Planujesz start sklepu internetowego lub w mniej obfitującym w zakupy letnim okresie pragniesz udoskonalić swój biznes? Sprzedaż w sieci od dawna nie polega wyłącznie na proponowaniu konsumentom atrakcyjnej oferty, konstruowaniu przyjaznej polityki cenowej i planowaniu skutecznych działań reklamowych. Konkurencja na rynku jest tak duża, że trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu w branży e-commerce bez szeroko pojętej analityki. Liczby nie kłamią, a zgromadzone dane i informacje pomogą ci ostatecznie lepiej zapanować nad sprzedażą.

Poznaj 5 narzędzi analitycznych dla e-commerce, z których naprawdę warto korzystać na co dzień. Każde z nich dotyczy innego obszaru funkcjonowania sklepu internetowego.

1. Uniwersalne źródło wiedzy na temat klientów – Google Analytics

Pierwszym krokiem do sukcesu w branży e-commerce jest jak najlepsze poznanie swoich klientów. Dzięki zebranym informacjom możesz na bieżąco dostosowywać ofertę do potrzeb konsumentów, prowadzić skuteczną komunikację oraz identyfikować słabsze punkty w Twojej ofercie. Dziś istnieje szereg narzędzi analitycznych służących do zaawansowanego badania ruchu na stronie. Wśród nich postawimy na prawdopodobnie najbardziej klasyczne i jednocześnie skuteczne rozwiązanie – Google Analytics.

Przy pomocy Google Analytics dowiesz się między innymi:

  • skąd użytkownicy trafiają na stronę Twojego sklepu internetowego;
  • jakie cechy demograficzne reprezentują Twoi klienci;
  • które produkty cieszą się największym uznaniem wśród konkretnych grup kupujących, z uwzględnieniem lokalizacji, wykorzystywanych urządzeń (desktop/mobile), godziny dokonywania zakupów, płci czy wieku;
  • ile czasu użytkownik spędza na stronie sklepu lub konkretnej stronie produktowej, zanim sfinalizuje zakup;
  • ile razy średnio klient wracał na stronę, zanim zdecydował się kupić dany produkt.

Google Analytics wraz z dodatkowym modułem dla branży e-commerce to prawdziwa kopalnia wiedzy. Z pewnością zalicza się do najlepszych narzędzi pomagających w szczegółowej analizie danych sprzedażowych w sklepie internetowym.

2. Analiza zachowania użytkowników na stronie – HotJar

Ważnym elementem doskonalenia sklepu internetowego jest jego optymalizacja z punktu widzenia user experience. Z tego powodu warto szukać dodatkowych w stosunku do analizy sprzedażowej źródeł informacji. HotJar to popularne w branży e-commerce narzędzie monitorujące aktywność użytkowników na stronie i schematy ich zachowania prowadzące do finalizacji transakcji lub wręcz przeciwnie – porzucenia koszyka.

HotJar dostarcza właścicielom biznesów e-commerce bardzo szerokie spojrzenie na stronę sklepu, obejmujące informacje takie jak:

  • Heatmapy – mapy cieplne odzwierciedlające zainteresowanie użytkowników poszczególnymi obszarami strony.
  • Opisy produktowe – poziom, na jakim przeciętny użytkownik się z nimi zapoznaje. 
  • Nagrywanie sesji – śledzenie poczynań użytkownika na stronie sklepu. 
  • Analiza formularzy – pozwala zidentyfikować, które pola sprawiają odbiorcom najwięcej trudności. 
  • Analiza etapów zamówienia – w celu sprawdzenia, na którym z nich częściej dochodzi do porzucenia koszyka. 
  • Ankiety – pytania wprost zadawane klientom sklepu.

Zgromadzona w ten sposób widza znakomicie uzupełnia dane sprzedażowe i pomaga w optymalizacji sklepu internetowego zgodnie z założeniami UX i oczekiwaniami klientów.

3. Monitoring polityki cenowej konkurencji – LivePrice

Większość sklepów internetowych, nie licząc typowych sklepów firmowych, raczej nie posiada unikalnej oferty. Na nasyconych rynkach w branży e-commerce konkuruje się przede wszystkim ceną, jakością obsługi klienta, skuteczną reklamą, zaufaniem do marki czy atrakcyjnymi formami dostawy. Jeśli chodzi o kształtowanie polityki cenowej, bardzo przydatnym narzędziem jest LivePrice.

Na czym polega jego funkcjonalność? LivePrice po pierwsze pozwala Ci na bieżąco śledzić politykę cenową konkurencji między innymi na Allegro, w porównywarkach cenowych czy w niektórych sklepach internetowych. Wiedząc, jak postępują Twoi główni rywale, możesz natychmiast odpowiadać na ich działania poprzez automatyzację cen w Twoim biznesie. Przy pomocy LivePrice ustalisz ceny minimalne, jak również strategię cenową dla poszczególnych produktów, która będzie dostosowywana do postępowania konkurentów.

4. Analiza opinii na temat marki – Brand24

Średnie i większe sklepy internetowe nie są anonimowe w sieci. Opinie na ich temat, podobnie jak poszczególnych produktów, można znaleźć praktycznie w całym internecie. Te informacje również nie powinny być Ci obojętne jako właścicielowi ambitnie prowadzonego e-biznesu. Na szczęście masz do dyspozycji sprawdzone źródło informacji.

Brand24 to od lat najpopularniejsze i bardzo zaawansowane narzędzie służące do monitorowania opinii na temat marki w sieci. Wyszukiwanie informacji odbywa się na podstawie wybranych słów kluczowych, wśród których może być nazwa Twojego sklepu. Brand24 obejmuje swoim zasięgiem między innymi media społecznościowe, fora internetowe i popularne portale. Dzięki temu narzędziu dowiesz się nie tylko, jak często wspomina się o Twojej marce, ale także jakie jest zabarwienie tych komentarzy.

5. Weryfikacja skuteczności dostaw – Apaczka PRO Dashboard

Doskonale wiemy, jak istotnym elementem każdego biznesu e-commerce są sprawne dostawy towaru do kupujących. Dlatego na serwisie Apaczka.pl przygotowaliśmy dla naszych użytkowników narzędzie analityczne służące do analizy procesów wysyłkowych w sklepie internetowym – Apaczka PRO Dashboard. Nasz moduł analityczny pomaga zoptymalizować proces dostaw kurierskich i związane z nimi koszty.

Apaczka PRO Dashboard umożliwia dostęp do:

  • Analizy realizowanych przesyłek kurierskich z podziałem na statusy w czasie rzeczywistym; 
  • Zbiorczych danych na temat przesyłek, które nie trafiły jeszcze do odbiorcy i mogą wymagać interwencji;
  • Rocznej analizę zleceń z podziałem na przewoźników; 
  • statystyk dotyczące opóźnionych przesyłek z podziałem na przewoźników; 
  • statystyk dotyczące realizowanych zwrotów.

Dzięki temu narzędziu możesz skutecznie zwiększyć zadowolenie klientów z obsługi posprzedażowej, dlatego na bieżąco analizuj te informacje.

Ze względu na coraz większą konkurencję rola analizy danych w e-commerce będzie stale rosła. Nie pozostawaj w tyle za rywalami, skoro masz do dyspozycji tak przydatne narzędzia!