Email marketing to popularny kanał komunikacji marketingowej, z którego wiele firm chętnie korzysta. Niestety, prowadzone działania nie zawsze przynoszą zamierzony skutek, a kolejne oferty marketingowe, handlowe czy newslettery giną w przepełnionych skrzynkach odbiorczych. Jak prowadzić skuteczne działania email marketingowe, aby odnieść sukces? Każdego dnia nawet 90 proc. pełnoletnich odbiorców zagląda na swoje skrzynki mailowe. To oznacza, że popularność poczty elektronicznej jest wciąż wysoka, a pominięcie email marketingu w strategii firmy może być naprawdę olbrzymim błędem. Jak jednak prowadzić działania email marketingowe tak, aby przynosiły one korzyść firmie? Czy w gąszczu przepełnionych mailami skrzynek odbiorczych da się jakoś wyróżnić?

Spis treści

Na początek: 3 najważniejsze zalety email marketingu

Zanim wprowadzisz do strategii marketingowej działania emailowe, z pewnością chcesz poznać ich zalety. O korzyściach płynących z email marketingu można pisać naprawdę wiele i długo, dlatego poniżej wymieniamy 3 najważniejsze:

  • niski koszt obsługi – prowadząc działania email marketingowe płacisz tak naprawdę tylko za korzystanie z narzędzia wysyłkowego;
  • prosta analityka oraz łatwa optymalizacja – narzędzia do wysyłki email marketingowej mają zwykle całkiem sprawnie działające i proste w obsłudze narzędzia analityczne, dzięki którym poznasz statystyki poszczególnych wysyłek. Na ich podstawie możesz optymalizować treści maili, ich wygląd czy grupy odbiorców tak, aby poprawiać statystyki odbioru maili;
  • personalizacja maili – wiadomości mailowe są jedną z najbardziej personalnych form kontaktu. Dlatego korzystając z dobrodziejstw email marketingu w umiejętny sposób możesz być bliżej swoich klientów, a także sprawić, że poczują się przez ciebie zauważani i zaopiekowani. A to krótka droga do poszerzenia grona lojalnych klientów.

Skuteczny email marketing – jak zacząć?

Prowadzenie kampanii email marketingowej każdorazowo powinno poprzedzać przygotowanie docelowej grupy odbiorców. To działanie można wykonać na kilka sposobów, a pierwszym z nich jest na przykład umieszczenie formularza zapisu do newslettera w widocznym miejscu na stronie www, albo zachęcenie do pozostawienia adresu email na przykład otrzymaniem interesującego e-booka lub inną korzyścią. Kolejnym sposobem jest zbieranie zgód marketingowych na przykład podczas rejestracji do serwisu czy platformy. Takie działania są żmudne, ale dzięki nim zbierzesz grupę odbiorców do dalszych działań email marketingowych.

Sprawdź także: Dystrybucja zamówień internetowych – kiedy robić ją osobiście, a kiedy z firmą kurierską?

Kolejnym krokiem w skutecznym email marketingu jest przygotowanie strategii i określenie celu działania. Zastanów się, co dokładnie chcesz komunikować klientom za pośrednictwem wiadomości email i co możesz dzięki temu osiągnąć? Proste przykłady:

  • wiadomości o nowych usługach albo obniżkach cen napędzają sprzedaż;
  • wiadomości o porzuconych koszykach zakupowych aktywują rozpoczęcie etapu ostatniej mili;
  • wiadomości zawierające porady, przydatne e-booki czy ciekawostki o firmie budują świadomość marki oraz lojalizują odbiorców.

Zastanów się także nad językiem, jakim będziesz zwracać się do klienta: wprost czy grzecznościowo? Nasza podpowiedź: spersonalizowane wiadomości email, zawierające imię adresata, przykuwają uwagę odbiorcy i skutecznie zwiększają wskaźnik otwarć mailingu.

W mailach wysyłanych do klientów, niezależnie od tematyki treści, zawsze staraj się używać języka korzyści. W ten sposób zainteresujesz odbiorcę ofertą i przekonasz o jej wyjątkowości. Zwróć uwagę co dobrego przyniesie klientowi skorzystanie z twojej usługi. Oddziałuj na jego emocje, wskaż zalety produktu, albo podeprzyj ofertę opiniami innych, zadowolonych klientów.

Na to zwróć uwagę, wysyłając mailing do klienta!

Sukces mailingu zależy także od często niezauważalnych “drobnostek”, które potrafią jednak wpłynąć na powodzenie całej akcji wysyłkowej. O czym mowa?

  • CTA (Call To Action) – czyli wezwanie do działania. Jaki jest sens wysyłania mailingu, jeśli nie wywołuje on określonej reakcji wśród odbiorców? Dlatego w każdej wiadomości staraj się wezwać odbiorcę do określonego działania, na przykład do rejestracji w serwisie, pobrania e-booka, kontaktu z opiekunem handlowym. CTA powinno być umieszczone w widocznym miejscu oraz być jasnym, krótkim komunikatem, dzięki któremu odbiorca będzie dokładnie wiedział, co stanie się po kliknięciu w przycisk. Przykłady dobrego CTA: kup teraz, zarejestruj się, nadaj paczkę, kontakt z opiekunem handlowym. Przykłady błędnego CTA: zarejestruj się i nadaj paczkę, zaloguj się i złóż zamówienie, itd.; 
  • godzina wysyłki – to, o której godzinie wyślesz mailing, ma wpływ na wskaźnik otwarć wiadomości. Badania pokazują, że wiadomości mailowe wysyłane wieczorem są chętniej otwierane, niż wiadomości wysyłane na przykład w południe. Ale to nie wszystko! Wysokim wskaźnikiem otwarcia cieszą się też wiadomości wysyłane w niedzielę oraz w czwartek. Dlatego jeśli chcesz, aby mailing okazał się sukcesem, dokładnie zaplanuj dzień i godzinę jego wysyłki;
  • możliwość wypisania się z newslettera – wolność to najwyższa wartość, dlatego daj swoim odbiorcom możliwość wypisania się z mailingu w dowolnej chwili, umieszczając link do wypisania się z newslettera w treści wiadomości. 

Czego unikać w email marketingu?

Skuteczny email marketing to niezbyt częsty email marketing. Nie zasypuj swoich odbiorców wiadomościami kilka razy w tygodniu lub co gorsza – kilka razy w ciągu dnia, ponieważ poczują się nim przytłoczeni. Częstotliwość komunikacji dostosuj do preferencji użytkowników oraz ogranicz do wysyłania wiadomości wtedy, gdy zaistnieje taka potrzeba. Inaczej twoje mailingi zaczną wpadać do spamu, albo wywołają masowe wypisywanie się z nich. Traktuj swoich subskrybentów dokładnie tak, jak sam chcesz być traktowany, a odwdzięczą ci się wysoką efektywnością i skutecznością kampanii.