zwrot zakupów

Zwrot zakupów to kolejny etap  Black Friday. Klienci sklepów internetowych mają prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. I chętnie z tego prawa korzystają. Pojawia się przy tym wiele pytań: kto, za co odpowiada i kto ponosi koszty transportu, jakim kurierem odesłać zakupy do sprzedawcy? Poniżej wyjaśniamy najważniejsze kwestie.

Jak zwrócić zakupy w internecie?

Zakupy w Internecie należą do zakupów dokonywanych na odległość. Prawa i obowiązki stron są opisane w Ustawie o prawach konsumenta. Procedura wygląda tak:

  1. Poinformuj sprzedawcę, że chcesz zwrócić towar. Masz na to 14 dni, licząc od daty dostarczenia towaru. Jeśli sprzedawca nie poinformował Cię o prawie zwrotu (na przykład w regulaminie, który akceptujesz), termin na zwrot towaru wydłuża się do 12 miesięcy.
  2. Możesz to zrobić listownie, pocztą elektroniczną lub telefonicznie. Zwykle regulamin sklepu proponuje procedurę, jednak nie masz obowiązku stosowania się do formy zalecanej przez sprzedawcę. Zalecana jest forma pisemna, dla celów dowodowych, w przypadku ewentualnych sporów.
  3. Nie musisz podawać przyczyny zwrotu.
  4. Na zwrot masz 14 dni, licząc od dnia przekazania sprzedawcy informacji o decyzji zwrotu towaru. Nie od daty zakupu.
  5. Zwrot dokonujesz na swój koszt, chyba że sprzedawca nie poinformował Cię o konieczności poniesienia kosztów zwrotu. Wtedy to on ponosi te koszty.

Zwrot zakupów w Internecie - jakie koszty ponosi sprzedający a jakie konsument?

Jeśli decydujesz się na zwrot zakupów do sprzedawcy, ponosisz koszty pakowania i transportu. Od tej zasady są wyjątki:. Nie ponosisz kosztów transportu, gdy:

  •  sprzedający nie poinformował Cię o tym, że to kupujący pokrywa koszty zwrotu zakupów
  • sprzedawca zadeklarował, że to on ponosi koszty zwrotu towaru

Jakie koszty zwraca sprzedający?

Sprzedający jest zobowiązany do zwrotu ceny towaru i kosztów dostawy. Jednak z zastrzeżeniem, że koszty dostawy sprzedający jest zobowiązany zwrócić do wysokości wartości najtańszej metody dostawy, dostępnej w ofercie.

Innymi słowy, jeśli na przykład wybrałeś dostawę kurierem za 20 PLN a w ofercie sklepu jest opcja przesyłki za 10 PLN, to sprzedawca ma obowiązek zwrócić Ci 10 PLN.

Uwaga: odbiór osobisty za 0 złotych nie jest metodą dostawy.

Kiedy sprzedający może domagać się pokrycia dodatkowych kosztów?

Sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pełnych kosztów zakupu rzeczy pod warunkiem, że nie była ona używana.

W praktyce oznacza to, że możesz rozpakować zakupy, przymierzyć, wypróbować i w przypadku zwrotu zakupów należy Ci się zwrot pełnej cen jednak jeśli przedmiot będzie nosił ślady używania lub uszkodzenia, sprzedawca może domagać się od Ciebie pokrycia kosztów przywrócenia rzeczy do stanu pierwotnego lub zapłacenia równowartości stopnia zużycia sprzedanej rzeczy.

Ta zasada nie obowiązuje, jeśli sprzedawca nie poinformuje kupującego o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy, także o terminach, sposobie odstąpienia i wzorze formularza. Warto dokładnie przeczytać warunki i regulamin sklepu.

Czy możliwe są zwroty zakupów na Allegro?

Tak, ale tylko jeśli dokonałeś zakupu z konta firmowego, oznaczonego symbolem teczki. Wtedy sprzedawcę obowiązują przepisy prawa o sprzedaży poza lokalem i na odległość.

zwrot zakupów
źródło:uokik.gov.pl

Zwrot zakupów w Internecie - jakim kurierem nadać paczkę?

Wysyłka kurierem jest ekonomiczną i wygodną metodą zwrotu. Gdy chcesz odesłać paczkę do sklepu internetowego to:

  • pamiętaj, że sklepy nie przyjmują zwrotów nadanych za pobraniem lub do punktu odbioru
  • zweryfikuj adres zwrotu, czasem jest inny niż rejestrowy firmy
  • spakuj w to samo opakowanie, w którym otrzymałeś towar. Jeśli to niemożliwe, użyj innego opakowania, ale niech to będzie prostopadłościenny karton
  • zobacz nasze wskazówki w dziale zasady pakowania
  • Zarejestruj się, jeśli jeszcze nie masz konta w serwisie Apaczka
  • Jeśli masz konto, zaloguj się
  • Wybierz najlepszą usługę. Polecamy skorzystać z usługi Pocztex Expres 24 lub:
  • Jeśli nie masz drukarki, wybierz usługę DHL Standard  w opcji „kurier z listem
  • DHL Standard nadanie w punkcie
  • DPD nadanie w punkcie: usługa DPD Classic
  • Nadanie w placówce pocztowej: usługa Poczta Kurier48
  • Sprawdź na mapie, gdzie jest najbliższy punkt nadania.

Adres kontaktowy

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest R2G Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-797), ul. Klimczaka 1. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

Copyright @ 2020 apaczka.pl

Adres kontaktowy

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest R2G Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-797), ul. Klimczaka 1. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

Copyright @ 2020 apaczka.pl.

Adres kontaktowy

Informujemy, że Administratorem danych osobowych jest R2G Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (02-797), ul. Klimczaka 1. Dane będą przetwarzane w celu wykonania postanowień regulaminu oraz marketingu własnego. Każdy ma prawo wglądu do treści danych oraz ich poprawiania. Dane są podane dobrowolnie, lecz są warunkiem świadczenia usługi.

Copyright @ 2020 apaczka.pl.