Stworzenie sklepu e-commerce od podstaw od dawna jest procesem prostym i intuicyjnym. Najpopularniejsze platformy e-commerce takie jak Prestashop, WooCommerce, Shoper czy Idosell oferują możliwość rozpoczęcia sprzedaży w kilka kliknięć. A ponieważ na rynku nie brakuje wyboru, jeśli chodzi o platformy tego rodzaju, to sprzedawcy z reguły mierzą się z wyzwaniem: jak wybrać tę jedną, która będzie pasować do sklepu? 

Spis treści

  1. Jakie platformy funkcjonują w Polsce? 
  2. Platformy Software-as-a-Service (SaaS) 
  3. IdoSell 
  4. Shoper 
  5. Shopify 
  6. ShopGold 
  7. Platformy open source (własny kod) 
  8. Magento 
  9. PrestaShop 
  10. WooCommerce 
  11. Jak wybrać idealną platformę e-commerce? 

W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2023 roku w Polsce powstało aż 4 000 nowych sklepów internetowych, jak wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet. W sumie w połowie tego roku w Polsce funkcjonowało ponad 60 000 sklepów, co pokazuje spore zainteresowanie działaniem w branży e-commerce. Jak w dobie intensywnej konkurencji wybrać najlepszą platformę? Czym najlepiej kierować się przy podejmowaniu tej decyzji? I czym właściwie różnią się od siebie poszczególne platformy? W dzisiejszym materiale omawiamy szczegółowo zalety i wady najpopularniejszych w Polsce platform e-commerce. 

Jakie platformy funkcjonują w Polsce?

Klienci korzystający z usług Apaczka.pl najczęściej zintegrowani są z platformami takimi jak: Prestashop, WooCommerce, Shoper czy Idosell. Ale spektrum platform funkcjonujących nad Wisłą jest znacznie szersze. 

Platformy Software-as-a-Service (SaaS)

Początkujący sprzedawcy zapewne chętniej rozpoczną swoją przygodę z platformami SaaS z uwagi na ich prostotę i intuicyjność. Nie wymagają one znajomości programowania czy kodu – wystarczy kilka kliknięć, aby skutecznie rozpocząć sprzedaż, a w razie pytań do dyspozycji zawsze pozostaje bezpłatne wsparcie supportu platformy. Takie platformy charakteryzują się również bogactwem integracji, wsparciem dla sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) i dodatkowych rozwiązań, które usprawniają rozwój biznesu w sieci, a także automatycznymi aktualizacjami zapewniającymi bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Jednak coś za coś – takie platformy są dostępne praktycznie wyłącznie w modelu subskrypcyjnym za comiesięczną opłatą abonamentową. 

IdoSell

Efektywna sprzedażowo polska platforma sklepowa, która kieruje swoją ofertę zarówno do początkujących, jak i doświadczonych sprzedawców. 

Plusy: 

  • Otwarty SaaS umożliwia dostosowanie funkcjonalności w sklepie do własnych potrzeb, 
  • Łatwość integracji z różnymi systemami płatności i logistyki, a także bezpieczne i wygodne wbudowane płatności Idopay, 
  • Bezpłatne szablony sklepu z możliwością personalizacji, 
  • Stałe wsparcie ekspertów i dostęp do bazy wiedzy, gotowe wzory regulaminów, polityki prywatności czy cookies, 
  • Zaawansowane rozwiązania checkout zwiększające konwersję, 
  • Możliwość prowadzenia sprzedaży subskrypcyjnej, 
  • Moduł obsługi zwrotów i reklamacji, system WMS i ERP, 
  • Funkcjonalności z zakresu fulfillment i dropshippingu, 
  • Bogate możliwości automatyzacji procesów biznesowych, 
  • Zaawansowane narzędzia SEO, 
  • Proste zarządzanie treścią. 

Minusy: 

  • Dodatkowe koszty przy wdrażaniu ponadstandardowych funkcjonalności w sklepie, 
  • Platforma polecana przede wszystkim osobom z doświadczeniem w e-commerce 

Shoper

Plusy: 

  • Intuicyjne zarządzanie sprzedażą i wyglądem e-sklepu, 
  • Gwarancja dostępności platformy na poziomie 99,9%, 
  • Szeroka gama szablonów sklepu, 
  • Łatwość integracji z różnymi aplikacjami i usługami – wbudowane integracje wewnętrzne i zewnętrzne, m.in. z systemami płatności, obsługą przesyłek i zwrotów, obsługą zamówień opakowań i akcesoriów wysyłkowych, porównywarkami, systemami księgowo-magazynowymi, 
  • Setki wbudowanych funkcjonalności, dodatków i rozszerzeń, np. program lojalnościowy, obsługa wielomagazynowości, wyszukiwarka odporna na literówki, wbudowana obsługa języków i walut, 
  • Dziesiątki usług wspierających rozwój sprzedaży, m.in. kampanie reklamowe, pozycjonowanie sklepów, system rekomendacji, 
  • Stabilność i bezpieczeństwo platformy, 
  • Dostęp do bezpłatnych baz wiedzy i darmowych warsztatów oraz konsultacji online z ekspertami, 
  • Podstawowe rozwiązania z zakresu SEO. 

Minusy: 

  • Stosunkowo wysokie opłaty transakcyjne przy korzystaniu z zewnętrznych bramek płatniczych, 
  • Dodatkowe koszty przy wprowadzaniu dodatkowych funkcjonalności w sklepie, 
  • Ograniczona kontrola nad niektórymi aspektami SEO w podstawowych pakietach cenowych. 

Shopify

Plusy: 

  • Atrakcyjne szablony ułatwiające budowanie estetycznie wyglądających sklepów, 
  • Prosty i intuicyjny kreator sklepu, 
  • Wsparcie dla dropshippingu i sprzedaży na żądanie, 
  • Szeroki zakres dostępnych aplikacji i integracji, 
  • Wysoka przyjazność SEO. 

Minusy: 

  • Ograniczona liczba bezpłatnych motywów graficznych, 
  • Ograniczone funkcjonalności w sklepie podstawowym dostępne bez instalacji dodatkowych aplikacji, 
  • Nieużywanie Shopify Payments może wiązać się z dodatkowymi opłatami transakcyjnymi, 
  • Wyzwania związane z funkcjami wielowalutowymi na niektórych rynkach i przy niektórych metodach przetwarzania płatności, 
  • Niektóre aplikacje są dodatkowo płatne. 

ShopGold

Plusy: 

  • Sporo bezpłatnych, responsywnych szablonów, 
  • Szeroki zakres funkcjonalności, konfiguracji i integracji, 
  • Brak modelu abonamentowego czy dodatkowych opłat – jednorazowa opłata za zakup platformy, 
  • Bezpłatne aktualizacje oprogramowania, 
  • Wsparcie techniczne dostępne w ramach dokonanego zakupu, 
  • Przyjazność SEO, 
  • Newslettery, promocje, rabaty, zniżki indywidualne i dla grup klientów. 

Minusy: 

  • Ograniczone możliwości rozwoju czy personalizacji e-sklepu, 
  • Ograniczona dostępność integracji z zewnętrznymi systemami, 
  • Ograniczona wydajność w przypadku większej liczby produktów czy zamówień, 
  • Dodatkowe opłaty w przypadku niektórych pluginów czy aplikacji, 
  • Dość wysokie opłaty transakcyjne. 

Platformy open source (własny kod)

Platformy open-source są alternatywą dla gotowych rozwiązań SaaS funkcjonujących na „zamkniętym” kodzie. Są one bezpłatne, ale wymagają wykupienia własnego hostingu i pracy z kodem w celu zbudowania e-sklepu i dodania do niego funkcjonalności skrojonych pod dany biznes. Postawienie takiej platformy wymaga zazwyczaj zaangażowania specjalistów – zarówno przy zakładaniu sklepu, jak i na późniejszych etapach, gdy konieczne będzie wsparcie techniczne. Z drugiej strony, większość platform tego typu zazwyczaj skupia wokół siebie sporą społeczność użytkowników, którzy w razie potrzeby są w stanie zaoferować pomoc. Po platformy open source sięgają z reguły osoby, które chcą ulepszyć funkcjonalności dostępne w sklepie internetowym czy zwiększyć jego widoczność pod kątem SEO. 

Magento

Plusy: 

  • Nieograniczona personalizacja funkcjonalności i wyglądu, 
  • Wysoka wydajność i skalowalność – także w przypadku większej liczby zamówień złożonych w krótkim czasie, 
  • Szeroki asortyment rozszerzeń i motywów, 
  • Wsparcie dla SEO, 
  • Regularne aktualizacje, aktywna społeczność programistów. 

Minusy: 

  • Instalacja wymaga umiejętności programistycznych, 
  • Brak wbudowanej obsługi POS-ów, 
  • Ograniczona liczba dostępnych motywów graficznych, 
  • Wyższe koszty implementacji sklepu wynikające z konieczności znajomości programowania w celu instalacji czy opracowania dedykowanych funkcjonalności. 

PrestaShop

Plusy: 

  • Elastyczność i skalowalność platformy ułatwia jej dostosowanie do indywidualnych potrzeb m.in. poprzez modyfikowanie kodu, 
  • Duża społeczność użytkowników, 
  • Bogate funkcjonalności z zakresu zarządzania produktami, obsługi płatności, SEO, marketingu czy analityki, 
  • Szybkość i wydajność oprogramowania, 
  • Intuicyjność obsługi. 

Minusy: 

  • Skomplikowana konfiguracja z uwagi na rozbudowane możliwości, 
  • Wysokie wymagania sprzętowe, 
  • Brak natywnego wsparcia dla wielu języków, 
  • Niektóre moduły i motywy są płatne, 
  • Brak natywnego wsparcia dla zarządzania wieloma sklepami jednocześnie. 

WooCommerce

Wtyczka do WordPressa, znanego systemu CMS, dzięki której strona postawiona na WordPressie może zmienić się w sklep internetowy. 

Plusy: 

  • Relatywnie prosta instalacja i konfiguracja (w porównaniu z konkurencją) przekładająca się na niskie koszty implementacji rozwiązania, 
  • Wysoka wydajność – niskie wymagania sprzętowe, możliwość sprzedaży praktycznie nieograniczonej liczby produktów, 
  • Dostęp do kodu źródłowego oraz wielu gotowych wtyczek, 
  • Płynna integracja z WordPressem, 
  • Rozwinięte możliwości personalizacji, 
  • Przyjazność SEO. 

Minusy: 

  • Zależność od WordPressa – problemy z witryną mogą się przełożyć na funkcjonowanie sklepu, 
  • Niska wydajność – platforma wymaga dużej ilości zasobów, aby dobrze działać, 
  • Nie jest to platforma odpowiednia do tworzenia sklepów z wieloma tysiącami produktów, 
  • Brak zaawansowanych funkcjonalności, które mogą wesprzeć sklep online, 
  • Podatność na błędy oraz trudności w zarządzaniu sklepem rosną w miarę instalacji dodatkowych pluginów i rozszerzeń. 

Jak wybrać idealną platformę e-commerce?

Zaraz zapoznasz się z listą najpopularniejszych platform, które wesprą Cię w otworzeniu i rozwijaniu sklepu online. Zanim wybierzesz jedną z nich na towarzysza Twojej e-commerce’owej przygody, warto się zastanowić nad tym, czego właściwie potrzebujesz od takiej platformy. Wybór będzie zależeć od specyfiki Twojego biznesu, jak i Twojego doświadczenia w świecie e-commerce. Przykładowe czynniki, które wpłyną na podjętą przez Ciebie decyzję, mogą obejmować: 

  • Twoje doświadczenie w świecie e-commerce – nowicjusze mogą preferować proste, intuicyjne rozwiązania, które umożliwią im sprawne rozpoczęcie sprzedaży bez specjalnego angażowania się w personalizację sklepu – od generowania polityk i regulaminów, przez automatyzację wystawiania produktów, a kończąc na przyjaznym panelu checkoutowym; cenna będzie również obecność integracji, która umożliwi połączenie sił z zaufanymi partnerami wspierającymi rozwój e-commerce’u, np. w zakresie procesów wysyłkowych. 
  • Twoje zaawansowanie technologiczne – jeśli chcesz otrzymać praktycznie „gotowca” do działania, bez angażowania się w pisanie kodu czy konfigurowanie miliona różnych opcji, do gustu przypadną Ci platformy z prostym, intuicyjnym interfejsem i personalizacją typu „drag and drop”. 
  • Specyfika działania Twojego biznesu – w przypadku przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż w nieco inny sposób niż standardowe ekomersy, np. poprzez dropshipping, personalizację produktów czy świadczonych usług, lub dostosowanie ich do specyfiki i wymogów rynków, na których działają, standardowe funkcjonalności dostępne na platformach nie zawsze mogą wystarczyć; konieczne będzie sięgnięcie po bardziej zaawansowane możliwości.  
  • Narzędzia, z których korzystasz – jeśli w firmie stosujecie już narzędzia wspierające sprzedaż, od chmury plików po systemy ERP czy CRM, warto sprawdzić, czy istnieje możliwość integracji danych z nich z platformą e-commerce, którą masz na oku. Może to znacząco uprościć czy nawet zautomatyzować niektóre procesy. 
  • Dostępność wsparcia technicznego inne zapotrzebowanie na dostępność supportu będzie w większej firmie, która zatrudnia specjalistów od e-commerce czy informatyków, a inne w rozkręcającej się jednoosobowej działalności gospodarczej, w której właściciel wciela się w wiele ról. 
  • Wsparcie dla SEO i SEM – nie wszystkie platformy e-commerce’owe są przyjazne SEO czy SEM. W zależności od Twoich potrzeb i doświadczenia w tym zakresie, warto zwrócić uwagę na to, jak skomplikowane jest prowadzenie działań SEO i marketingowych na danej platformie, czy działa szybko i wydajnie, a także czy udźwignie większą liczbę produktów w sklepie. 

Pamiętaj jednak, że platformy sprzedażowe nie ograniczają się tylko do SaaS oraz open source. Wiele e-commerce’ów decyduje się na wdrożenie własnych rozwiązań sparowanych z systemami ERP czy WMS. Dzięki temu mogą liczyć na pełną personalizację pod swoje potrzeby przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa z uwagi na kod zamknięty. Jeśli poszukujesz sposobów na usprawnienie procesów w Twoim sklepie online, warto pomyśleć o tym rozwiązaniu, ponieważ systemy ERP czy WMS oferują wiele integracji, które mogą wesprzeć automatyzację procesów, np. związanych z wysyłkami. Przykładem jest integracja z Apaczka.pl, która oferuje dostęp do wielu przewoźników zarówno za pośrednictwem platform SaaS i open source, jak również systemów takich jak Comarch, Anteoo, Way2Send, Systim, Vendo ERP, Wapro ERP, wFirma czy Aplio.