Chociaż rynek e-commerce co roku notuje w Polsce ogromne wzrosty, jego realia cechuje wysoka konkurencyjność. Nieustannie pojawiają się na nim nowi gracze. Z tego powodu możliwości skutecznej sprzedaży towaru należy szukać wszędzie tam, gdzie istnieje odpowiednio wysoki potencjał. Jednym z ciekawszych kierunków rozwoju biznesu e-commerce jest cross-border commerce, czyli sprzedaż na rynki zagraniczne. Wbrew pozorom przynajmniej na starcie ekspansja poza kraj nie musi wiązać się z dużymi kosztami. Jak zacząć sprzedawać za granicą?

Spis treści

1. Przeanalizuj rynki docelowe

Naturalnym krokiem poprzedzającym zagraniczną ekspansję jest analiza danego rynku. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na research w postaci zleconych badań, skorzystaj z ogólnodostępnych danych dotyczących tamtejszych preferencji konsumenckich. Dodatkowo przeanalizuj konkurencję. Być może towarów reprezentujących twoją kategorię brakuje na jednym z zagranicznych rynków lub posiadasz korzystniejszą cenowo lub jakościowo ofertę?

2. Zacznij od platform marketplace

Chociaż sama inwestycja w sklep internetowy nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, bo masz do wyboru platformy sprzedażowe open source lub SaaS, strona twojego sklepu nie zostanie dostrzeżona przez potencjalnych kupujących bez aktywności promocyjnych. Te z kolei są już kosztowne, nawet jeśli początkowo skoncentrujesz się na rozwiązaniach doraźnych, takich jak Google AdWords.

Z tego powodu pierwsze kroki na rynkach zagranicznych warto stawiać, korzystając z platform marketplace. Do twojej dyspozycji są zarówno serwisy międzynarodowe, na przykład eBay, jak i lokalne serwisy, odpowiedniki popularnych w Polsce Allegro lub OLX. Umieszczenie oferty na portalu marketplace zwiększy szanse na dostrzeżenie jej i dotarcie do nowej grupy osób. To dobry sposób na weryfikację, czy podążasz w dobrą stronę, zanim zdecydujesz się na kolejne kroki.

3. Sprawdź lokalne przepisy dla e-commerce

Prowadząc handel na rynkach zagranicznych, musisz poznać lokalne prawo. Skup się przede wszystkim na zwrotach i reklamacjach, nie wszędzie przebiegają one podobnie,  co w Polsce. Biorąc pod uwagę wyższe koszty wysyłki towaru za granicę, fala zwrotów mogłaby mocno nadwyrężyć twój budżet przeznaczony na cross-border commerce.

4. Postaw na tanią i sprawną wysyłkę towaru

Skoro mowa o kosztach wysyłki, to właśnie one bywają barierą ograniczającą rodzime firmy przed zagraniczną ekspansją. Twoja oferta musi być atrakcyjna cenowo dla potencjalnych klientów za granicą z uwzględnieniem kosztów dostawy. Postaraj się maksymalnie je zredukować. W tym pomoże ci doświadczony partner logistyczny.

Serwis do zarządzania procesami wysyłkowymi Apaczka.pl umożliwia dostęp do wiodących kurierów oferujących dostawy na terenie Unii Europejskiej oraz poza UE. W ofercie można znaleźć usługi kurierskie przesyłek, ale także transport palet, czy półpalet w imporcie i eksporcie. Przy regularnych zamówieniach możesz liczyć nie tylko na znalezienie najtańszej oferty, ale również korzystne rabaty, a to wszystko bez konieczności podpisywania umowy i deklarowania miesięcznego wolumenu paczkowego.

5. Zapewnij perfekcyjną obsługę klienta

Klienci na poszczególnych rynkach mogą początkowo nieufnie patrzeć na zagranicznego sprzedawcę. Chcąc pokonać tę przeszkodę, musisz zapewnić im pozytywne doświadczenia zakupowe. Jeśli jesteś w stanie zagwarantować obsługę klienta w lokalnym języku, punkt dla ciebie. Zadbaj między innymi o rzetelne opisy produktów, zachęcające do zakupu. Szybko odpowiadaj na pytania klientów, których może interesować na przykład czas dostawy, a także rozwiązuj ich problemy. W niektórych państwach język angielski może okazać się wystarczający, w innych – niekoniecznie. Wiele w tej kwestii zależy od danej grupy docelowej.

6. Stwórz wiarygodny sklep internetowy

Gdy pilotaż na platformach marketplace przyniesie pozytywne wyniki i uznasz, że sklep internetowy będzie w stanie na siebie zarabiać, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w końcu go stworzyć, a także przeznaczyć pewne środki na jego promocję. Aby wzbudzić zaufanie kupujących, strona powinna posiadać lokalną domenę. Pamiętaj, że na razie twoja marka nie jest znana, więc z perspektywy klientów zawsze istnieje ryzyko oszustwa. Postaraj się jak najszybciej zdobyć pozytywne opinie kupujących, które będą doskonale widoczne na twojej stronie. W odpowiedniej zakładce dobrze przedstaw swoją firmę.

7. Udostępnij płatności w lokalnej walucie

Kolejnym „must have” jest obsługa płatności w lokalnej walucie. Jeśli oferowane przez ciebie ceny są tylko odrobinę niższe od lokalnych ofert, kupujący nie uznają ich za atrakcyjne, ponieważ będą obawiać się niekorzystnego dla nich przewalutowania transakcji. Nie każdy kupujący w sieci posiada konto walutowe. Pozwól konsumentom płacić w ich własnej walucie. Jednocześnie znajdź najkorzystniejsze rozwiązanie, by swoje zyski bez zbędnych prowizji przewalutowywać na złotówki.

Rozpoczęcie sprzedaży na rynkach zagranicznych jest łatwiejsze, niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Najważniejsze, że nie generuje potężnych kosztów, a dobry plan biznesowy powinien obronić się na każdym rynku, pod warunkiem, że jest dostosowany do jego specyfiki i potrzeb konsumentów..