatkowo skorzystać z usługi Apaczka PRO Brand. Dzięki niej wiadomości o statusie zamówienia są wysyłane z wykorzystaniem identyfikacji wizualnej e-sklepu (logotyp, banery reklamowe, czy linki do social media). Ponadto użytkownicy mają do dyspozycji mapę punktów odbioru na stronie sklepu, a także możliwość śledzenia swojej przesyłki na brandowanej stronie śledzenia.

Branding sklepu internetowego to długi i żmudny proces, ale wbrew pozorom nie musi wiązać się z wysokimi kosztami, a kluczową rolę odgrywają w nim dobra strategia, wykorzystywanie szans na rozwój i unikanie oczywistych zagrożeń.


[1] https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/

[2] https://www.corazlepszafirma.pl/blog/zadowolony-klient

[3] https://conversion.pl/blog/content-marketing-ecommerce/

[4] https://www.corazlepszafirma.pl/blog/zadowolony-klient