Lato w wielu kategoriach sprzedażowych stanowi naturalnie spokojniejszy okres w biznesach e-commerce. Nie oznacza to jednak, że prowadząc sklep internetowy albo sprzedaż na platformach marketplace, powinieneś w tym czasie odpuścić rozwijanie swojego biznesu. Wręcz przeciwnie – to znakomity okres na wprowadzenie do niego ciekawych usprawnień, które przełożą się na wyższą sprzedaż w kolejnych kwartałach. Przedstawiamy kilka propozycji dotyczących upgrade'u sklepu internetowego, które możesz z powodzeniem wdrożyć w swoim biznesie.

Spis treści

Analityka na najwyższym poziomie

Zagadnienie analityki w sklepie internetowym poruszamy bardziej szczegółowo w odrębnym wpisie na naszym blogu: Analityka e-commerce. Poznaj TOP 5 narzędzi do analizy danych e-sklepu. W zasadzie każdy obszar funkcjonowania e-sklepu warto stale monitorować, mając na uwadze, że liczby zazwyczaj nie kłamią.

Kluczowe obszary analizy danych w sklepie internetowym:

  • Analiza danych sprzedażowych – określa wielkość i wartość sprzedaży oraz preferencje zakupowe konsumentów z podziałem na ich cechy demograficzne. W sklepach internetowych dobrze sprawdza się do tego Google Analytics z dedykowanym modułem dla e-commerce.
  • Analiza konkurencji – zarówno jakościowa oraz ilościowa. Warto przyglądać się między innymi strategii cenowej proponowanej przez konkurencję. Jej częścią jest także strategia dotycząca promocji. Analiza jakościowa może obejmować między innymi działania content marketingowe i branding.
  • Analiza UX – pozwala zidentyfikować słabsze i mocniejsze strony sklepu internetowego i sprawdzić, czy jest przyjazny użytkownikom. W tym dobrze sprawdzają się narzędzia takie jak HotJar.
  • Analiza dostaw – to one w dużej mierze wpływają na zadowolenie klientów, prawdopodobieństwo, że powrócą do sklepu oraz ewentualne rekomendacje. Użytkownicy serwisu Apaczka mają do dyspozycji dedykowane narzędzie analityczne – Apaczka PRO Dashboard.

Lepsza obsługa klienta

Kolejny kluczowy obszar funkcjonowania sklepu internetowego dotyczy obsługi klienta. Zagadnienia z nią związane bywają niedoceniane przez właścicieli biznesu e-commerce, a to spory błąd, ponieważ zdobycie nowych klientów jest zazwyczaj kilkukrotnie droższe od utrzymania dotychczasowych. Ponadto zadowoleni klienci chętnie udzielają pozytywnych rekomendacji znajomym.

Ważne elementy dobrej obsługi klienta w sklepie internetowym:

  • Wiele kanałów komunikacji – część klientów preferuje infolinię, inni wiadomości e-mail lub media społecznościowe, a niektórzy podążają za nowinkami technologicznymi i doceniają interakcje z chatbotem. Nie rezygnuj z żadnego z tych narzędzi.
  • Przyjazna polityka zwrotów – są one nieodłączną częścią biznesu e-commerce i trudno ich uniknąć. Czytelny regulamin i przyjazny formularz ułatwiające klientom dokonywanie zwrotów zwiększą prawdopodobieństwo, że i tak wrócą do sklepu po kolejne zakupy.
  • Komunikacja posprzedażowa – klientom po dokonaniu zakupu zależy przede wszystkim na informacjach dotyczących statusu zamówienia. Użytkownicy narzędzia Apaczka PRO Brand mogą wysyłać takie wiadomości automatycznie dodatkową z personalizacją obejmującą branding sklepu.
  • System CRM – warto rozważyć jego wdrożenie w większych e-biznesach, ponieważ ułatwia segmentację klientów i rozwiązywanie problemów. To kolejny krok do budowania pozytywnego wizerunku sklepu internetowego.

Perfekcyjna prezentacja oferty

O tym, jak ważną rolę w budowaniu wysokiej sprzedaży odgrywają doskonałe zdjęcia produktowe i rzetelne opisy wie każdy właściciel biznesu e-commerce. Problem w tym, że przy setkach, a tym bardziej tysiącach pozycji znajdujących się w ofercie sklepu internetowego, trudno zadbać o unikalne i przemyślane strony produktowe. Wakacje stanowią jednak dobry moment, by wprowadzić w tej kwestii pewne udoskonalenia.

Najważniejsze zasady dotyczące prezentacji produktów w sklepie internetowym

  • Język korzyści – eksponuje użytkowe walory produktów. Każda obietnica powinna mieć swoje odzwierciedlenie w cechach reprezentowanych przez dany produkt, co zachęci klientów do zakupu.
  • Czytelne formatowanie – długie ściany tekstu zniechęcają odbiorców. Zamiast nich warto podzielić treść na nagłówki, podpunkty i sformatować przy pomocy czytelnej czcionki.
  • Przycisk call to action – atrakcyjne hasło skłaniający odbiorcę do działania, które wyróżnia się wizualnie na tle całej podstrony pomaga w ostatecznym podjęciu decyzji zakupowej.
  • System opinii – kolejny element wspierający odbiorców w podjęciu decyzji, a dodatkowo budujący wiarygodność oferty.
  • Wartościowe zdjęcia – uwypuklają walory i cechy użytkowe prezentowanych produktów, pozbawiając użytkownika wątpliwości co do zakupu.
  • Optymalizacja SEO – obejmuje między innymi adres URL, metadane, dane strukturalne, alternatywne opisy grafik i nasycenie frazami kluczowymi.

Wysiłek włożony w optymalizację sklepu w spokojniejszym okresie wakacyjnym powinien przełożyć się na wyższe zyski w kolejnych miesiącach, więc lato tylko pozornie stanowi wolniejszy okres w branży e-commerce.