Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna. Z tego powodu nawet najlepsza cenowo i jakościowo oferta niekoniecznie przekłada się na wysoką sprzedaż, gdy projekt sklepu internetowego ma spore rezerwy. Współczynnik konwersji jest z jednej strony zależny od technicznych aspektów funkcjonowania strony, a z drugiej od jej odbioru przez klientów, a nawet nieświadomie podejmowanych decyzji. Oto przykłady wpływu projektu sklepu internetowego na konwersję!

Spis treści

Responsywna strona sklepu

Dobry projekt sklepu internetowego to złożone pojęcie. Najlepszą jego ewaluacją jest właśnie wysoka konwersja, czyli współczynnik sprzedaży w stosunku do odwiedzin. Biorąc pod uwagę, że większość internautów dokonuje zakupów przy pomocy smartfonów, dobry projekt strony musi być responsywny, czyli automatycznie dostosowywać się do ekranu smartfona.

Czytelność i estetyka strony

Design sklepu internetowego bywa lekceważonym czynnikiem, a to duży błąd. Okazuje się, że nawet 75% konsumentów kształtuje swoją opinię na temat strony wyłącznie na podstawie jej wyglądu. W dodatku aż 94% użytkowników wyciąga na podstawie designu pierwsze wnioski.[1]

Estetyka projektu strony zależy w dużej mierze od branży i grupy docelowej, natomiast można sformułować kilka uniwersalnych wskazówek na ten temat:

  • Spójna kolorystyka – powinna być stosowana konsekwentnie i zgodnie z identyfikacją wizualną marki sklepu. Idąc krok dalej, można zastanowić się nad znaczeniem poszczególnych barw. Przykładowo kolor czerwony kojarzy się odbiorcom z mocą, aktywnością i temperamentem, ale również miłością. Róż bywa utożsamiany ze spokojem, kobiecością i troską, natomiast niebieski między innymi z duchowością, zadowoleniem i otwartością.
  • Czytelność – przyjazne formatowanie tekstu ułatwia użytkownikom dotarcie do najważniejszych informacji, a więc korzyści. Duże znaczenie ma wybór popularnej, pozbawionej zbędnych ozdobników czcionki, a także odpowiednie odstępy pomiędzy wierszami.
  • Zdjęcia – wielu konsumentów kupuje oczami, zaś rzetelnie wykonane zdjęcia, eksponujące zalety produktów i pozwalające dobrze się im przyjrzeć, wzbudzają zaufanie, a więc poprawiają współczynnik konwersji.

Odpowiednią kolorystykę oraz identyfikację wizualną warto stosować na całej stronie. Problem w tym, że niektóre narzędzia pochodzą od zewnętrznych dostawców. W jaki sposób zachować spójność? Dzięki personalizacji.

Dobrym tego przykładem jest usługa Apaczka PRO Brand, pozwalająca umieścić w sklepie stronę śledzenia przesyłek oraz mapę punktów odbioru dostosowaną do projektu strony, z uwzględnieniem logotypu oraz identyfikacji wizualnej. Dodatkowy atutem usługi są również spersonalizowane wiadomości mailowe wysyłane do klientów powiadamiające o statusie zamówienia.

Skuteczny przycisk CTA

Call To Action (CTA), czyli wezwanie odbiorcy do aktywności w sklepach internetowych zazwyczaj ma formę przycisku, któremu może towarzyszyć hasło. Ten z pozoru drobny detal znacząco wpływa na konwersję.

Przycisk zachęcający odbiorcę do sfinalizowania transakcji powinien łatwo rzucać się w oczy. Zazwyczaj taki efekt można osiągnąć poprzez zastosowanie wyrazistej kolorystyki na białym lub czarnym tle. Samo hasło Call to Action jest skuteczne, gdy niesie za sobą prosty i oczywisty komunikat. Zazwyczaj na poszczególnych podstronach umieszcza się wyłącznie jedno CTA. Jeśli konwersja nadal pozostawia wiele do życzenia, warto testować poszczególne warianty Call to Action.

Czytelna nawigacja

Bardzo istotną rolę w dobrym projekcie sklepu internetowego odgrywa nawigacja strony. W przeciwnym razie konsumenci ulegają dezorientacji, a przez to zniechęcają się do witryny i szybko ją opuszczają.

Czym wyróżnia się prawidłowa nawigacja sklepu internetowego?

  • Podział na kategorie – ułatwia kupującym wyszukiwanie interesujących ich produktów.
  • Intuicyjne menu – podział na podstrony produktowe i kategorii powinien wyrażać się na stronie w formie intuicyjnego menu. W wersjach webowych sklepu zazwyczaj ma ono formę rozwijanego górnego paska. Z kolei na urządzeniach mobilnych powszechnym rozwiązaniem jest tak zwane „hamburger menu”, czyli ikonka składająca się z trzech poziomych linii, która daje użytkownikowi dostęp do wygodnej nawigacji.
  • Breadcrumbs – menu okruszkowe pełni funkcję pomocniczą. Zwiększa przejrzystość nawigacji, ponieważ pozwala użytkownikowi w dowolnym momencie cofnąć się do poprzedniej kategorii lub jeszcze wcześniejszych. Ponadto jest mile widziane przez algorytmy Google.
  • Rozwijana treść – rozbudowane treści na podstronach produktowych poprawiają pozycjonowanie witryny, jednak użytkownicy bardziej cenią minimalizm. Z tego powodu warto postawić na kompromis w postaci częściowo rozwijanej treści.

Na wysoką konwersję wpływ mają także inne czynniki, między innymi uproszczony checkout, szybkie ładowanie się strony ze względu na zoptymalizowany kod i wydajny serwer, jak również rozmieszczenie poszczególnych elementów. Warto pamiętać, że optymalizacja sklepu internetowego nie jest jednorazowym zadaniem, a ciągłym procesem.


[1] https://review42.com/resources/web-design-statistics/