Pragniesz wziąć sprawy w swoje ręce i zarabiać na własnym biznesie? To doskonały pomysł, jeżeli masz dobry plan. Wbrew pozorom ograniczony budżet wcale nie musi stanowić przeszkody. Udowadnia to nie jeden współczesny gigant o "garażowych" korzeniach. Dziś przedstawiamy pięć potencjalnych kroków, które mogą ci pomóc w zdobyciu niezbędnych środków. Posłużymy się przykładem sklepu internetowego, jednak przedstawione rozwiązania nierzadko sprawdzą się również w innych branżach!

Spis treści

1. Zacznij od małej skali

Czy zarabianie na sklepie internetowym jest możliwe, nim powstanie jego docelowy projekt? Oczywiście! Sprzedaż w sieci możesz rozpocząć od Allegro lub lokalnych platform marketplace. Jeśli posiadasz unikalny towar lub twoja oferta jest konkurencyjna cenowo, prawdopodobnie przypadnie do gustu kupującym. W ten sposób zweryfikujesz, czy twój pomysł biznesowy ma sens.

Rozpoczynając działalność od marketplace, ograniczasz ryzyko. Nie musisz inwestować w zakup dużej partii towaru, stworzenie i promocję sklepu internetowego. Pierwsze transakcje potraktuj pilotażowo, a zyski przeznaczaj na kolejne partie towaru i przyszłe inwestycje.

2. Sprawdź dofinansowania z środków publicznych

Jeśli interesuje cię krok drugi, prawdopodobnie już wiesz, że twój pomysł biznesowy odznacza się dużym potencjałem. Czas poszukać środków, które pomogą w jego rozwoju. Oczywistym krokiem wydaje się skorzystanie z dotacji publicznych. Wystarczy, że przekonasz do swojego pomysłu urzędników, co jest do osiągnięcia. O ile rzetelnie wypełnisz wniosek o dofinansowanie.

Programy, które mogą Cię zainteresować to:

  • Dotacje z Urzędu Pracy – standardowo możesz ubiegać się o kwotę równą sześciokrotnemu przeciętnemu wynagrodzeniu.
  • Dotacje unijne – są prowadzone w każdym województwie, a większość projektów uwzględnia dofinansowanie na założenie własnej działalności gospodarczej, w tym pokrycie kosztów ubezpieczenia.
  • Firma na wsi – osoby mieszkające na wsi, jednak nie zajmujące się rolnictwem, mogą liczyć na wsparcie ze strony Lokalnych Grup Działania. Aktualnie wartość dofinansowań sięga nawet 100 000 zł.

3. Rozważ kredyt na rozpoczęcie działalności

Kredyt na rozpoczęcie działalności stanowi najbardziej ryzykowną opcję na naszej liście i najlepiej potraktować go jako ostateczność. Nie oznacza to jednak, że w twoim biznesie pożyczka nie okaże się trampoliną do sukcesu. Najlepiej poszukać preferencyjnych projektów odznaczających się bardzo niskim oprocentowaniem.

Najbardziej korzystną opcję stanowi program „Pierwszy biznes – wsparcie w starcie” prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie tej pożyczki to zaledwie 0,01 % lub 0,03 % rocznie, a maksymalna wysokość sięga około 100 000 zł. O tę formę wsparcia mogą biegać się studenci, absolwenci, bezrobotni i opiekunowie osób niepełnosprawnych.

Podobne, choć z pewnością mniej atrakcyjne oferty proponują także komercyjne banki. Jeśli masz pewność, że twój sklep internetowy okaże się sukcesem, warto rozważyć jedną z nich.

4. Poszukaj wspólnika lub inwestora

Czwarty potencjalny krok w kierunku rozwoju własnego biznesu to poszukanie wspólnika lub inwestora. Możesz tego dokonać na własną rękę, ale istnieją też usystematyzowane rozwiązania, takie jak:

  • Crowdfunding – poszukiwanie inwestorów społecznościowych na odpowiednich portalach.
  • Wsparcie dla startupów – poprzez fundusze kapitału zalążkowego, parki technologiczne oraz inne instytucje z otoczenia biznesu.
  • Aniołowie biznesu – zamożni inwestorzy, którzy dostrzegają potencjał w twoim projekcie.

Znalezienie inwestorów oznacza potwierdzenie, że podążasz odpowiednią drogą. Oczywiście należy pamiętać, że takie metody finansowania są zarezerwowane dla najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć.

5. Rozpocznij działanie niemal bezkosztowo

Piąty krok równie dobrze mógłby na naszej liście zająć miejsce drugie, jednak przed uruchomieniem sklepu internetowego warto rozważyć dostępne możliwości finansowania. Na tym etapie odpowiedz sobie na ważne pytanie: Czy rzeczywiście potrzebujesz pokaźnych funduszy, aby rozpocząć działalność e-commerce?

Oto checklista – absolutne must have na start:

  • Strona sklepu internetowego i hosting
  • Płatności elektroniczne
  • Platforma wysyłkowa

Na liście nie ma magazynu ani oprogramowania magazynowego. Towar na początku możesz przechowywać w mieszkaniu, garażu lub komórce lokatorskiej. Być może optymalnym rozwiązaniem okaże się dropshipping, czyli dostawy realizowane do kupujących bezpośrednio od dystrybutora.

Prosty sklep internetowy stworzysz za darmo poprzez oprogramowanie open source lub platformę SaaS za niewielką miesięczną opłatą. Hosting będzie cię kosztować maksymalnie kilkaset złotych rocznie, podobnie jak domena. Operator płatności za kilkadziesiąt złotych miesięcznie lub niewielki procent od transakcji dostarczy wszystkie niezbędne rozwiązania.

Apaczka pomoże Ci natomiast w zautomatyzowaniu wysyłek. Integrując swój sklep z naszym panelem, możesz zamawiać kuriera jednym kliknięciem, gdy tylko zweryfikujesz dane i skompletujesz zamówienie.

Na początkowym etapie działalności warto akcentować markę sklepu internetowego, by powoli budować jej rozpoznawalność i lojalność konsumentów. Usługa Apaczka PRO Brand znakomicie się do tego nadaje. Klienci twojego e-sklepu:

  • Otrzymają spersonalizowane, wzbogacone o twoje logo oraz identyfikację wizualną komunikaty o zmianie statusu przesyłki.
  • Skorzystają ze spersonalizowanej strony śledzenia przesyłek, dzięki czemu lepiej zapamiętają twoją markę.
  • Znajdą punkty odbioru i nadania paczek na spersonalizowanej mapie.

Funkcjonalny sklep internetowy za kilkadziesiąt złotych miesięcznie? To możliwe! Pozyskane w poprzednich krokach środki przeznacz na zakup towaru i promocję swojego e-biznesu!