9 stycznia 2024
Chociaż Holandia jest stosunkowo niewielkim krajem o populacji 1 milionów, to wartość rynku e-commerce w Królestwie Niderlandów wynosi aż 26,6 miliardów euro. Konsumencka świadomość Holendrów w połączeniu ze sporym portfelem sprawia, że to ciekawe państwo do sprzedaży cross-border. Dzisiaj omawiamy rzeczy najważniejsze dla zagranicznych sprzedawców przy planowaniu ekspansji na jeden rynek holenderski.
Królestwo Niderlandów jest obecnie zamieszkiwane przez nieco ponad 17 milionów osób, a 96% populacji ma dostęp do Internetu. Z tego grona zakupy online robi 8 na 10 osób. Jak podaje e-Izba, to jeden z najszybciej się rozwijających rynków e-commerce w Europie – co roku jego wartość rośnie o 10%. Co więcej, Niderlandy są 9. najbardziej bogatym krajem świata według Allianzu – przeciętnie na jedną osobę przypada majątek o wartości ok. 156 tys. euro.
Innymi słowy, dotarcie do klientów w Holandii może skutkować istotnymi zyskami dla e-sklepu z siedzibą w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie biorąc pod uwagę różnicę między wartością euro a waluty lokalnej. Jak skutecznie podbić holenderski rynek e-commerce? Przede wszystkim – poznając lokalnych klientów.
W pierwszym kwartale 2023 roku Holendrzy wydali okrągły milion euro na zakupy w zagranicznych sklepach, co – jak podaje Statista – stanowi wzrost o 100 milionów euro w porównaniu do Q1 2022 roku. Biorąc pod uwagę ich poziom znajomości angielskiego – władają tym językiem najlepiej po krajach anglosaskich – nie mają oni problemu z kupowaniem w zagranicznych e-commerce’ach, nawet jeśli nie dysponują one niderlandzką wersją interfejsu. Aby jednak Holender skusił się na kupienie od sklepu ulokowanego poza granicami kraju, musi mieć pewność, że produkt jest świetnej jakości, a jego dostawa będzie tak szybka, jak od lokalnej marki.
Co za tym idzie, jedną z najbardziej opłacalnych strategii na rynku holenderskim może być sprzedaż transgraniczna za pośrednictwem marketplace. Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w tym kraju to:
Wiele z tych platform jest również popularnych w Belgii czy Luksemburgu, co oznacza, że rozpoczęcie sprzedaży na jednej z nich może skutkować pozyskaniem nowych klientów z całego Beneluksu.
Holendrzy są zainteresowani przede wszystkim kupnem artykułów z kategorii: żywność i higiena osobista, elektronika, moda, meble i sprzęty domowe oraz zabawki. Warto również zwrócić uwagę na to, że według Statisty jedna trzecia kupujących korzysta z urządzeń mobilnych, aby robić zakupy w sieci – raczej są to smartfony niż tablety. Laptopy wchodzą do gry przeważnie w przypadku, gdy kupowane są produkty o wyższej wartości.
Zdecydowanie najbardziej dominującym dostawcą zamówień, używanym przez większość rynku e-commerce w Holandii, jest PostNL – aż 70% sklepów wysyła towary za pośrednictwem tego przewoźnika. Na kolejnych miejscach plasują się DHL (30%) i UPS (11%).
Klienci w Holandii nie mają szczególnych preferencji co do sposobu dostawy – równie często wybierają dostawę do domu, jak również do punktu. Mają jednak wysokie oczekiwania, jeśli chodzi o czas dostawy. W efekcie dla sprzedawców zagranicznych wysokim priorytetem jest współpraca z firmami kurierskimi – zarówno międzynarodowymi, jak i lokalnymi – aby jak najszybciej doręczyć przesyłkę do Holandii.
Jak bardzo istotny jest czas dostawy w sprzedaży przez Internet? Otóż w ostatnim czasie aż jedna trzecia klientów w Holandii miała skargi związane z opóźnioną dostawą zamówienia. Na drugim miejscu znajdowały się problemy związane z technikaliami, np. podczas dodawania produktu do koszyka czy finalizowania płatności.
Dobrą wiadomością jest jednak to, że aż 8 na 10 Holendrów stara się robić świadome zakupy w sieci, aby nie zwracać produktu. To oznacza, że sklepy mogą liczyć na redukcję kosztów związanych z obsługą zwrotów, ale jednocześnie powinny mieć na uwadze, że zaoszczędzony budżet powinien być przeznaczony na sprawną wysyłkę.
Gdy jednak dochodzi do zwrotu towaru zakupionego w sklepie, najczęściej są to ubrania. Biznes prowadzący eksport do Holandii powinien zapewnić łatwy dostęp do holenderskiego adresu, na który można zwrócić zakupione przez użytkowników produkty – aby nie musieli oni wysyłać paczki do Polski.
Holenderski rynek e-commerce pod względem oferowanych metod płatności jest rozdrobniony. Dominuje tutaj kilku dostawców, przy czym największy udział mają karty Visa, które oferowano w 93,2% wszystkich sprawdzonych przez ECDB sklepach online. Inne popularne w Holandii metody płatności to:
Jak więc widać, dominują przede wszystkim płatności kartą oraz holenderski odpowiednik BLIK-a, dostępny z poziomu bankowości online. Zaufaniem cieszy się również jeden z największych globalnie portfeli cyfrowych, który – notabene – udostępnia m.in. możliwość opłacenia zakupów metodą iDEAL dzięki funkcjonalności PayPal Checkout.
Reasumując, jeśli chcesz rozpocząć ekspansję na nowy rynek i zacząć sprzedawać w Holandii, sprawdź swoje możliwości związane z zapewnieniem lokalnych metod płatności oraz sprawnej dostawy. Warto pomyśleć o wprowadzeniu towarów na lokalne platformy sprzedażowe, które budzą zaufanie wśród klientów. Ekspansja zagraniczna powinna obejmować też weryfikację, czy klienci w Niderlandach będą mieli apetyt na Twój produkt bądź usługę – tylko dopasowując się do rynku i jego preferencji, możesz zmaksymalizować swoje przychody.
Przesyłki zagraniczne
Jak sprzedawać za granicę i nie zostać w tyle konkurencji? Odkryj jak działa Inpost International – Twoi klienci już na to czekają
13 marca 2025
Porady
Jak skutecznie wdrożyć politykę zwrotów w swoim sklepie online? 6 kroków, które musisz poznać
3 marca 2025
Co to jest zlecenie transportowe? Jak poprawnie przygotować zlecenie przewozu?
28 lutego 2025
apaczka pro (5) logistyka (11) przesyłka (9) przesyłki niestandardowe (19) user experience (5) wysyłka ekspresowa (1) zwroty (4)