Coraz częściej słyszymy o ekologicznym lub zielonym transporcie, silnikach elektrycznych czy o tym, że firmy zmieniają sposób dostaw na bardziej ekologiczny. Choć może się to wydawać chwilowym trendem lub nieuzasadnionym wydatkiem, znacząco wpływa na rozwój, zyski i przywiązanie do danej firmy. Przyjrzyjmy się, jakie znaczenie mają ekologiczne innowacje w sektorze logistyki.

Spis treści

Przyszłość dzieje się już dziś

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że transport i logistyka są dziś jedną z najważniejszych części gospodarki. Mogliśmy się o tym boleśnie przekonać podczas pandemii koronawirusa, gdy przerwany i spowolniony łańcuch dostaw mocno wpłynął na dostępność surowców i produktów lub w najlepszym razie, na ich ceny. 

Ale o znaczeniu transportu przekonujemy się również w bardziej prozaicznych, codziennych sytuacjach. Przykładem mogą być zmieniające się ceny usług kurierskich oraz nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, oparte na dostarczaniu paczek do punktów odbioru, które nabierają znaczenia i popularności. Dzieje się to między innymi właśnie ze względu na wprowadzanie innowacji… lub ich brak. Ale po kolei.

Trzy główne wyzwania transportu

Największe wyzwania współczesnego transportu to przede wszystkim uzależnienie od ropy naftowej, wynikająca z niego emisja gazów cieplarnianych oraz szukanie ekologicznych rozwiązań.

Można powiedzieć, że pierwsze wyzwanie jest łatwe do rozwiązania – ot, wystarczy zacząć produkować na większą skalę silniki elektryczne lub wodorowe i problem będzie rozwiązany. Niestety nie jest to aż tak proste, jak mogłoby się wydawać. Oprócz silników trzeba przystosować także całą infrastrukturę, a w większości miejsc – głównie poza obszarami miejskimi – wręcz zbudować ją od zera. W dodatku silniki elektryczne i hybrydowe nie są jeszcze dziś tak wydajne, jak tradycyjne silniki spalinowe. Świadczy o tym chociażby anegdota, jak mały dystans można pokonać jednym z pierwszych seryjnie produkowanych modeli samochodów elektrycznych.

A to dopiero pierwsze, przykładowe wyzwanie. Na opisanie wszystkich można by poświęcić niemałą książkę – a i tak prawdopodobnie nie znaleźlibyśmy prostych rozwiązań. To właśnie dlatego tak duże znaczenie ma stopniowe wprowadzanie ekologicznych innowacji, które być może nie przynoszą rewolucji, ale krok po kroku rozwiązują najbardziej palące kwestie.

Nie jesteśmy w tym sami

Działa tutaj efekt skali – nawet jeśli dziś ekologiczne rozwiązania w transporcie mogą wydawać się jednostkowym, pojedynczymi przypadkami, to warto zauważyć, że jeszcze kilka lat temu nie było ich w ogóle, a za kilka lat prawdopodobnie staną się standardem. 

W dodatku im więcej firm, organizacji i osób decyduje się je wprowadzać, tym bardziej ten postęp się rozpędza. Dla firm chcących wejść na wyższy poziom zarządzania (zgodny z europejskimi dyrektywami dotyczącymi ekologii i z ideą zrównoważonego rozwoju), jest to idealny moment. Trzymając się metafory transportowej – jeśli dziś nie wskoczymy do tego pociągu, to jutro może się okazać, że dla naszej firmy będzie już za późno.

Zachęcać powinien także fakt, że przedsiębiorcy widzą efekty takich innowacji dużo wcześniej. Rezultatem tych działań jest przede wszystkim znacznie mniejszy koszt paliwa we flocie, co pozwala na obniżenie ceny usług i uniezależnienie się od ropy naftowej. Innym rodzajem zysku jest jednak efekt wizerunkowy – dziś wprowadzanie rozwiązań ekologicznych i pozwalających na zrównoważony rozwój dla wielu firm jest wręcz biznesowym „być albo nie być”. Świadomi konsumenci coraz częściej kierują się nie tylko ceną usług, ale też dbałością o środowisko.

Co również bardzo ważne, do innowacji mocno zachęca również Unia Europejska. Państwa unijne zobowiązały się wprowadzić Europejski Zielony Ład do 2050 roku. Jego celem jest m.in. zatrzymanie globalnego wzrostu temperatury, oddzielenie rozwoju gospodarki od zużywania zasobów naturalnych oraz wyrównanie poziomu życia we wszystkich regionach.

Warto rozwijać swój biznes biorąc pod uwagę rozwiązania ekologiczne w obszarze logistyki. Korzystając z takich serwisów jak Apaczka.pl można zapewnić swojej firmie szeroką ofertę procesów wysyłkowych, w tym najbardziej ekologiczne opcje nadań i odbiorów przesyłek (np. punkt-punkt, czy Paczkomat InPost-Paczkomat InPost).