Prowadzenie sklepu internetowego to ciężka praca i stawianie czoła różnego rodzaju wyzwaniom. Jedną z kwestii, która niestety przez wielu przedsiębiorców traktowana jest po macoszemu, stanowi bezpieczeństwo danych klientów. Zagrożenia wynikające z cyberprzestępstw mogą dotknąć każdego właściciela sklepu internetowego. Jak rozpoznać, że dzieje się coś niewłaściwego i przede wszystkim - jak zadbać o bezpieczeństwo danych naszych klientów?

Spis treści

Cyberprzestępstwo w e-commerce – najpopularniejsze rodzaje ataków

Bezpieczeństwo w kontekście e-commerce to zagadnienie niezwykle szerokie. Zagrożenia dotyczą zarówno konsumentów, właścicieli sklepów, jak i samych dostawców technologii. Nie da się jednak ukryć, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo w sklepie internetowym spoczywa właśnie na właścicielu. Dlaczego to właśnie sklepy internetowe są narażone na ataki? Wynika to z faktu, że są one skarbnicami danych, które przestępcy wykorzystują na swoją korzyść. Mowa tutaj przede wszystkim o danych osobowych, ale także dostępach do systemów płatniczych czy nawet preferencji zakupowych. Na jakie najpopularniejsze ataki narażone są sklepy internetowe?

Phishing – prawdziwa plaga w sieci

Jak wynika z raportu ENISA Threat Landscape 2022, phishing to jedna z najpopularniejszych metod, której celem jest wyłudzenie różnego rodzaju informacji. O skali ryzyka dobitnie świadczą statystyki przestępstw. Tylko na naszym rodzimym podwórku, jak podaje CERT Polska, w samym 2022 r. zanotowano ponad 320 tys. zgłoszeń zagrożenia cyberbezpieczeństwa, co stanowi wzrost o ponad 176% w porównaniu do roku 2021[1]. Samych zgłoszeń oszustw komputerowych typu phishing  odnotowano niemal 35 tysięcy.

Na czym polega phishing?

Phishing polega na podszywaniu się pod osoby lub instytucje celem skłonienia do wykonania określonej czynności. Do tego celu używane są w głównej mierze dane do logowania, zarówno do bankowości, kont w sklepie czy samego panelu administracyjnego sklepu. Cyberprzestępcy wykorzystują najbardziej banalną metodę, czyli najzwyklejszego maila lub sms. W ich treściach umieszczane są linki lub załączniki, po kliknięciu w  które urządzenie, system czy przeglądarka są zainfekowane. Jest to już bardzo prosta droga do kradzieży najbardziej wrażliwych danych: loginów i haseł.

Ataki DDoS w sklepie internetowym

Drugą najczęściej obserwowaną metodą hakerską w sklepach e-commerce są ataki DDoS. Jest to wolumetryczny sposób przeciążenia i wyłączenia sklepu, co umożliwia klientom dokonanie w nim zakupów. To nie tylko oznacza brak perspektywy generowania sprzedaży, ale niesie za sobą także poważne skutki wizerunkowe i utratę zaufania klienta do sklepu. Niekiedy atak DDoS stanowi zasłonę dymną i ma na celu odwrócenie uwagi od poważnego włamania do sklepu i kradzieży danych.

Jak zabezpieczyć sklep przed atakami cyberprzestępców?

Aby skutecznie zabezpieczyć się przed atakami, należy przede wszystkim korzystać z rozwiązań technologicznych sprawdzonych firm. Posiadają one odpowiednie zabezpieczenia, które są już dzisiaj na rynku standardem: certyfikaty SSL, systemy anty DDoS, systematyczne aktualizacje, backupy czy ciągły monitoring świadczonych usług. Istotną kwestią są również mechanizmy zmniejszające ryzyko włamania do panelu. Tutaj można wymienić m.in. białą listę adresów IP, blokady logowania po określonej liczbie nieudanych prób, możliwość generowania silnych haseł czy dwuetapowe logowanie. Należy pamiętać również o regulaminach sklepu, polityce prywatności i informacjach, kto i w jaki sposób przetwarza dane w sklepie internetowym.

Dobre platformy technologiczne wykorzystują dzisiaj sztuczną inteligencję do ciągłego monitoringu bezpieczeństwa sklepów klientów. Pomaga to skutecznie wyłapywać niechciany ruch i natychmiast reagować w momencie wykrycia zagrożenia. Skuteczną metodą są też testy penetracyjne, czyli symulowanie ataków hakerskich, co pozwala w ogromnym stopniu zniwelować ryzyko zagrożenia.

Istotną kwestią jest także edukacja, zarówno pracowników, jak i samych konsumentów – warto systematycznie przeprowadzać szkolenia w firmie oraz kampanie informacyjne dla klientów, zwracające uwagę, na co należy uważać podczas korzystania z sieci.

Jak rozpoznać zagrożenie w sklepie internetowym?

W przypadku korzystania z rozwiązania sprawdzonej firmy technologicznej właściwie nie musimy obawiać się ataków, a jeśli taki wystąpi, umowa wiążąca Twój sklep z dostawcą usług wymaga od niego odpowiedniej reakcji.

Niektórzy przedsiębiorcy korzystają jednak z własnych rozwiązań czy sklepów typu Open Source. Te narażone mogą być o wiele bardziej na ataki ze względu na otwarty dostęp do kodu strony. Ewentualną infekcję można stwierdzić właśnie przeglądając kod źródłowy sklepu. Upewnić się co do takiej sytuacji można także poprzez wykorzystanie antywirusowych narzędzi skanujących. Powodów zawirusowania kodu może być wiele. Przyczynami mogą być luki w zabezpieczeniach, brak SSL, aktualizacji silnika sklepu lub nieaktualne wtyczki.

Zagrożenia ze strony cyberprzestępców stanowią dzisiaj istną plagę. Jednak stworzenie odpowiednich zabezpieczeń powinno uchronić każdy sklep przed poważnymi skutkami, które niestety mogą być nieodwracalne i zaszkodzić biznesowi na każdym etapie jego działalności.


[1] https://cyberdefence24.pl/cyberbezpieczenstwo/cert-polska-gigantyczny-wzrost-liczby-zgloszen-cyberzagrozen