Jak uniknąć dopłat od przewoźników?

W ostatnim czasie firmy kurierskie zaczęły w bardzo restrykcyjny sposób weryfikować przesyłane paczki pod kątem wagi, wymiarów bądź rodzaju opakowania i doliczać dodatkowe koszty.

Informacje o doliczonych opłatach można znaleźć w specyfikacji dołączonej do faktury.

Dopłaty do faktury wynikające z przekroczenia wagi/wymiarów czy wyboru innego opakowania, przekazywane są przez firmy kurierskie do naszego biura, nawet przez około 3 miesiące od daty nadania przesyłki.

Naszym celem jest doradzić Państwu, jak tego typu dopłat uniknąć. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady, na które należy zwrócić uwagę przed wysyłką:

1. Waga i wymiary

  • dokładnie zmierz i zważ swoją przesyłkę,
  • wpisz rzeczywiste dane, nie zaniżaj i nie wpisuj parametrów „na oko”.

2. Ustawienia domyślne i szablony zleceń

  • zawsze weryfikuj dane przesyłki, które pojawiają się po wybraniu szablonów lub ustawień domyślnych. Przewoźnicy doliczają dopłatę za weryfikację wagi i wymiarów.

3. Sposób pakowania

  • odpowiednie zapakowanie przesyłek zawsze należy do obowiązku nadawcy. Główne zasady pakowania znajdziesz TUTAJ. Ponadto, firmy kurierskie określają szczegółowo warunki pakowania przesyłek. Znajdziesz je w poradnikach: Jak zapakować przesyłkę?- Poradniki firm kurierskich,
  • używaj prostopadłościennych kartonów, firmowych foliopaków lub kopert,
  • przesyłki w innym opakowaniu niż wyżej wspomniane traktowane są jako niestandardowe i podczas składania zlecenia należy zaznaczyć: ”przesyłka niestandardowa”,
  • nie używaj żadnej folii stretch w celu owinięcia opakowania,
  • nie łącz kilku paczek w jedną przesyłkę,
  • stosuj wypełniacze, w paczce nie może być pustych przestrzeni i luźnych elementów. Środek ciężkości przesyłki nie może się przemieszczać,
  • stosując naklejki ostrzegawcze typu: „ostrożnie”, „góra – dół” itp. Zaznacz: „przesyłka niestandardowa” w DHL lub „Ostrożnie” w usługach Poczty Polskiej,
  • tuba – jest traktowana jako przesyłka niestandardowa.

4. Wyjątki w sposobie pakowania

  • tubę możesz nadać jako standardową przesyłkę pod warunkiem, że zastosujesz prostopadłościenny karton o podstawie trójkąta lub kwadratu.
    InPost Kurier zabiera tubę o wymiarach do: 120cm x 10cm x 10cm,
  • opony dla wybranych przewoźników możesz nadawać jako standard.
    Sprawdź wytyczne: Wysyłka OPON jako standard – szczegóły i instrukcje.

5. Zawartość Przesyłki

  • jeżeli zawartość jest szklana, krucha, delikatna bądź paczka wymaga dodatkowej obsługi – zaznacz „paczka niestandardowa”, uchroni Cię to przed ewentualnym uszkodzeniem paczki przy sortowaniu mechanicznym,
  • całkowity zakaz przesyłania: materiałów pirotechnicznych, substancji żrących oraz innych towarów wymienionych w Konwencji ADR, broni i amunicji, materiałów łatwopalnych i wybuchowych, rzeczy, których właściwości, mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, bądź narażać inne przesyłki na zniszczenie lub zabrudzenie. Przewoźnicy zastrzegają sobie prawo do doliczenia opłat za uszkodzenie przesyłek innych Klientów,
  • czego nie możesz wysyłać  za pośrednictwem poszczególnych przewoźników?

6. Dokumenty potwierdzające nadanie przesyłki

  • zachowaj podpisane przez kuriera potwierdzenie nadania (można je pobrać i wydrukować razem z listem przewozowym po zamówieniu kuriera lub w zakładce ZLECENIA),
  • sugerujemy zrobić zdjęcie paczki przed nadaniem, ze zdjęciem listu przewozowego – dla zwiększenia skuteczności ewentualnych procesów reklamacyjnych.

7. Ważne!

  • anuluj pilnie przesyłki, których finalnie nie chcesz wysłać. Bezpodstawne wezwanie kuriera skutkuje naliczeniem opłaty za “pusty podjazd”.
    Jak anulować zlecenia w Apaczka?
  • nie zwlekaj z nadaniem swojej przesyłki. Każdy kod pocztowy ma indywidualny przedział godzinowy i najpóźniejszą godzinę nadania.
Did you find this FAQ helpful?
0
0