Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż w sklepie internetowym wie, że najważniejszym czynnikiem świadczącym o skuteczności działań jest konwersja. To podstawowy wskaźnik dobitnie pokazujący, czy klient znalazł to, czego szukał, czy może odwrócił się na pięcie i skierował kroki do konkurencji. Jeśli ruch w Twoim e-sklepie jest duży, a konwersja niska, oznacza to, że ścieżka zakupowa nie jest skuteczna. Jak o nią zadbać? Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę?

Spis treści

Łatwo, krótko i przejrzyście

Proces zakupowy składa się z kilku elementów i każdy z nich jest istotny. Podczas budowania ścieżki zakupowej w e-commerce należy zwrócić uwagę na wszystkie aspekty, mające kluczowe znaczenie dla finalizacji transakcji. Zbudowanie ścieżki wymaga doświadczenia, odpowiedniej strategii, czasu i testów.

Według internautów najważniejsze w e-commerce są przejrzystość i prostota składania zamówień. Co jeszcze zwiększa prawdopodobieństwo konwersji?

Zakupy bez rejestracji

Współcześnie mnóstwo osób cierpi na brak czasu. Obowiązek rejestracji w e-sklepie potrafi skutecznie zniechęcić i odstraszyć klienta. Stąd też warto w sklepie internetowym wdrożyć możliwość zakupu bez konieczności zakładania konta. Z pewnością część osób konto założy, jednak brak rejestracji skutecznie zwiększa konwersję.

Krótki i czytelny formularz zamówienia

Dokonując zakupu należy podać dane, które są niezbędne do procesu realizacji zamówienia. Formularz musi być prosty, przejrzysty i posiadać wyłącznie pola bezwzględnie potrzebne. Pozwala to znacznie skrócić czas, jakiego potrzebuje klient na dokonanie transakcji. Zbyt skomplikowana i złożona formatka wzbudzi podejrzenia i może skończyć się porzuconym koszykiem.

Pomyśl o ułatwieniach dla klienta

Tworząc formularz zamówienia warto wdrożyć dodatkowe ułatwienia, które skrócą czas potrzebny do ukończenia ścieżki zakupowej. Pomocna będzie tutaj opcja autouzupełniania. Dobrą praktyką jest także walidacja formularza w czasie rzeczywistym, czyli informowanie o popełnionych błędach (np. podanie zbyt krótkiego numeru telefonu).

Jasna konstrukcja procesu zakupowego

Dodanie produktów do koszyka i przejście do finalizacji transakcji to sukces dla sprzedawcy, jednak jest to krok, w którym koszyk może zostać porzucony. Klient może zostać rozproszony poprzez zbędne odnośniki, komunikaty o promocjach czy wyskakujące okna – te elementy mogą skutecznie zniechęcić do dokończenia zamówienia i warto je wyeliminować.

O jakich elementach w e-sklepie należy pamiętać, aby zwiększyć konwersje?

Wyraźne i intuicyjne przyciski call to action, umożliwiające dokonanie płatności, graficzny pasek postępu, jasno informujący klienta w którym momencie składania zamówienia się znajduje. To tylko niektóre elementy ułatwiające użytkownikom dokonanie zakupów. Należy tutaj dodać również bardzo ważny element zwiększający konwersje: możliwość dokonywania modyfikacji w koszyku. Często zdarza się, że klient o czymś zapomni, bądź zdecyduje o innej ilości produktów. Łatwa modyfikacja koszyka w każdym momencie zakupów zwiększy szansę konwersji. Przyciski dodawania i odejmowania produktów, zmiana rozmiaru czy koloru produktu – to elementy, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż.

Mobile first

Według raportu „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowanego przez firmę Gemius[1], rola urządzeń mobilnych w trakcie dokonywania zakupów online nieustannie rośnie. Smartfonów do zakupów używają przede wszystkim osoby do 24 roku życia. Niestety wielu użytkowników wskazuje, że strony sklepów są niedostosowane do urządzeń mobilnych, a także wskazują na niewygodne i nieintuicyjne formularze, wolne ładowanie strony i problemy techniczne. 

Dlaczego warto dostosować sklep do mobile?

Jest to sygnał dla Ciebie jako sprzedawcy, aby zadbać o mobilną wersję e-sklepu. Łatwy zakup za pomocą telefonu może zwiększyć ogólną liczbę konwersji i przekonać klientów, że warto dokonywać zakupów właśnie w Twoim sklepie. Jeżeli pozwala Ci na to budżet, warto przemyśleć o stworzeniu aplikacji mobilnej dla sklepu. Pojawia się ich coraz więcej na rynku i jest to idealny moment, aby ukroić dla siebie odrobinę tortu, wyprzedzając konkurencję i stawiając na nowoczesne technologie, których potrzebują użytkownicy.

Prowadź za rękę, ale nie twórz labiryntów

Twoim celem jest „tylko” i „aż” skłonienie klienta do zakupu. Stąd też jego droga zakupowa powinna być maksymalnie prosta, a Ty musisz niczym opiekun poprowadzić go za rękę. Jest to jednak długi kurs, który nie ogranicza się wyłącznie do stworzenia prostego formularza zakupowego i zadbania o interesującą ofertę.

Lejek sprzedażowy to podzielona na etapy ścieżka, która rozpoczyna się w momencie zdobycia uwagi przez Twojego klienta, poprzez wzbudzenie jego zainteresowania, następnie – pożądania, wezwania do działania i wreszcie – domknięcia transakcji, czyli finalizacji zakupu. Lejek nie kończy się jednak w tym momencie. Bardzo ważne jest też utrzymanie kontaktu z klientem po zakończonej transakcji. Pomogą Ci w tym rozwiązania, które oferuje platrorma Apaczka w ramach pakietu PRO Brand. Dzięki temu maile z kodem przesyłki oraz powiadomienia o jej statusie zawsze będą dostosowane do Twojego odbiorcy. A Ty zyskasz stałych i zadowolonych z obsługi klientów.

Zbieraj dane i modyfikuj rozwiązania

Jeśli posiadasz wystarczającą liczbę danych o ruchu, zaangażuj do działania również narzędzia analizujące zachowania Twoich użytkowników i sprawdź, w których elementach pojawiają się problemy. Jeżeli problem jest powtarzalny, będziesz dokładnie wiedział co musisz poprawić. Zadbaj także o aspekty, dzięki którym klient będzie miał poczucie wyboru. Oferuj szerokie możliwości dostaw i płatności. Wprowadź BLIK, ale również płatności odroczone.

Wielu sprzedawców za bardzo kombinuje, a sklepy są pełne rozpraszaczy i błędów. Zadbanie o poszczególne elementy, analiza i błyskawiczne reagowanie pomogą szybko i sprawnie przeprowadzić Twojego klienta od kasy do finalizacji zakupu.


[1] https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html