Nawet 90 proc. klientów e-sklepów, którzy mieli pozytywne doświadczenie z łatwym zwrotem nietrafionego zakupu, chętnie skorzysta z usług e-sprzedawcy ponownie. To koronny argument, dla którego właściciele e-commerce powinni poważnie przemyśleć wprowadzenie w swoich sklepach opcji zwrotu towaru. Nieocenionym wsparciem w tej kwestii jest nowa usługa zwrotów dostępna na Apaczka.pl – PRO Returns, która jest dostosowana do każdego gracza rynku e-commerce, zarówno małego, jak i dużego typu marketplace.

Spis treści

Raport “Co (u)gryzie e-commerce? 2021” nie pozostawia złudzeń – 18 proc. e-klientów przyznaje się do zwrotów, a kolejne 38 proc. potwierdza, że często ma ochotę zacząć zwracać produkty. Zwroty nietrafionych zakupów stały się więc już naturalnym elementem zakupów w internecie. Aż 57 proc. e-klientów zwracających towary oddaje je ze względu na nowe okazje zakupowe lub rozmyślenie się, czyli powody niezwiązane bezpośrednio z produktem, a 26 proc. przyznaje się do zakupów różnych rozmiarów i kolorów od razu z myślą o zwrocie niepasujących. Na podstawie tych danych śmiało można wyciągnąć wniosek, że dobrze opracowany proces zwrotów powinien być stałym elementem zwłaszcza sklepów odzieżowych czy obuwniczych. Ale to nie do końca prawda – polskie prawo umożliwia zwrot towaru kupionego w internecie każdemu, niezależnie od kategorii sklepu, w jakim dokonano zakupów.

Mechanizm zwrotów w e-sklepie? Zorganizuj go z PRO Returns od Apaczka

Apaczka nie tylko oferuje szeroki wachlarz usług kurierskich dostępnych w jednej integracji API, ale zapewnia dodatkowe wsparcie dla e-biznesu w zakresie procesów wysyłkowych. W ramach Apaczka PRO pojawiły się już takie usługi PRO Smart (dla firm prowadzących sprzedaż także na Allegro), PRO Self (uwzględnianie umów własnych z przewoźnikami) czy PRO Brand (personalizacja komunikacji z klientami e-sklepów). Teraz przyszedł czas na wsparcie procesu zwrotów w sklepach internetowych.

PRO Returns pozwala zautomatyzować proces zwrotu produktów zakupionych w e-sklepie: sprzedający ma kontrolę nad wszystkimi zwrotami, zaś kupujący – możliwość zgłoszenia zwrotu online i śledzenia poszczególnych etapów jego realizacji.

PRO Returns – co zyska sprzedawca?

Do korzyści płynących z PRO Returns dla sprzedawców możemy zaliczyć m.in. zautomatyzowany proces zarządzania zwrotami, czy kontrolę nad ich realizacją. E-sprzedawca, wdrażając PRO Returns, może liczyć także na analizę czynników powodujących zwroty. Dzięki temu będzie w stanie ograniczyć ich liczbę, zwiększając satysfakcję z zakupów wśród kupujących. 

Kolejnymi zaletami dla e-sprzedawców są też gotowe powiadomienia e-mail wysyłane do klientów oraz możliwość akceptacji, odrzucania zgłoszeń zwrotów oraz śledzenia ich statusu. W ramach PRO Returns zwroty będą obsługiwane przez najpopularniejszych przewoźników w kraju – DPD, DHL, UPS czy Poczta Polska, co dodatkowo wpływa na pozytywne odczucia zwracających towary do sklepu.

PRO Returns – korzyści dla kupującego

Klienci e-sklepu, w którym sprzedawca wdroży PRO Returns, mogą liczyć przede wszystkim na zrozumiały i łatwy proces zwrotu nietrafionego zakupu dzięki intuicyjnemu formularzowi zwrotu, bez konieczności zakładania konta. 

Zwrot ułatwi im list przewozowy dla przesyłki zwrotnej, który otrzymają w wiadomości e-mail, a dzięki poradnikowi pakowania przesyłek zwrotnych będą wiedzieć, jak przygotować paczkę ze zwracanym towarem tak, aby uniknąć nieporozumień. Co więcej, klienci mają także możliwość śledzenia przesyłki zwrotnej i otrzymają powiadomienia o statusie zwrotu.

Dlaczego warto wdrożyć PRO Returns w e-sklepie?

W dobie olbrzymiego wzrostu e-commerce w Polsce niezwykle trudno jest wyróżnić się na tle konkurencji i utrzymać przy sobie klientów. Dlatego intuicyjny, łatwy w obsłudze proces zwrotów może być wykorzystany jako skuteczne narzędzie pozwalające firmie wyróżnić się na tle konkurencji. 

Dając klientom możliwość zwrotu zakupionego towaru sprzedawca może liczyć na to, że wielu z nich chętniej skorzysta z usług e-sklepu ponownie (zwiększenie sprzedaży nawet do 30 proc.wśród powracających klientów), a także – poleci e-sklep innym konsumentom (nawet do 40 proc. więcej nowych klientów). W ten sposób buduje się satysfakcję zakupową klienta oraz jego lojalność.

Zorganizowanie mechanizmu zwrotów w e-sklepie przy pomocy PRO Returns to także olbrzymia oszczędność czasu, którą gwarantuje automatyzacja tych procesów. Zwroty towarów odbywają się na zasadach sprzedającego, to on decyduje o kosztach, okresie zwrotu oraz dostępnych metodach wysyłki.

Aktywuj PRO Returns